یک فوق تخصص گوارش توصیه کرد:

کاهش خطر سرطان روده با ورزش

یافته‌های جدید می‌گوید اگر گاهی، فقط گاهی و نه اغلب اوقات، زحمت دویدن را به خود بدهید و حتی آهسته بدوید، خواهید توانست خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی را به میزان 45 درصد از خود دور کنید. ‌افرادی که می‌دوند در مقایسه با افرادی که نمی‌دوند، 30 درصد کمتر در معرض خطر عوامل گوناگون مرگ و میر قرار دارند و به طور میانگین سه سال بیشتر عمر می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۵۵۴۳
کم بدو، همیشه بدو

جام جم سرا: براساس یکی از قاعده‌های طلایی سلامت، اگر می‌خواهید جسم و ذهن‌تان به اندازه کافی از ورزش و فعالیت بدنی بهره ببرد، دست‌کم باید هفته‌ای 150 دقیقه ورزش ملایم یا 75 دقیقه ورزش سنگین را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

توصیه‌ اکید این قاعده آن است که این میزان ورزش را به طور منظم در میان روزهای هفته تقسیم کنید. خلاصه این‌که هر روز باید کمی بیشتر از 20 دقیقه ملایم یا ده دقیقه سنگین ورزش کنید تا گرفتار عوارض گوناگون و خطرناک کم‌تحرکی نشوید.

این قاعده به‌قدری رایج و جاافتاده است که حتی نهادهای سلامت آمریکا نیز آن را رسما توصیه می‌کنند، اما مطمئنا بسیاری از افراد می‌گویند نه وقت انجام این مقدار ورزش را دارند و نه می‌توانند هر روز مرتب و منظم و بی‌وقفه این کار را انجام دهند.

به گزارش مجله پریونشن، پژوهشگران بتازگی به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد لااقل برای سلامت قلب و عروق لازم نیست خود را این همه به زحمت بیندازید! با خیلی کمتر از این‌ها هم می‌شود قلب و عروق سالمی داشت. یافته‌های جدید می‌گوید اگر گاهی، فقط گاهی و نه اغلب اوقات، زحمت دویدن را به خود بدهید و حتی آهسته بدوید، خواهید توانست خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی را به میزان 45 درصد از خود دور کنید. نکته مهم این‌که این «گاهی» باید تبدیل به عادت شود.

در این پژوهش که در آمریکا انجام شده، پژوهشگران زندگی 55 هزار فرد بزرگسال را مدت 15 سال بررسی کرده‌اند تا ببینند عادات مختلف دویدن چه تاثیری بر سلامت قلب و عروق افراد خواهد داشت. بر اساس نتایج این پژوهش، ‌افرادی که می‌دوند در مقایسه با افرادی که نمی‌دوند، 30 درصد کمتر در معرض خطر عوامل گوناگون مرگ و میر قرار دارند و به طور میانگین سه سال بیشتر عمر می‌کنند، اما مهم‌تر آن که فواید دویدن در حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق وابستگی چندانی به شیوه‌های دویدن افراد ندارد.

به عبارت دیگر،‌ هر یک از افراد مورد آزمایش که عادت به دویدن داشت، بدون توجه به این‌که چند بار در هفته می‌دوید، با چه سرعتی می‌دوید یا این‌که چه مسافتی را هنگام دویدن طی می‌کرد،‌ از مواهب دویدن بهره برده بود. به بیان دقیق این محققان،‌ فواید دویدن در بهبود میزان سلامت قلب و عروق افراد و کاهش میزان خطر مرگ و میر در واقع مستقل از سرعت،‌ مقدار، تعداد دفعات،‌ مسافت و زمان دویدن است. در واقع حتی اگر روزی 5 تا 10 دقیقه مـــــلایم بدوید، حال هر کجا و در هر شرایط که باشد، تا 58 درصد از خطر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی در امان خواهید ماند.

تحقیقات علمی زیادی نشان داده فعالیت‌هایی مانند دویدن، وضع قند و فشار خون را بهبود می‌بخشد. به‌علاوه دویدن نتایج بسیار مطلوبی در بهبود سلامت تنفس دارد. این سه فایده بخوبی توضیح می‌دهند که چرا افرادی که می‌دوند، طولانی‌تر از افرادی که نمی‌دوند زندگی می‌کنند.

محققان این پژوهش توصیه می‌کنند اگر شما در حال حاضر نمی‌دوید و تمایلی هم به انجام تمرینات ورزشی ندارید، با پیاده‌روی روزانه آغاز کنید.

این کار را دو تا سه هفته انجام دهید تا بدن‌تان به حرکت عادت کند و البته از صدمات و آسیب‌های ورزش ناگهانی نیز جلوگیری کند. فقط به یک نکته بسیار مهم در این پژوهش توجه داشته باشید که «تداوم» در دویدن بسیار مهم است. به بهانه این‌که نمی‌توانید هر روز بدوید، دویدن را رها نکنید. راهش آن است که تعداد روزهای کمتری را به دویدن اختصاص دهید، اما هر هفته این کار را انجام دهید. افرادی که به مدت شش سال یا بیشتر پیوسته برنامه دویدن را هر چند بسیار اندک پی می‌گیرند،‌ بیش از دیگران از فواید دویدن سود می‌برند.

ضمن این‌که این پژوهش هرگز نتایج «قاعده طلایی 150 دقیقه یا 75 دقیقه» را زیر سوال نمی‌برد. توجه داشته باشید که این قاعده مربوط به تاثیر ورزش بر تمام اعضا و دستگاه‌های بدن است و حاصل مطالعات انجام شده بر طیف وسیعی از پژوهش‌های بسیار دقیق است. خلاصه آن که پژوهش فوق هرگز نمی‌گوید آنهایی که از این قاعده طلایی تبعیت می‌کنند، کار بیهوده‌ای می‌کنند؛ بلکه می‌گوید اگر «قاعده طلایی» را رعایت می‌کنید،‌ چه خوب است که به این کار ادامه دهید،‌ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که هرگز تحرک ندارند،‌ دست‌کم برای سلامت قلب و عروق‌تان کمی بدوید. البته این دویدن باید به عادتی تقریبا منظم تبدیل شود. (ضمیمه سیب)

مسعود ایثاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها