آخرین گزارش بانک‌ مرکزی منتشر شد

ضربان قیمت در مواد خوراکی: گوشت مرغ گران شد

جدید‌ترین گزارش «خرده‌فروشی» بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه مواد خوراکی، نوسان هفتگی قیمت در ۹ گروه از یک درصد تجاوز نکرده است. در هفته مورد بررسی، رشد هفتگی 7.5 درصدی قیمت مرغ طی هفته بیشترین تغییر قیمت در بین گروه‌ها بوده است.
کد خبر: ۷۰۳۰۲۱
ضربان قیمت در مواد خوراکی: گوشت مرغ گران شد

جام جم سرا: بانک‌مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۰ مرداد سال‌جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالا‌ها شامل «لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی» می‌شود.

افزایش هفتگی قیمت مرغ
بر اساس گزارش بانک‌ مرکزی در هفته منتهی به ۱۰ مرداد سال‌ جاری از میان ۱۱ گروه خوراکی قیمت در چهار گروه طی هفته افزایش یافته است. بر این اساس، در هفته مورد بررسی تورم هفتگی ۴ گروه «تخم‌مرغ»، «لبنیات»، «گوشت مرغ» و «قند و شکر» مثبت گزارش شده است. در بین این گرو‌ها، رکورد بیشترین تورم هفتگی به نام گروه گوشت مرغ و معادل ۷/۵ درصد ثبت شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که مرغ در هفته منتهی به ۳ مرداد ماه حدود ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رسیده بود، حال آنکه قیمت این ماده پروتئینی پس از گذشت هفت روز و در هفته منتهی به ۱۰ مرداد، حدود ۷ هزار تومان گزارش شده است؛ بنابراین طی بازه هفتگی هر کیلو مرغ ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است. با وجود رشد هفتگی قیمت مرغ، در بازه ماهانه تغییر قابل‌توجهی در قیمت گوشت مرغ مشاهده نمی‌شود و تنها ۱/۰ درصد به قیمت آن افزوده شده است اما قیمت این ماده خوراکی نسبت به سال گذشته نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است، بر این اساس، در سال گذشته قیمت هر کیلو مرغ حدود ۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

علاوه‌بر گوشت مرغ، در گروه لبنیات نیز در این هفته شاهد افزایش قیمت بودیم.‌‌ همان طور که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد، افزایش قیمت در کالاهای گروه لبنیات به تناوب صورت می‌گیرد تا شوک رشد قیمت‌های این گروه به بازار خوراکی‌ها منتقل نشود.

در هفته مورد بررسی نیز، بهای «پنیر پاستوریزه» ۷/۵ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و هر بسته ۴۵۰ گرمی از آن به قیمت ۴ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسیده است. این رشد قیمتی در حالی است که نوسان قیمتی سایر کالاهای این گروه طی هفته تقریبا ثابت بوده، بنابراین می‌توان مشاهده کرد که تورم هفتگی گروه لبنیات که معادل ۳/۱ درصد گزارش شده است، به دلیل افزایش قیمت «پنیر پاستوریزه» بوده است.

تغییر قیمت کالاهای این گروه در هفته‌های گذشته باعث شده تورم ماهانه گروه لبنیات معادل با ۴/۹ درصد گزارش شود، همچنین در بازه سالانه نیز ۲۹ درصد به بهای کالاهای این گروه افزوده شده است که پس از گروه «میوه‌های تازه» بیشترین تورم سالانه محسوب می‌شود.


افت ماهانه قیمت تخم مرغ
آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۱۰ مرداد، سطح قیمتی گروه «تخم مرغ» نیز نسبت به هفته گذشته معادل ۸/۰ درصد افزایش یافته است، اما نکته قابل‌توجه در این کالا، کاهش ۷/۱۱ درصدی قیمت آن در یک ماه گذشته بوده است. بر این اساس یک شانه دو کیلویی در ماه گذشته حدود ۹ هزار تومان به فروش می‌رسید، حال آنکه قیمت آن در هفته مورد بررسی به ۷ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافته است؛ بنابراین طی یک ماه گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۱۰۰ تومان افت کرده است. همچنین در این هفته قیمت گروه «قند و شکر» نیز معادل ۴/۰ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است، بر این اساس هر کیلو قند حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلو شکر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رفته است.


کاهش قیمت نامحسوس در سه گروه
گزارش خرده‌فروشی در هفته مورد بررسی نشان می‌دهد که قیمت در سه گروه «حبوب»، «میوه‌های تازه» و سبزی‌های تازه» طی هفته کاهش یافته است. البته میزان این کاهش در سه گروه از یک درصد تجاوز نکرده است.

بر این اساس گروه حبوب با تورم هفتگی منفی ۹/۰ درصد بیشترین کاهش قیمت را در بین گروه‌ها به نام خود ثبت کرده است. این گروه همچنین رکورددار کاهش قیمت سالانه در بین گروه‌ها است. بر اساس آمار بانک‌مرکزی طی یک‌سال گذشته ۲/۱۵ درصد از سطح قیمت‌های گروه حبوب کاسته شده است.

برخی از کالاهای این گروه در بازه سالانه کاهش قابل‌توجهی داشته‌اند، به‌عنوان مثال از قیمت «لپه» معادل ۲/۲۶ درصد و از قیمت «نخود» معادل ۱/۲۵ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته کاسته شده است.

در این هفته، قیمت در گروه «میوه‌های تازه» نیز نوسان قابل‌توجهی نداشته و تنها ۴/۰ درصد قیمت آن نسبت به هفته قبل کاهش یافته است، اما کاهش قیمت برخی میوه‌های فصلی قابل‌توجه بوده است.

بر این اساس قیمت گلابی طی هفته معادل ۷/۲۰ درصد کاهش یافته است. هر کیلو گلابی در هفته مورد بررسی حدود ۸ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رفته، حال آنکه قیمت این میوه در هفته قبل از این گزارش (هفته منتهی به ۳ مرداد) حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است؛ اما در بازه ماهانه نیز به طور متوسط از قیمت گروه میوه‌ها یک درصد کاهش یافته است، اما در بازه سالانه ۴/۳۱ درصد به قیمت میوه‌های تازه افزوده شده است. قیمت برخی میوه‌ها طی یک‌سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. به‌عنوان مثال قیمت هر کیلو «آلو» نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته است، همچنین قیمت هلو نیز در بازه سالانه ۶/۷۴ درصد رشد کرده است. البته در این بازه زمانی قیمت برخی میوه‌ها مانند خربزه معادل ۸/۸ درصد و هندوانه معادل ۱۰ درصد کاهش یافته است. همسو با قیمت میوه‌ها، قیمت سبزی‌ها نیز طی هفته کاهش یافته است و این میزان کاهش نیز مانند گروه میوه‌های تازه معادل ۴/۰ درصد بوده است.

در هفته مورد بررسی قیمت گوجه فرنگی معادل ۶/۲ درصد، کدو سبز معادل ۷/۲ درصد، سیب‌زمینی معادل ۱/۰ درصد طی هفت روز کاهش یافته است.

در بازه ماهانه نیز یک درصد به قیمت گروه سبزی‌های تازه افزوده شده است، در بین کالاهای این گروه، «خیار» با تورم ماهانه معادل ۲/۲۱ درصد بیشترین افزایش را به نام خود ثبت کرده است. البته سایر کالاهای این گروه در بازه ماهانه کاهش قیمتی در بازه ۴ تا ۸ درصد را پشت سر گذاشته‌اند. در هفته مورد بررسی قیمت در چهار گروه «برنج»، «گوشت قرمز»، «چای» و «روغن نباتی» نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و طی هفته ثابت مانده است. در بین این گروه‌ها، قیمت روغن نباتی در بازه ماهانه نیز بدون تغییر بوده است. (دنیای اقتصاد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها