سن ازدواج در حال تغییر است؛ خطر بیخ گوش جوانان ایران

۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای همیشه مجرد قطعی شدند

در همایش روز جهانی جمعیت مطرح شد

شدت تجرد قطعی در میان دختران بالاتر است

رئیس مرکز آمار ایران با ارایه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته ویژه برای نگارش فصل جمعیت در برنامه ششم گفت: شدت تجرد قطعی در میان زنان بالاتر بوده به طوریکه از سال 85 تا 90 آمار تجرد قطعی از 1.8 به 2.8 افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۹۳۸۵۷
شدت تجرد قطعی در میان دختران بالاتر است

جام جم سرا:عادل آذر امروز در همایش روز جهانی جمعیت، افزود: در حال حاضر ستادی تحت عنوان تدوین برنامه ششم شکل گرفته که در حال تدوین و نهادینه کردن اهداف، برنامه ها و اقدامات کشور است که به نظر من با توجه به ابلاغ سیاستهای جمعیتی و بحران جمعیت ضروری است که فصلی با عنوان فصل جمعیت در برنامه ششم تدوین شود.

وی ادامه داد: به همین منظور پیشنهاد من آن است که کمیته ویژه ای برای تدوین نگارش فصل جمعیت با حضور جمعیت شناسان و کارشناسان این حوزه تشکیل و ضرورت ایجاد فصل جمعیت را در برنامه ششم به وجود آوریم.

آذر با انتقاد از مجلس و اینکه چرا کمیسیونی تحت عنوان جمعیت در مجلس تشکیل نشده است گفت: این در حالی است که پس از ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی کمیسیون ویژه ای با این عنوان در مجلس تشکیل شد اما در موضوع جمعیت چنین اتفاقی نیفتاد که این خود جای بحث دارد.

وی در ادامه به موضوع توزیع جمعیتی در کشور و بحرانهای موجود اشاره کرد و گفت: نتایج آخرین سرشماری نشان می دهد که توزیع جمعیتی در مناطق کویری و حاشیه ای مرزها به شدت ناموزون بوده که باید در برنامه ششم به این موضوع توجه شود و از سیاستهای تشویقی برای انتقال جمعیت به این سمت ها استفاده شود. یکی از برنامه ها جلوگیری از مهاجرتها باید باشد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه هنوز وارد مرحله سالمندی جمعیت نشده ایم تصریح کرد: هرم سنی جمعیت در سال 90 نشان می دهد که فشردگی جمعیت در 35 سال آینده جمعیت 65 سال و بیشتر است که باید از همین امروز به فکر تدوین برنامه هایی در موضوعات رفاه و تامین اجتماعی این قشر از جمعیت باشد.

به گفته وی دو چالش اصلی ایران در 35 سال آینده جوانان و سالمندان هستند که باید از همین امروز و در برنامه های ششم و هفتم به صورت ویژه به آن توجه شود تا دیگر در دامی که در سال 60 به آن گرفتار شدیم نیافتیم چرا که در این سال بدون توجه به آینده جوانان موضوع افزایش جمعیت تبلیغ شد اما هیچگاه فکری برای آینده این جمعیت نشد.

آذر عنوان کرد: با افزایش جمعیت در سال 60 تمرکز روی تحصیلات رفت اما هیچگاه به فکر آینده شغلی این گروه از جمعیت نبودیم. قطعاً وقتی جمعیت جوان تحصیلات دانشگاهی کسب می کند به دنبال شغلی شایسته است. توقع آنها بالا رفته و نمی توان به آنها شغلی را پیشنهاد داد که آن کار را فرد بیسواد یا کم سواد هم می تواند انجام دهد.

وی با اشاره به آمار باسوادی هشدار داد: به رغم تمرکز کشور روی باسوادی هنوز نرم ایران پایین بوده و زیر 90 درصد است که توجه به این موضوع نیز در برنامه ششم ضروری است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تمرکز بیسوادی در سن 65 سال به بالاست افزود: در موضوع دانشجویی 36 درصد دختران بین 20 تا 29 سال و 59 درصد پسران در همین هنوز ازدواج نکرده اند که من معتقدم برای افزایش نرخ باروری باید سیاست های تشویقی را در موضوع ازدواج دنبال کنیم و اگر دغدغه ما افزایش جمعیت کشور است باید ساز و کار مهم تسهیل ازدواج ایجاد شود.

به گفته وی در حال حاضر شدت تجرد قطعی زنان بالاتر از مردان بوده به طوریکه از سال 85 تا 90 تجرد قطعی از 1.8 به 2.8 افزایش یافته است.

آذر ادامه داد: الگوی باروری در سالهای 65 تا 85 خوب بوده، در حال حاضر کنترل شده و حتی سن باروری بالا رفته است.

وی با اشاره به مدیریت مهاجرت در سیاستهای ابلاغی جمعیت گفت: دو بند مهم در سیاستهای جمعیتی دیده می شود که یکی مدیریت مهاجرت و دیگری سوق دادن جمعیت به سمت روستاها به ویژه حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است به غیر از عسلویه که نسبت جمعیتی مردان بالاتر از زنان است باید گفت که عمده تمرکز جمعیت در حاشیه دریای خزر و یا مرکز ایران بوده که باید مدیریت مهاجرت را در برنامه ششم در دستور کار قرار داد و حتی می توان برای این موضوع ماده قانونی را طراحی و پیشنهاد دهیم.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: آمار و ارقام نشان می دهد که در حال حاضر جوانان وضعیت خوبی ندارند و باید از این قشر مولد برای فکرافزایی استفاده کرد. آمارها حاکی از آن است 11 میلیون نفر از جمعیت کشور تحصیلات دانشگاهی دارند که عمده قشر آنها جوانان بوده و باید از این جوانان در اتاقهای فکر استفاده کرد.

وی در توضیح وضعیت جوانان بین سنین 18 تا 24 سال گفت: در این سنین بیکاری جوانان 26.4 درصد بوده، 26.2 از جوانان حداقل یک بار ازدواج کردند، 77 درصد آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، نیم درصد آنها خویش سرپرست بوده، 2 درصد آنها سرپرست جوان دارای مسکن هستند و میزان باروری در میان جوانان این سن 48.8 در هزار است.

آذر درباره نرخ بیکاری جمعیت و اینکه در حال حاضر شاهد کاهش نرخ بیکاری هستیم گفت: نرخ بیکاری در سال 91 ، 12.6، در سال 92، 10.5، در بهار 93، 10.7 بوده است. کاهش نرخ بیکاری در شرایطی است که باید بگویم کیفیت نرخ بیکاری تغییر کرده است یعنی جوان تحصیل کرده نمی تواند کار شایسته و مناسب با تحصیلات خود را کسب کند. ضروری است که در حال حاضر برای افراد لیسانس و فوق لیسانس کار مناسب با تحصیلاتشان ایجاد شود که این موضوع نیز می تواند یکی از محورهای برنامه ششم توسعه باشد. ضمن آن که باید برای این قشر از جوانان کارها و مشاغل دانش بنیان و دانش محور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری زنان و جوانان بسیار نگران کننده است افزود: بسیاری به ما می گویند یکی از گرفتاری های ما در ایران آن است که افراد در خانواده بیشتر نانخور هستند این به این معنی است که دولت فکری به حال این نیروی مولد نکرده و باید زمینه را برای به کارگیری این افراد نیز فراهم کنیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها