یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در نیمی از مبتلایان به نارسایی زودرس تخمدان، قاعدگی طبیعی است، گفت: معیارهای تشخیص اختلال قاعدگی در سه ماه اخیر و افزایش گونادوتروپین‌ها در سطح یائسگی است و این مشکل از علل ناباروری است.
کد خبر: ۶۹۴۴۶۲
نارسایی زودرس تخمدان،ناباروری می آورد

جام جم سرا:دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه شیوع نارسایی زودرس تخمدان در سنین کمر از 35، یک در 250 نفر است، گفت: بروز این عارضه در سنین قبل از 40 سالگی به میزان یک درصد می رسد.

ویدر گفتگو با ایسنا یادآور شد: نارسایی زودرس تخمدان به معنی نارسایی تخمدان‌ها قبل از 40 سالگی است. در این عارضه کاهش اووسیت‌ها، عدم تولید فولیکول و استروژن و متعاقب آن ناباروری دیده می‌شود.

هاشمیان نایینی در خصوص علل نارسایی زودرس تخمدان‌ها گفت: در 75 تا 90 درصد موارد علل این مشکل ناشناخته است ولی مواجهه با اشعه یا داروهای توکسیک و بیماری اتوایمیون از علل احتمالی این مشکل هستند که در مرحله تحقیقاتی است.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: نارسایی زودرس تخمدان‌ها به معنی قطع فعالیت تخمدان‌ها نیست و لزوما این افراد دچار قطع قاعدگی نمی‌شوند.

هاشمیان نایینی افزود: معیارهای تشخیص اختلال قاعدگی در سه ماه اخیر و افزایش گونادوتروپین‌ها در سطح یائسگی است.

وی گفت: اغلب این افراد تا قبل از بروز مشکل نارسایی تخمدان، بلوغ قاعدگی‌های مرتب را تجربه کرده و مشکل خاصی قبل از نارسایی نداشته‌اند ولی ممکن است علائم وازوموتور ناشی از کمبود استروژن و نازایی را داشته باشند و یا بعد از بارداری یا قطع قرص‌های بارداری، آمنوره (قطع قاعدگی) را تجربه کنند.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد: در این بیماران به تدریج دیس پارونی (درد هنگام مقاربت) و واژینیت آتروفیک (تحلیل عضلات واژن) هم اضافه می‌شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: در 50 درصد موارد به طور متناوب فعالیت تخمدانی و حتی قاعدگی ایجاد می‌شود. افسردگی و اضطراب از علائم اولیه این افراد است. دردهای عضلانی و کاهش میل جنسی هم در برخی بیماران دیده می‌شود.

وی گفت: در 50 درصد این افراد به طور گذرا تخمدان‌ها فعالیت تولید هورمون و رشد فولیکولی پیدا می‌کنند. در حدود 10 درصد موارد بارداری خود به خود به رغم مصرف قرص‌های ضد بارداری یا هورمون درمانی اتفاق می افتد.

هاشمیان نایینی در پایان گفت: در این بیماران، هورمون درمانی جایگزینی برای کنترل علائم وازوموتور (احساس گرما و گرفتگی)، پیشگیری از استئوپروز و مشکلات قلبی شروع می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
nahid
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
۰
۰
ممنون از مطالب مفیدتون من 33سالمه سه چهار ساله كه تحت نظر دكتر هستم ، پرولاكتین بالا بود كم كاری تیرویید واخرشم دكتر زنان گفت به یایسگی زودرس دچار شدی. انشاالله راه درمانی برای این مورد هم پیدا بشه مشكل من وهمنوعان من حل بشه

نیازمندی ها