این گزارش را جرعه‌جرعه بنوشید

«بابا آب داد»؛ البته اگر‌ آبی هم مانده باشد!

بحران آب و هشدارهایی در این زمینه باعث شده کاربران شبکه‌های مجازی به فکر اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه صرفه‌جویی در مصرف آب شهری بیفتند. به عنوان مثال در صفحه‌ای به نام «بحران آب، بیایید برای یک ماه درست مصرف کنیم.» نکته‌های چگونگی صرفه‌جویی در خانه‌ها توسط شهروندان، در چندین بند خلاصه شده که برخی از آن‌ها را برای اطلاعتان در ادامه منتشر کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۹۴۲۹۶
راهکارهای ساده برای صرفه جویی آب در خانه

جام جم سرا: با راهکارهای ساده اما مؤثر پی آمده می‌توان هم در هزینه‌های اقتصادی خانواده صرفه جویی کرد هم جلوی هدر رفتن آب را گرفت.

*اگر از مقدار و سرعت جریان آب دوش حمام خود بی‌خبرید، کافی است یک سطل که از گنجایش آن باخبر هستید را زیر شیر حمام گذاشته و ببینید پر شدن آن چقدر زمان می‌برد. اگر پر شدن سطل ۵ لیتری، کمتر از ۲۰ ثانیه طول بکشد، یکراست عازم خرید سردوشی جدید شوید.

*شیرهای آب را نیز به روز کنید. درحالی که مشغول خرید لوازم لوله کشی هستید، سرشیرهایی که خاصیتی مشابه دوش مذکور دارند تهیه کنید و به سر شیرهای خانه ببندید.

*برای انجام دادن آن دسته از امور آشپزخانه که نیازمند باز گذاشتن شیر آب هستند، شیر آب را تا آخرین حد آن باز نکنید. جریان آب را به باریکی یک نی نوشیدنی نگه دارید و در هر دقیقه میزان زیاد آب صرفه‌جویی کنید.

*هنگام مسواک زدن دندان‌ها، آب را به طور مداوم باز نگذارید، مسواک زدن دو دقیقه طول می‌کشد و همین زمان ۱۱ لیتر آب مصرف می‌شود.

*هربار فراموش کردن کشیدن سیفون ۲۰ لیتر آب ذخیره می‌کند.

*از تنظیمات صحیح لوازم شست و شو استفاده کنید. ماشین لباسشویی و ظرفشویی را متناسب با مقدار بار آن تنظیم کنید.

*سرعت دوش گرفتن خود را افزایش دهید و تا حد امکان از وان استفاده نکنید.

*جلوی چکه کردن شیرهای آب را بگیرید. شیری که چکه می‌کند در سال ۱۱ هزار و ۸۹۳ لیتر آب به هدر می‌دهد. با یک تعویض واشر میزان زیادی از پول خود و آب را صرفه جویی کرده‌اید.

*ماشین ظرفشویی و لباسشویی را فقط در زمانی که کاملا پر هستند، روشن کنید.

*نشت احتمالی سیفون توالت را چک کنید. کمی رنگ خوراکی داخل محفظه سیفون بریزید، اگر رنگ به داخل کاسه توالت هم وارد شد، بدانید که محفظه نشتی دارد و تا روزی ۱۵۰ لیتر آب به هدر می‌دهد.

*هنگام صابون زدن به صورت و سپس تراشیدن ریش، شیر آب را باز نگذارید. می‌توانید مانند پدر و پدربزرگ خود از یک کاسه آبجوش استفاده کنید.

*باغچه را صبح زود و قبل از اینکه خورشید آب را بخار کند، آبیاری کنید و بیش از حد به باغچه آب ندهید. ابتدا بررسی کنید تا بدانید آیا واقعا آب پاشی روزانه لازم است؟ یک زمین چمن معمولی با گل و گیاه عادی، هفته‌ای یک مرتبه و به مدت یک ساعت به آبیاری نیاز دارد، مگر اینکه هوا بسیار گرم و گیاهان از نوع خاصی باشند که به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند.

*اتومبیل خود را به کارواش ببرید. کارواش‌های حرفه‌ای با وسایل مخصوص حدود ۴۴۰ لیتر آب کمتر از زمانی که خودتان خودرو را می‌شویید، آب مصرف می‌کنند.


در میان نظرات کاربران، برخی نظرات سازنده‌تر از بقیه بودند که برخی از این نظرات نیز در ادامه ذکر می‌شود:
کاربری با اشاره به هدررفتن آب در حین مسواک زدن، از دیگر شهروندان خواست با بستن شیرآب هنگام مسواک زدن، جلوی هدر رفت ۱۱ لیتر آب را با استفاده از یک لیوان آب بگیرند.
کاربری دیگر از همه می‌خواهد از آب برنج هنگام آب‌کشی برای آب دادن به گل‌ها و گیاهان استفاده کنیم تا هم در مصرف آب صرفه‌جویی شده باشد و هم گل‌ها و گیاهان ما تقویت شوند.
شاید راه‌هایی چون اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های مجازی راهی باشد بر همراهی شهروندان، شاید هم این جمعیت، با جمعیت واقعی که با آب شرب، باغچه آب می‌دهند و برگ‌های جلوی خانه‌شان را با فشار آب راهی جوی روبه‌رو می‌کنند و هنگام شستن ظروف، آب با فشار بالا به مدت نیم ساعت باز است، تفاوت آماری زیادی داشته باشند. شاید تن‌ها، جیره‌بندی آب است که این جمعیت را آگاه می‌کند که لااقل برای آب مصرفی خودشان هم که شده، حواسشان به هدررفت آب باشد. (اعتماد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
۰
۰
آبهای نیم خورده را دربطری مخصوصی ذخیره كنید و پای گلدان و باغچه و... بریزید. سبزی و میوه راكنار باغچه بشوئید. برای جدا كردن یخ از قالب آن را یك ربع در محیط باز قرار دهید. ظروف را در دو مرحله بشوئید: ابتدا ظروف كم چرب را بشوئید. هنگام آب كشی، ظرفهای چرب را زیر آنها قرار دهید باعث می شود ظروف به اصطلاح خیس بخورد و آب كمتری مصرف شود...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها