تغذیه نوزادان با شیر گاو احتمال کمخونی را قوت می‌بخشد

والدین مراقب باشند: کم‌خونی در کمین نیمی از کودکان

جای خالی نظارت بر فرآورده‌های لبنی

شیرهایی که سلامت مردم را می‌درند

به گفته رئیس اتحادیه لبنیات تهران، در حال حاضر تولید‌کنندگان محصولات لبنی در بحث مواد اولیه از موادی استفاده می‌کنند که می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره بیندازد. این که مواد نگهدارنده بیش ازحد مجاز هم در این محصولات استفاده می‌شود، نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار داد.
کد خبر: ۶۹۶۰۹۶
شیرهایی که سلامت مردم را می‌درند

جام جم سرا: طبق آمار و اطلاعات موجود سرانه مصرف شیر در کشور ۱۹۰ میلی‌گرم است و آن طور که متولیان امر اعلام می‌کنند تدابیری در نظر گرفته شده تا با اختصاص یارانه به این حوزه میزان مصرف شیر در مردم افزایش یابد. این اقدامات در حالی مطرح شده که گفته می‌شود در حال حاضر ۴۰ درصد زنان و ۳۰ درصد مردان دچار پوکی استخوان هستند و استفاده از این محصول و سایر فرآورده‌های مربوط به آن می‌تواند در جلوگیری از بروز این مشکل و مشکلاتی از این دست مورد استفاده قرار گیرد.
متاسفانه علی‌رغم استراتژیک بودن این محصول و فرآورده‌های مربوط به آن مدت زمان زیادی است که خانوارها دیگر به عنوان یک کالای ضروری و مورد نیاز به آن نمی‌نگرند و گرانی این محصولات به حدی شده که عده‌ای آن را از سبد کالاهای خانوار خود حذف کرده‌‌اند.
این اتفاق در حالی رخ داده که متولیان امر و دولتمردان همواره بحث سلامت مردم و توجه به آن را یک مساله اولویت‌دار از سوی دولت عنوان می‌کنند و مدعی هستند که توجه به این موضوع از هر موضوع دیگری با اهمیت‌تر است.
با وجود نگاه دولت به این موضوع و در کنار آن موضوعاتی که در جرگه سلامت مردم قرار می‌گیرند در بحث شیر و فرآورده‌های لبنی شاهد آن هستیم که بسیاری از تولید‌کنندگان نسبت به تولید کالاهایی اقدام می‌کنند که نه تنها از کیفیت کافی برخوردار نیست بلکه از نظر قیمتی نیز برخلاف مصوبه دولت مبنی بر عدم افزایش محصولات لبنی و شیر تا پایان ماه مبارک رمضان است.

سلامت مردم در مخاطره
علی رجبی رئیس اتحادیه لبنیات تهران با بیان اینکه عمده مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه صنایع لبنی وجود دارد به بحث مواد مصرفی و اولیه در تولید لبنیات از سوی صنایع باز می‌گردد گفت: در حال حاضر تولید‌کنندگان این حوزه در بحث مواد اولیه از موادی استفاده می‌کنند که می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره ببیند.
وی افزود: در حال حاضر به جای استفاده از شیر خشک برای تغلیظ شیر و ماست از روغن پالم وارداتی از کشورهای جنوب شرقی آسیا استفاده می‌کنند که درصد چربی محصولات لبنی را تامین کنند.
رجبی تصریح کرد: استفاده بیش از حد مجاز از این مواد نگهدارنده عامل دیگری است که می‌تواند موجب به خطر انداختن سلامت مصرف‌کنندگان شود.
رئیس اتحادیه لبنیات تهران با بیان اینکه شروع فصل گرما و کافی نبودن امکانات و سردخانه‌های مطلوب به استفاده بیش از حد از مواد نگهدارنده اقدام می‌کنند خاطرنشان کرد: تولید‌کنندگان محصولات لبنی نمی‌توانند تاوان محصولات برگشتی را بدهند و به دنبال این مساله از مواد نگهدارنده جایگزین استفاده می‌کنند.

مواد نگهدارنده بیش از حد مجاز
به گفته وی در حال حاضر به جای استفاده از مواد نگهدارنده ناتامایسین که کیلویی ۹۰۰ هزار تومان است از مواد نگهدارنده سوربات بهره میگیرند که در حدود ۸ تا ۹ هزار تومان است.
رجبی با بیان اینکه استفاده از این مواد نگهدارنده در سایر کشورهای دنیا نیز روال است خاطرنشان کرد: هرچند چنین رویه‌ای در سایر کشورها انجام می‌شود اما اینکه مواد نگهدارنده بیش ازحد مجاز استفاده می‌شود نکته‌ای است که باید بسیار مورد توجه قرار داد.
به گفته وی چنین رویه‌ای در سایر کشورهای دنیا مرسوم است اما این نوع در روی بسته قید می‌شود در حالی که در ایران به جای شیرخشک تغلیظ شده از روغن پالم استفاده می‌کنند و روی بسته‌بندی محصولات هم تنها به ذکر روغن گیاهی اکتفا می‌کنند و هیچ اشاره‌ای به اینکه روغن پالم استفاده می‌شود ندارند.
رئیس اتحادیه لبنیات تهران با اشاره به اینکه استفاده از این مواد موجب می‌شود تا کیفیت محصولات کمتر شود تصریح کرد: این اتفاق در حالی است این مواد نگهدارنده در برخی محصولات لبنی مانند بستنی که در تهیه آن از اسانس‌های میوه‌ای و وانیل بهره می‌گیرند محسوس نیست. به گفته وی این مواد از آنجایی که با سلامت مردم در ارتباط است بیشتر باید مود نظارت و توجه متولیان مربوطه باشد.

تمایل مردم به سمت محصولات سنتی
رجبی در ادامه ترغیب مردم به سمت استفاده از محصولات لبنی سنتی را مدنظر قرار داد و گفت: در حال حاضر در واحدهای تولید کوچک لبنیات و به خصوص مراکز سنتی روند بهتری حاکم است و همین موجب شده تا مردم به این سمت سوق یابند.
رئیس اتحادیه لبنیات تهران وام‌دار بودن برخی تولید‌کنندگان محصولات لبنی به دولت را مدنظر قرار داده و گفت: برخی شرکت‌های تولید‌کننده محصولات لبنی به واسطه دولتی بودن خود بسیاری از موارد را در تولید محصولات زیر پا می‌گذارند و این درحالی است که لبنیات یک کالای استراتزیک بوده و مستقیما با سلامت مردم درگیر است.
به گفته وی نظارت بر میزان مواد نگهدارنده مورد استفاده در تولید محصولات لبنی به عهده سازمان بهداشت است اما وابستگی دولتی برخی از این نهادها سبب شده تا این افراد راه فرارهای متعددی را داشته باشند.
رئیس اتحادیه لبنیات تهران در‌خصوص اختصاص یارانه به دامداران خاطرنشان کرد: دولت به منظور حمایت از دامداران اقدام به اختصاص یارانه به این حوزه کرده است و این اقدام قابل‌قبولی است اما متاسفانه این مهم در مورد تولید‌کنندگان به یک میزان نیست به این معنا که تولید‌کنندگان محصولالت لبنی سنتی که ۱۵ تا ۲۰ درصد در بازار سهم دارند باید شیر را به نرخ آزد تهیه کنند.

یارانه ناعادلانه
به گفته وی مکانیزم قیمت‌گذاری برای دریافت شیر در واحدهای تولیدی به میزان تولیدی که دارند متفاوت است تصریح کرد: این روند به گونه‌ای است که برخی کارخانه ها شیر را به نرخ ۱۶۵۰ تومان و برخی ۱۴۴۰ تومان دریافت می‌کنند ضمن اینکه بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ پول را به صورت نقدی پرداخت نمی‌کنند.
رجبی در ادامه به عدم توجه به مصوبه دولت از سوی برخی تولیدکنندگان لبنی اشاره کرد و گفت: برخلاف اینکه رئیس‌جمهور ا علام کرده بودند که قیمت محصولات لبنی تا پایان ماه رمضان تغییر نخواهد کرد اما در حال حاضر شاهد افزایش قیمت‌ها از سوی تولید‌کنندگان این محصولات هستیم.(سیاست روز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها