همین چند هفته قبل بود که 4000 پزشک در نامه‌ای به رییس‌جمهور از معایب پرشمار دخانیات سخن گفتند و از عالی رتبه‌ترین مقام دولت، درخواست کردند که به اصل تقدم پیشگیری ‏بر درمان در حوزه مبارزه ملی علیه قلیان رسیدگی کند و با اماکن و بنگاه‌های عرضه‌کننده این ماده دخانی برخورد شود.
کد خبر: ۶۹۶۴۹۵
از نامه‌نگاری هم آبی گرم نشد

جام جم سرا: این نامه به امضای وزرای سابق بهداشت، متخصصان بیماری‌های ریه و ‏سرطان، متخصصان اپیدمیولوژی، مسئولان سابق ارشد حوزه سلامت، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و برخی استادان مطرح دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز رسیده بود و با این حساب امید می‌رفت که حداقل دفتر ریاست جمهوری، نسبت به نگارش این نامه هشدارگونه، واکنشی از خود نشان دهد.

اما دفتر ریاست جمهوری و سایر مسئولان دولتی، فعلا سیاست سکوت را پیش گرفته‌اند و هنوز هیچ جواب خشک و خالی هم در پاسخ به این دغدغه فعالان نظام سلامت، مطرح نکردند؛ دغدغه‌ای که در این نامه از آن به عنوان «سونامی سرطان ناشی از استعمال قلیان» یاد شده است.

روز گذشته، علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از این بی محلی دولت گلایه کرد و با صراحت به مهر گفت: این موضوع نشانگر آن است که جان مردم اهمیتی ندارد و به نظر می‌رسد سود ناشی از گردش مالی این صنعت، مهم تر از جان انسان‌هاست.

البته نباید از یاد ببریم این اولین باری نیست که دولت‌های مختلف نسبت به پدیده خطرناک افزایش استعمال دخانیات، واکنش درخوری از خود نشان نمی‌دهند. به طور مثال، مدت هشت سال است که اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور، از سوی دولت‌های مختلف پشت گوش انداخته می‌شود و با این وضع خیلی دور از انتظار نبود که به نامه 4000 پزشک درباره افزایش روزافزون تعداد قلیانی‌ها و قلیان‌سراها نیز پاسخ محترمانه‌ای نوشته نشود.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها