در بازار شاهد عرضه پتو در انواع گوناگون چهار فصل، کرکدار، پشمی و … هستیم؛ حتی نمونه‌های مسافرتی این کالا نیز برای افرادی که حساسیت بیشتری روی این کالای خواب محبوب دارند، در بازار موجود است. در هر حال این کالا به دلیل محبوبیت زیادی که دارد در نوع، سایز و طرح‌های گوناگونی در بازار عرضه شده است. با توجه به این موضوع در گزارشی به بررسی بازار این کالا و همچنین معرفی انواع این کالا پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه مندید این مطلب را بخوانید.
کد خبر: ۶۹۵۶۵۳

جام جم سرا: این کالای خواب که جزو وسایل شخصی به حساب می‌آید، از آن دسته کالاهایی است که محبوبیتش در حدی زیاد است که تاکنون هیچ کالای دیگری نتوانسته است جای آن را بگیرد، در بازار نیز شاهد رشد تنوع چه از لحاظ نوع و چه از لحاظ جنس و طرح و رنگ آن هستیم.

بر اساس گزارش‌های رسیده بیشترین حجم پتو در بازار را نمونه‌های چینی و ایرانی به خود اختصاص داده‌اند که نمونه‌های ایرانی به دلیل کیفیت و طراحی مطلوبی که دارند، مورد توجه خریداران قرار گرفته‌اند. البته پتوهای وارداتی از ترکیه، چین و ایتالیا هم مخاطبان خود را دارند؛ ولی معمولا قیمت پتوهای ترک و ایتالیایی به مراتب گران‌تر از پتوهای وطنی است.

در هر حال در بازار امروز انواع پتو پنبه‌ای، پشم شیشه‌ای، دو لایه، مسافرتی و … موجودند که در این بخش ما به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- پتوهای پنبه‌ای:
معمولا این روز‌ها دیگر پتوهایی با جنس پنبه خالص پیدا نمی‌شوند. در حال حاضر، بیشتر پتوهای پنبه‌ای موجود در بازار، ترکیبی از نخ پنبه و الیافی مصنوعی مانند اکریلیک و پلی استر هستند. این پتو‌ها بسیار گرم و نرم هستند و کمتر از پتوهای پشمی هم پرز می‌دهند. پتوهای پنبه‌ای که با الیاف مصنوعی اکریلیک و پلی استر ترکیب شده‌اند، بسیار سبک هستند و معمولا در ۲ مدل یک لایه و دولایه برای فصل‌های گرم‌تر و سرد‌تر سال عرضه می‌شوند.

۲- پتوهای دولایه:
پتوهای دولایه بهترین انتخاب برای روزهای سرد زمستانی آن گروه از افرادی هستند که تمایل چندانی به استفاده از لحاف‌های سنگین ندارند.

البته اگر مبتلا به اگزما هستید یا پوستتان به الیاف مصنوعی حساسیت دارد، امکان تشدید خارش و التهاب پوستی با استفاده از پتوهای دولایه در شما وجود خواهد داشت. در این صورت باید سری به فروشگاه‌های معتبر عرضه کالاهای خواب بزنید و پتوهای تمام پنبه ارگانیک را از آن‌ها خریداری کنید.

۳- پتوهای ارگانیک:
قیمت این پتو‌ها کمی بالا است، اما گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که دچار بیماری‌های آلرژیک و حساسیت‌های پوستی هستند. این پتوهای ارگانیک که از الیاف طبیعی پنبه تولید شده‌اند بسیار نرم و گرم بوده و قیمت گرانی دارند.

۴- پتوهای پشمی:
این نوع پتو‌ها یکی از گرم‌ترین انتخاب‌ها نزد افرادی است که به سرما حساسیت زیادی دارند. زیرا یکی از خاصیت‌های مهم و برجسته پشم، این است که به خوبی گرما را در خود حبس می‌کند. به همین دلیل هم پتوهای پشمی می‌توانند بهترین انتخاب برای افراد سرمایی در فصل زمستان باشند، البته ناگفته نماند که این پتو‌ها از انواع پنبه‌ای و حتی انواعی که الیاف مصنوعی دارند، کمی زبر‌تر و سنگین‌تر هستند. با این حساب، استفاده از آن‌ها برای بچه‌ها و افرادی که پوست حساسی دارند، چندان مناسب نیست.

۵ -پتوهای پشم شیشه‌ای:
این پتو‌ها می‌توانند بهترین انتخاب برای بچه‌ها و افرادی که دارای پوست حساس یا ناراحتی‌های تنفسی هستند باشند. معمولا در این نوع پتو‌ها یک لایه سبک پشم شیشه در میان پارچه نخی بزرگی دوخته می‌شود که همین امر امکان تماس مستقیم پوستی و تنفسی را با پشم شیشه به صفر می‌رساند. حالا اگر پارچه رویی پتو هم نخی و با رنگ روشن باشد، دیگر امکان هرگونه حساسیتی نسبت به پتو از بین می‌رود. پتوهای پشم شیشه‌ای به رغم نازکی و سبکیشان گرمای خوبی دارند و به همین دلیل، هم می‌توانند گزینه مناسبی برای بچه‌ها و سالمندان محسوب شوند.

۶ -پتوهای مسافرتی:
این پتو‌ها بسیار سبک و کم حجم هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. معمولا پتوهای مسافرتی از الیاف مصنوعی تولید شده و پرز می‌دهند. عمر کوتاهی نیز دارند، اما گزینه بسیار مناسبی برای سفر به شمار می‌آیند. پتوهای مسافرتی معمولا قیمت ارزانی دارند.

۷- پتوهای بافتنی یا قلاب بافی:
این نوع پتو‌ها نیز معمولا کار دست بوده و کاربردی تزئینی دارند. البته پتوهای بافتنی به خصوص اگر از جنس پشم باشند، بسیار گرم و نرم هستند، اما در کل پتوهای بافتنی و قلاب بافی کاربردی تزئینی دارند.

نکاتی برای خرید پتو

۱- سایز پتو را انتخاب کنید:
قبل از خرید پتو، باید سایز پتو را و اینکه متقاضی خرید پتو یک نفره، دو نفره یا پتوی کودک هستید مشخص کنید.

معمولا سایز پتوهای دو نفره ۲۴۰x۲۲۰ یا ۲۴۰x۲۰۰ سانتی متر و سایز پتوهای یک نفره ۱۶۰x۲۲۰ و ۱۵۰x۲۲۰ سانتی متر است.

سایز پتوهای کودک هم بین ۸۰x۱۱۰ و ۱۱۰x۱۴۰ سانتی متر است. پس قبل از خرید درباره سایز پتو مطمئن شده و پتوی مناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

۲- بودجه و برند را مشخص کنید:
در حال حاضر، انواع پتو در برند و انواع گوناگونی در بازار موجود است. در میان برندهای وطنی گلبافت، نرمینه، داتیس، گلسا بسته به سایز و جنس و نوع پتو قیمتی حدود ۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و نهایتا ۴۰۰ هزار تومان دارند. برندهای وارداتی نیز بسته به نوع پتو قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر دارند.

۳- طرح و رنگ پتو را مطابق با اتاقتان انتخاب کنید:
رنگ و طرح پتو برای خریداران اهمیت زیادی دارد. روان پزشکان آمریکایی می‌گویند بهتر است پتو را بین رنگ‌های سبز ملایم، لیمویی، صورتی، گلبهی، یاسی، کرم یا حتی سفید انتخاب کنیم تا پیش از خواب و با دیدن رنگ پتو از نظر روانی به آرامشی نسبی برسیم. به همین دلیل رنگ و طرح پتو بسیار برای خریدار اهمیت دارد و باید رنگی را خریداری کنیم که علاوه بر اینکه حس آرامش را به ما بدهد، بلکه با سایز بخش‌های اتاق خواب همخوانی داشته باشد.

در مورد طراحی پتو هم باید بگوییم که طرح پتو بهتر است خلوت و آرامبخش باشد، تا باعث آشفتگی ذهن پیش از خواب نشود. اگر تمایلی به استفاده از پتوهای تک رنگ ندارید، طرح گل‌ها و طرح‌های هندسی ساده می‌توانند گزینه مناسبی برای پتوی خواب شما باشند.

۴- در انتخاب پتوی کودک بسیار دقت کنید:
بهتر است از خریدن پتوهایی با عکس حیوانات ترسناک، شخصیت‌های کارتونی خشن یا رنگ‌های تند و هیجان انگیز مانند قرمز برای بچه‌ها خودداری کنید. عکس پتوی بچه‌ها می‌تواند از میان شخصیت‌های کارتونی دوست داشتنی و محبوب آن‌ها باشد، تا حس خوبی هنگام خوابیدن به آن‌ها القا کند. همچنین به جنس پتوی کودکان باید توجه ویژه‌ای شود. بهتر است پتوی کودکان از میان نمونه‌های ارگانیک یا پنبه‌ای یا پشم شیشه‌ای انتخاب شود.

۵- پتوی قابل شست و شو بخرید:
بهتر است هنگام خرید پتو دقت کنید که عبارت «قابل شست وشو در ماشین لباسشویی» یا «Machine Washable» روی برچسب آن درج شده باشد. در این صورت می‌توانید خیلی راحت کار شست وشوی آن را به ماشین لباسشوییتان بسپارید. اگر تمایلی به این کار یا سپردن پتوهای خود به خشکشویی ندارید، می‌توانید یک تشت پر از آب ولرم و مایع شوینده تهیه کنید و پتو را داخل آن بیندازید. سپس آن را با پا کمی لگد کنید و پس از اطمینان از تمیز شدن، داخل‌‌ همان تشت و بازهم با لگد کردن، کف‌های آن را از بین ببرید و آبکشی‌اش کنید.

مراقبت از پتو


- معمولا پتو‌ها بر اثر شست وشوی نادرست دچار آسیب می‌شوند. برخی نیز به دلیل نگهداری در محل نامناسب دچار آسیب می‌شوند. پس بهتر است به نکاتی برای نگهداری از این کالای خواب محبوب دقت کنید، تا عمر آن کاهش نیابد.

- شست وشوی پتو کار ساده‌ای نیست. پس مراقب باشید بیخود و بی‌جهت مجبور به شستن آن نشوید. ضمن اینکه عمر مفیدش را هم کم می‌کند.

- کمدی را که قرار است میزبان لحاف و تشک‌ها باشد، خوب بررسی کنید. دشمن این وسایل، نمناک بودن جای نگهداری است. علاوه بر این، هر چند وقت یکبار، پتو‌ها را بیرون بیاورید و نوع تازدنشان را عوض کنید، تا جا نیندازند.

- استفاده از ملحفه برای پتو‌ها را به خاطر هزینه جانبی فراموش نکنید. ملحفه از کرک برداشتن و گرد و خاک گرفتن پتو، جلوگیری اساسی می‌کند و در ضمن باعث می‌شود، گرما در پتو حفظ شود.

- برای شستن پتو و لحاف، خشکشویی بهترین گزینه است؛ اما اگر خودتان دست به کار شدید (با لباسشویی یا دستی)، از آب سرد و حداکثر ولرم (۳۰ درجه) و پودر شوینده با کف کنترل شده و ترجیحا مایع شوینده استفاده کنید. اصل ماجرا هم آبکشی چندباره است، تا ذره‌ای کف باقی نماند. برای این کار باید ماشین لباسشویی را روی حالت آبکشی اضافه قرار دهید.

- برای خشک کردن از نور مستقیم آفتاب یا حرارت زیاد استفاده نکنید؛ پتو از رنگ و رو می‌افتد. این نکته درمورد پتو یا لحاف‌هایی که درصد پشم بیشتری دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است چون در اثر خشک کردن سریع با حرارت، کوچک و نمدی می‌شوند.

- هر چند وقت تا جایی که امکان دارد، اجازه بدهید پتو و لحاف‌ها در برابر نور آفتاب ملایم آویزان بمانند و هوا بخورند.(دنیای اقتصاد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یاسر
-
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
باسلام.دوستان من ارومیه زندگی میكنم.میخوام عمده پتو وارد كنم.بنظرتون بهترین جا كجاست كه پتو وارد كنم.لطفا راهنمایی كنین
09374008091

نیازمندی ها