چرا تحمل «نه» شنیدن را نداریم

وقتی شکست عشقی به جنون می‌کشد

شکست عشقی می‌تواند برای هر فردی ضربه‌ای بزرگ محسوب شود. اگر عشق به هر دلیلی کامیاب نشود یکی از غم انگیز‌ترین حادثه‌ها و اندوهگین‌ترین تجربه‌های زندگی به وقوع می‌پیوندد. هنگامی که یک رابطه عاشقانه از بین می‌رود زمان زیادی طول می‌کشد تا فرد، دوباره سازگاری نسبی خود را به دست بیاورد، در این مدت عملکرد فرد در زمینه‌های متعدد روانی، اجتماعی و شغلی مختل می‌شود و واکنش‌های غیرانطباقی به وجود می‌آید. خب حالا باید ببینیم چه طور می‌توانید با این درد کنار بیایید؟ چه طور می‌توانید یاد بگیرید که به زندگی خود ادامه دهید؟
کد خبر: ۶۹۴۸۴۹
آه... قلبم شکست: راهکار غلبه بر شکست عشقی

جام جم سرا: به این نمونه‌های درخواست مشاوره توجه کنید:

  • پسری هستم ۲۲ ساله. خدمت سربازی رفتم و شغل هم دارم. چند ماه عاشق دختری بودم. چند وقت پیش که با او صحبت کردم گفت هیچ علاقه‌ای به من ندارد ولی من دوستش دارم و نمی‌توانم فراموشش کنم. زندگی‌ام به هم ریخته است. از درس و کار افتاده‌ام. چند جای دیگر برای خواستگاری رفتم ولی نپسندیدم. چه کار کنم؟
  • به پسری که به خواستگاری‌ام آمد، علاقه‌مند شدم، ولی مادرش راضی به ازدواج ما نشد. از همه نظر شرایطمان مثل هم بود. نمی‌توانم بدون او به زندگی ادامه دهم و او را فراموش کنم. بعد از گذشت یک ماه، حالم نه تنها بهتر نشده که بد‌تر هم شده است. چه کار کنم تا فراموشش کنم؟
  • دختری هستم ۲۲ ساله. ۴ سال پیش با آقایی ارتباط داشتم. بعد از ۳ سال متوجه شدم ازدواج کرده است. با این وجود نمی‌توانم او را فراموش کنم، دارم دیوانه می‌شوم. خواهش می‌کنم راهنمایی‌ام کنید.
  • دختری ۳۱ ساله هستم. مدتی با پسری ارتباط داشتم اما بعد از این مدت او از ازدواج با من سر باز زد و با فرد دیگری ازدواج کرد. بسیار کلافه و گوشه گیر شده‌ام. احساس می‌کنم به من خیانت شده و از احساسات من سوء استفاده کرده است. اکنون نیز نمی‌توانم او را فراموش کنم. لطفا راهنمایی‌ام کنید؟
  • جوانی ۲۹ ساله هستم. عاشق همکارم شدم. به او پیشنهاد ازدواج دادم. چند ماهی با هم حرف زدیم اما بعد از ۳ ماه، ناگهان پدرم فوت کرد. او هم به من جواب منفی داد و با فرد دیگری ازدواج کرد. این روز‌ها اصلا حالم خوب نیست؟ چه کار کنم؟

عشق ناکام

اگر شما جزو افرادی باشید که به هر دلیلی در عشق ناکام شده‌اید، به احتمال زیاد در یکی از این سه گروه قرار دارید:

۱ -به تازگی این تجربه را کسب کرده‌اید
۲ -از این تجربه مدت زیادی می‌گذرد
۳ - اکنون ازدواج کرده‌اید، اما تلخی یک شکست عشقی همچنان در کام شما مانده است و روی زندگی مشترک کنونیتان تاثیر می‌گذارد.

سپیده دانایی، در گزارشی به ارائه چند راهکار به این سه گروه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

تازه شکست خورده‌ام، نمی‌توانم فراموشش کنم

اگر به تازگی ناکامی در عشق را تجربه کرده باشید، شدت ناراحتی و میزان هیجانات منفی در شما بسیار شدید‌تر است و حتی شاید هنوز دچار شوک هستید و پذیرفتن واقعیت برایتان مشکل است با این حال بهتر است:

۱ -واقعیت پایان ارتباط را بپذیرید: مرحله شوک و انکار بعد از قطع هر رابطه‌ای حتما پیش می‌آید. تنها راه پذیرش موقعیت فعلی، استقامت روی تصمیمی است که گرفته‌اید، یا پذیرش اتفاقی است که رخ داده. زمانی که فرد اطمینان نداشته باشد که رابطه پایان یافته یا نه؛ یا طرف مقابل‌گاه و بی‌گاه کدهای مثبت از خود نشان دهد؛ عشق وارد مرحله سوگواری نمی‌شود. وقتی شخص نمی‌تواند یک رابطه را، حتی به صورت ذهنی قطع کند، باید بررسی کند که این رابطه برایش چه معنایی دارد و چه چیز این از دست دادن برایش سخت است. به یاد داشته باشید که تحلیل، ویرانگر عشق است. وقتی فرد به این سوالات پاسخ می‌دهد و شرایط را تحلیل می‌کند درد فقدان را آسان‌تر تحمل خواهد کرد.

۲ -احساسات منفی خود را بپذیرید و بروز دهید: در وهله اول باید سوگواری را پذیرفت. به نظر می‌رسد چاره‌ای جز سوگواری و راهی جز گریستن وجود ندارد. آدم‌ها یک ظرفیت محدود از انرژی روانی دارند و وقتی کسی می‌میرد یا از دست می‌رود، سرمایه گذاری عاطفی که روی او کرده‌اند باید تا حدی از روی او برداشته شود. اشک‌های هیجانی سوگ، کارکرد عملی دارند و به بدن در تسکین استرس و پاک کردن زهرآگینی هیجان ناشی از سوگ کمک می‌کند.

۳ -ذهنتان را خالی کنید: گاهی هم پیش می‌آید که ذهن ما آن قدر از وقایع گذشته و اتفاقات پیش آمده، پر است که انگار ظرف ذهن پر شده و در حال لبریز شدن است و مرتب وقایع در ذهن مرور می‌شود و نمی‌توان به موضوع دیگری فکر کرد. بهترین کار در این زمان نوشتن است. یکی از مهم‌ترین فواید نوشتن، این است که شما وقتی قلم به دست می‌گیرید ناگهان احساساتی روی کاغذ می‌آید که خودتان از دیدن آن‌ها شگفت زده می‌شوید و در نتیجه به یک بینش و شناخت عمیق‌تر از خود می‌رسید. وقتی ذهن کاملاً خالی شد، آن کاغذ‌ها را دور بیندازید یا حتی بسوزانید.

۴ - حمایت اجتماعی دریافت کنید: بعد از یک جدایی سخت، شما به کسانی نیاز دارید که دوستتان داشته باشند و شما را درک کنند، چنین افرادی می‌توانند به شما احساسات خوبی تزریق کنند. سعی کنید بیشتر در جمع دوستان و اقوام دلسوزتان که شما را درک می‌کنند باشید، آن‌ها به شما کمک می‌کنند خود را یک فرد ارزشمند بدانید و بتوانید زود‌تر خودتان را پیدا کنید. همچنین می‌توانید به کار‌ها و علایق شخصی خود بپردازید تا انرژی و توجه شما معطوف آن‌ها شود.

زمان زیادی گذشته اما همچنان درگیرم!

اگر از ناکامی شما در عشق مدت زیادی می‌گذرد و همچنان دچار احساسات و هیجانات منفی هستید، طوری که گاهی ساعت‌ها به معشوق از دست رفته خود فکر می‌کنید و هرازچند گاهی وجودتان پر از اندوه می‌شود، خاطرات گذشته تازه می‌شود و ناامیدی دوباره به جانتان می‌افتد، عمل به این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند:

۱ -مواظب باشید که عشق به نفرت تبدیل نشود: ممکن است بعد از مدت کوتاهی وارد مرحله نفرت شوید. فقط دوست دارید فریاد بزنید تا احساسات خود را خالی کنید، به شدت از همه چیز خشمگین هستید و هر قدر فرآیند جدایی بیشتر طول بکشد، این خشم بیشتر خواهد شد. هم از خودتان عصبانی هستید هم از او. سعی کنید کارهای مثبت انجام دهید، تا از آن‌ها انرژی بگیرید، سعی نکنید نفرت را جایگزین عشق کنید، چون خود همین نفرت در شما احساسات متناقضی را به وجود می‌آورد که برایتان دردسرساز می‌شود.

۲ -خاطرات را دور بریزید: تمام چیزهایی که ممکن است شما را به یاد معشوق بیندازد دور بریزید، مثل عکس‌ها، هدیه‌ها و حتی آهنگ‌ها و هر چیز دیگر که به او مربوط می‌شود.

۳ -بر ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنید: در این برهه به احتمال زیاد نظر مثبتی نسبت به خود ندارید و دائم درباره خود منفی صحبت می‌کنید و شاید خود را لایق زندگی ندانید. ولی بهتر است در گوشه‌ای بنشینید و فهرستی از ویژگی‌های مثبت خود تهیه کنید. با این کار دید مثبتی نسبت به خود پیدا می‌کنید و خود را سزاوار دوباره زیستن خواهید دانست.

۴ - از پیشگویی خودکام بخش بپرهیزید: پیشگویی خودکام بخش؛ این اصطلاح روان‌شناسی بدین معناست که گاهی مسئله و تفکری واقعیت می‌یابد، که فرد انتظار وقوعش را داشته است و به گونه‌ای رفتار می‌کند که باعث اتفاق افتادن آن می‌شود. فردی که بگوید: «من هرگز عشقی نخواهم یافت» احتمال وقوع چنین انتظاری افزایش می‌یابد؛ زیرا مثلاً کمتر وارد گروه‌های اجتماعی می‌شود؛ برخورد دیگران را بیشتر کینه جویانه برداشت می‌کند، روابط سرد‌تر با دیگران برقرار می‌کند؛ از کوچک‌ترین رفتاری، برای خود فاجعه می‌سازد.

ازدواج کرده‌ام و هنوز ذهنم درگیر گذشته است

اگر در حال حاضر ازدواج کرده‌اید اما تلخی عشق نافرجام قبلی خود را همچنان در زندگیتان احساس می‌کنید، بهتر است از این راهکار‌ها استفاده کنید:

۱ - بدانید همه چیز را نمی‌توان فراموش کرد: هر چند همه چیز تمام شده است ولی نباید انتظار داشته باشید که همه چیز را فراموش کنید. به خصوص اگر خاطرات خوبی با آن فرد داشته‌اید. به هر صورت، بخشی از آن خاطرات همیشه همراه شما خواهد بود. برای‌‌ رها شدن از گذشته، باید یاد بگیرید که ذهنتان را مدیریت کنید و هر لحظه نسبت به خودتان آگاه باشید و از مرور خاطرات گذشته نیزپرهیزکنید.

۲ - بدانید که هرگز عشق کافی نیست: در طول زندگی مشترک کنونی شاید بار‌ها به خاطر مسائل و مشکلات گوناگون به خود و دیگران گفته‌اید که اگر میان من و همسر کنونی‌ام عشق وجود داشت، چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد. اگر چه عشق یکی از ارکان اصلی زندگی مشترک است اما برای اداره و ادامه دادن رابطه کافی نیست. خودتان به مرور می‌فهمید که زندگی به چیزهای دیگری نیز نیاز دارد. چیزهایی که احتمالاً در زندگی قبلیتان نبود و برای همین به شکست منجر شد.

۳ - از مقایسه کردن دوری کنید: مقایسه کردن می‌تواند احساس ناکامی و حسرت را در شما تقویت کند. بسیاری از افراد که عشقی نافرجام را تجربه کرده‌اند، بعد از ازدواج، دائم به مقایسه همسر خود با آن فرد می‌پردازند و براساس جهت گیری ذهنی مبنی بر ضعیف‌تر بودن همسرشان، دچار حس سرخوردگی می‌شوند. اما این را باید بدانید که افراد با هم متفاوت‌اند. همسرتان را از هیچ لحاظ (شکل، قیافه، وزن، استعداد و...) با آن فرد مقایسه نکنید، چون هر قدر این کار را بیشتر انجام دهید، بیشتر احساس حسرت می‌کنید. واقعیت دیگر این است که به علت بالا بودن هیجانات در شما، احساستان به آن فرد بدون نقص و البته کاذب است، پس مقایسه شما اساس واقعی ندارد.

۴ - ویژگی‌های منحصر به فرد همسرتان را ببینید: به جای آنکه دائم به چیزهایی فکر کنید که همسرتان ندارد، روی آن چیزهایی که باعث تمایز همسر کنونیتان می‌شود، تمرکز کنید. بدانید که هر کسی ویژگی‌هایی برای دوست داشته شدن دارد. ویژگی‌هایی را که باعث عشق ورزیدن شما نسبت به همسرتان می‌شود دریابید و آن‌ها را همیشه مورد تحسین قرار دهید.

۵ - مکان‌های دوست داشتنی تازه پیدا کنید: سعی نکنید با همسرتان به‌‌ همان رستوران یا پارکی که در گذشته می‌رفتید، سر بزنید، چون باعث می‌شود به جای اینکه حواستان به همسرتان باشد به یاد گذشته بیفتید. بهترین کار این است که محل‌های تفریحی جدیدی انتخاب کنید که تا به حال نرفته‌اید. آنجا بیشتر فرصت خواهید کرد که به همسرتان توجه و سعی کنید او را دوست داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها