داغترین روزها در چه سالی بوده است؟

سوزان ترین تابستان های زمین+جدول

امسال تابستان یکی از گرمترین تابستانهای جهان را پشت سر می گذاریم و داغی هوا زندگی را در فصل خشکسالی ها سخت تر و طاقت فرسا تر کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۹۵۴
سوزان ترین تابستان های زمین+جدول

جام جم سرا:در چند سال اخیر که ما ایرانی ها با گرد و غبار و آلودگی هوا دست به گریبان بوده ایم گرمای هوا هم مزید بر علت باعث غیر قابل تحمل تر شدن تابستان شده است.

به گزارش خبرآنلاین نه تنها ما بلکه عده زیادی از مردم در نیمکره شمالی از گرما بی تاب شده اند. گرچه آستانه تحمل مردم اروپا از 33 درجه فراتر نمی رود اما ما ایرانی ها همچنان در دمای بالای چهل درجه سانتیگراد مقاومت می کنیم.

کره زمین در سال 2013 چهارمین گرمترین تابستان خود را در عرض 10 سال گذشته تجربه کرد. متوسط درجه حرارت در این سال در خشکی و دریا 1.12 درجه بالاتر از میانگین قرن بیستم بوده است.

تمام 10 تابستان گرم جهان از 1998 به این زمان رخ داده است. سابفه ثبت درجه حرارت زمین 1880 برمی گردد. و سال 2010 یکی از گرمترین تابستانهای کره زمین بوده است.

در این سال بسیاری از کشورها مانند استرالیا ، کره و ژاپن،آمریکا و کشورهای اروپایی گرمترین تابستانشان را ثبت کردند. به گفته دانشمندان به نظر می رسد دمای زمین از سال 1980 تاکنون از هر دوره دیگر در 18 قرن گذشته فراتر رفته باشد.

جدول زیر نشانگر گرمترین تابستانهای در 50 سال گذشته برحسب تغییرات دما از دمای عادی در این فصل (بر اساس متوسط به دست آمده در نقاط مختلف زمین از 1951 تا 1980) است؛

ردیف سال افزایش دما ازدمای عادی(سانتی گراد)
1 2010 0.66
2 2005 0.65
3 1998 0.63
4 2013 0.62
5 2003 0.62
6 2002 0.61
7 2006 0.60
8 2009 0.59
9 2007 0.59
10 2004 0.57

نمودار تغییرات دمایی
نمودار

سال گرم پیش رو

دانشمندان از روی بررسی پدیده ال نینو و پیش بینی آن احتمال می دهند امسال از سالهای قبل هم گرمتر باشد. البته تاکنون گرم تر شدن کشورهای شمال اروپا و آلمان تا حدودی صحت این پیش بینی ها را با احتیاط تایید می کند.

دانشمندان آلمانی معتقدند سال ۲۰۱۴ میلادی گرم‌ترین و خشک‌ترین سال در تاریخ خواهد بود.

دانشمندان هواشناسی دانشگاه گیسن در آلمان می‌گویند به احتمال 75 درصد تابستان سال 2014 گرم‌ترین تابستان در طول تاریخ خواهد بود. همچنین امسال آتش‌سوزی‌های بسیار و خشکسالی وسیعی در سراسر کره زمین رخ خواهد داد.

به گفته محققان، احتمال وقوع پدیده ال نینو (El Niño) در سال 2014 بسیار زیاد است و در نتیجه این پدیده سیل‌های زیادی در کشورهای پرو و اکوادور رخ خواهد داد و کشورهای اندونزی و استرالیا نیز با هجوم هوای خشک مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرآنلاین،پدیده ال‌نینو زمانی اتفاق می‌افتد که آب‌های گرم مدفون شده در اقیانوس آرام تا سطح اقیانوس بالا بیایند و در طول خط استوا به سمت آمریکا پخش شوند. در اثر این رویداد، در نواحی اطراف پرو و اکوادور به مدت 9 ماه یا بیشتر باران خواهد بارید و این مناطق شاهد سیلاب خواهند بود و دی سوی دیگر، یعنی اندونزی و استرالیا خشکسالی و آتش‌سوزی در صدر اخبار خواهد نشست. این بخشی از چرخه ویرانگر اقلیمی به نام نوسان جنوبی ال‌نینو است.


ما انسانها چه قدر موثریم؟

دانشمندان با استفاده از داده های جمع آوری شده از گیاهان، یخچال ها و سایر نمونه ها به این نتیجه دست یافته اند و معتقدند که این تحقیقات به طور قطعی تایید می کند که فعالیت های انسانی بر آب و هوا تاثیر می گذارد.

اما مخالفان این نظریه، هنوز اصرار می ورزند که هرگونه تاثیر انسانی احتمالا ناچیزتر از آن است که به کمک آن بتوان پدیده های جوی را توضیح داد..

محققان گفته اند که دمای زمین در 20 سال گذشته حداقل به میزان 0.2 (دو دهم) درجه سانتیگراد بالا رفته است. در گذشته زمین با گذشته هر یک قرن دو دهم درجه سانتیگراد گرم تر یا سردتر می شد مطالعات آنها، که درنشریه "مقالات پژوهشی ژئوفیزیک" (Geophysical Research Letters) چاپ شده است یافته های اخیر "هیات میان دولتی پیرامون تغییرات جوی" را تایید می کند.

آن هیات پس از مطالعه داده های مربوط به درجه حرارت زمین طی هزار سال گذشته نتیجه گیری کرده بود که زمین در اواخر قرن بیستم وارد گرم ترین دوره خود شده است.

برخی دانشمندان معتقدند که افزایش حرارت در سال های اخیر را می توان به فعالیت های خورشیدی و تابش آن نسبت داد. این گروه می گویند تصاعد دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای کمتر از آن است که تغییرات مشاهده شده را توجیه کند منبع دیگر مطالعاتی آنها، اطلاعات جمع آوری شده تاریخی به خصوص از کشورهای هلند، سوئیس و چین بود.

نویسندگان مقاله نتوانستند اطلاعات کافی برای پی بردن به آب و هوای نیمکره جنوبی زمین جمع آوری کنند، اما می گویند قانع شده اند که نیمکره شمالی زمین در گرم ترین دوره خود طی دو هزار سال گذشته به سر می برد.

این دو دانشمند می گویند درحالی که ممکن است برخی قسمت های زمین گرم تر از امروز بوده باشد، متوسط درجه حرارت آن پایین تر بوده است.

به گفته آنها دمای زمین در 20 سال گذشته حداقل به میزان 0.2 (دو دهم) درجه سانتیگراد بالا رفته است. در گذشته زمین با گذشته هر یک قرن دو دهم درجه سانتیگراد گرم تر یا سردتر می شد.

بی‌شک انسان در آنچه امروزه به عنوان گرم شدن جهانی از آن یاد می‌شود، نقش مؤثری داشته‌است. دخالت و برداشت بی حد و حصر نوع بشر در طبیعت باعث دگرگونی عظیمی شده که نمی‌توان آن را انکار کرد.

اما در طول تاریخ مسکونی شدن زمین این اولین باری نیست که این سیاره آبی به شدت گرم می‌شود. دوره‌های بی‌اندازه گرم و یا سرد زمین نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم عوامل متعددی است که از قلب این سیاره آغاز شده و تا عمق فضا پیش می‌رود. از جمله عوامل طبیعی گرم شدن زمین می‌توان به دوره‌های فعالیت خورشیدی، فوران آتشفشان‌های بزرگ٬ گردش دمای اقیانوس و برخورد سیارک‌ها یا دنباله‌دارها اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها