دمای هوا و گرمای بدن از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر خلق و خوی افراد به شمار می‌رود. گرما کلافگی را دربردارد که بر نوع رفتار افراد و برخوردهای اجتماعی موثر است. در این یادداشت سعی شده آنچه باید در نوع لباس و پوشش خاص فصل گرم مد نظر قرار گیرد به کوتاهی بیان شود.
کد خبر: ۷۰۱۴۲۲
مد، آرایش و لباس‌های مناسب برای تابستان

جام جم سرا: تابستان فصل گرمی است که دغدغه‌های پوشش خنک را بیش از همیشه مطرح می‌کند. توجه به نکات طراحی لباس و اهمیت دادن به تجربه‌های موجود در این عرصه می‌تواند به افراد کمک کند تا از تعرق کمتر و خنکای بیشتری لذت ببرند.

استفاده از پارچه‌های نخی و خنک
پارچه یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی لباس و تامین خنکای بدن و کاهش تعرق به شمار می‌رود. به همین خاطر انتخاب پارچه مناسب می‌تواند پایه‌های طراحی لباس را برای تامین مواردی نظیر، راحتی، خنکی و زیبایی تامین کند. الیاف طبیعی با پیشینه قوی یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در کاهش تعرق است تا جایی که هر چه بیشتر الیاف طبیعی در نسوج پارچه وجود داشته باشد، میزان گرما نیز کاهش پیدا می‌کند.

الیاف طبیعی ابریشم یکی از کاربردی‌ترین نمونه‌ها در دوران کهن به شمار می‌رود که علاوه بر کاهش تعرق از از انتشار بوی بد بدن نیز پیشگیری می‌کند. پس نکته نخست در طراحی یا پوشیدن لباس تابستانه این است که از پارچه‌های نخ و پنبه بیشتر بهره ببریم. به این ترتیب نمونه‌هایی نظیر پارچه لنیل و مواردی که داری ۹۸ درصد ویسکوز است، برای این فصل مناسب هستند. وال هندی و ملل دیگر نیز از مدل پارچه‌هایی هستند که در لباس‌های تابستانی بهتر است بیشتر استفاده شوند.

استفاده از رنگ‌های روشن و مناسب
رنگ همواره یکی از مهم‌ترین عناصر در جذب نیروی خورشید و گرمای بدن انسان بوده است. بر این اساس توجه به تم رنگ‌ها و نوع کارکرد آن‌ها در فصول مختلف برای طراحان و مصرف کنندگان ضروری است.

دنیای رنگ‌ها بسیار پیچیده‌تر از آنی است که بتوان با یک مقاله به آن پرداخت اما در مورد فصل تابستان کاهش تعرق با رنگ‌های روشن کاملا واضح و مبرهن است. لباس باید بتواند فضای تنفسی پوست را حفظ کند تا تبادل گرمایشی بدن بآسانی صورت گیرد و خنکی لازم تامین شود. ضمن اینکه خورشید و نور آن بر روی گرمای بدن ما بسیار تاثیرگذار هستند لذا استفاده از رنگ‌های تیره در فصل تابستان اشتباه است. زیرا مستقیما تمام نور خورشید را جذب می‌کند و گرمایش بدن را افزایش می‌دهد.

استفاده از رنگبندی مناسب در تابستان از جمله اصولی است که هر طراحی باید به آن توجه کند. رنگ‌های روشن با تناژهایی مانند صورتی و آبی یا مثلا مغز پسته‌ای، گلبهی با تنالیته بنفش مناسب این فصل هستند زیرا علاوه بر کاهش دما می‌توانند به حفظ طراوت پوست و شادابی روحیه کمک کنند. البته باید بدانیم که صرفا استفاده از یک تم رنگی مناسب نیست و بهتر است که گاهی تضاد را نیز در رنگ لباس‌ها به کار ببریم.

جالب‌تر است اگر در انتخاب لباس تابستانه به کنتراست رنگی آن فکر کنیم و از سه تم رنگی با یک همپوشانی خاص در پوشش خود بهره ببریم.

عدم استفاده از مواد آرایشی
فصل تابستان از جمله زمان‌هایی است که تعرق پوست در آن، به حداکثر می‌رسد لذا باید فضا برای تنفس این بخش بدن فراهم شود. استفاده از برخی مواد آرایشی در این فصل باعث مسدود شدن منافذ پوستی و پیشگیری از تعرق پوست می‌شوند به همین خاطر افزایش گرما و تیره شدن پوست پیامدی بدیهی است. لذا توصیه می‌شود تا جای ممکن و برای خنکی بیشتر از مواد آرایشی در این فصل پرهیز کنید.

استفاده کمتر از فلزات
زیورآلات و لوازم جانبی نظیر عینک، صندل و... یکی از مهم‌ترین جلوه‌ها در پوشش هر فردی، بخصوص خانمها به شمار میروند. به همین خاطر هماهنگی این بخش‌ها نیز با فصل تابستان ضروری است. در واقع برای انتخاب ملزومات این بخش نیز باید به گرمای هوا توجه کنیم.

بهتر است در فصل تابستان از عینک‌های دودی با فریم بزرگ استفاده شود تا تمام اطراف چشم پوشیده شود. زیرا قرار گرفتن اطراف چشم در برابر نور خورشید باعث ایجاد غده‌های چربی کوچک می‌شود. جنس عینک یا زیورآلاتتان را از کائوچو انتخاب کنید تا مانند فلز گرما را جذب نکند و سبب تعرق بیشتر نشود.

پوشیدن لباس‌های گشاد
مناسب‌ترین پوشاک برای فصل تابستان، لباسهای گشادند زیرا تنگی و جذب بدن بودن لباس، باعث افزایش گرما می‌شود ضمن اینکه آزادی عمل را به خاطر افزایش تعرق از فرد می‌گیرد و از سوی دیگر بر بوی بدن فرد نیز تاثیر منفی می‌‌گذارد. پوشش گشاد و بلند به فرد امکان استفاده از دامن شلواری‌های شیک را می‌دهد. مانتو‌هایی که در قسمت جلو دکمه دارند مناسب ترند.

عدم استفاده از لایه چسب در لباس‌های تابستانه هم بسیار مهم است زیرا لایه چسب بخصوص در قسمت یقه و گردن باعث افزایش گرما در فرد می‌شود و گاهی می‌تواند باعث عرق سوز شدن بدن شود. همچنین بهتر است از لباس‌های آستین کوتاه کمتر استفاده کنیم. اشعه خورشید باعث سوختگی پوست می‌شود و صرف کوتاه بودن آستین لباس، احساس گرما در بدن را کاهش نمی‌دهد. (بر‌ترین‌ها)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها