موضوع کودک‌آزاری‌ها در برخی مدارس همچنان ادامه دارد. جرقه ابراز چنین مسائلی از جانب خانواده‌ها از آنجا زده شد که مردی برای اطلاع از تغییر رفتار فرزندش با او صحبت می‌کند اما در این بین متوجه می‌شود که کودک از سوی ناظم مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و با مراجعه به پلیس آگاهی طرح شکایت می‌کند. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و پس از تحقیقات مشخص شد که این ناظم چندین دانش‌آموز 8 تا 11 ساله را مورد آزار قرار داده است.
کد خبر: ۶۹۳۷۷۸
معلمانی که جای درس، آزار جنسی می‌دهند

جام جم سرا: پس از آن حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش ‌و پرورش در رابطه با اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: این موضوع را به‌عنوان یک پدیده اجتماعی نمی‌بینم و آن را یک پدیده موردی می‌دانم. با اینکه برای مثال در کشورهای غربی اتفاقات اینچنینی خیلی بیشتر از ایران است، باز هم فضای روانی برای آن راه نمی‌اندازند و بیشتر مراقبت می‌کنند.

همچنین، پس از آن در گزارش دیگری آمد که معلم ورزش مدرسه‌ای در جنوب تهران با شکایت 14دانش‌آموز به‌اتهام کودک‌آزاری و سوءاستفاده از دانش‌آموزان به دستور قضات دادگاه کیفری‌ استان تهران بازداشت شد. در این میان، این سوال پیش می‌آید که آیا مراجعه خانواده‌های دیگر برای طرح شکایت از افرادی که فرزندانشان را مورد آزار قرار داده‌اند تا چه اندازه حاصل اطلاع‌رسانی در این زمینه بوده است؛ اطلاع‌رسانی که واکنش دادگستری تهران را به دنبال داشته است.

سیاست دستگاه قضایی برخورد قاطع است

رئیس‌کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه سیاست دستگاه قضایی در پرونده‌های غیراخلاقی و منافی عفت برخورد قاطع و مجازات مرتکبان این گونه جرایم است، گفت: اصل بر عدم اطلاع‌رسانی در این پرونده‌هاست.

غلامحسین اسماعیلی در رابطه با پرونده آزار و اذیت چند دانش‌آموز توسط ناظم در یکی از مدارس پسرانه تهران، اظهار کرد: قرار بر این است که در پرونده‌های مربوط به منافی عفت، اطلاع‌رسانی نشود.
اگر کودکان حوزه‌های خصوصی بدن خود را بشناسند، می‌توانند درک کنند چه زمانی به آنها دست درازی می‌شود، در واقع با اطلاع‌رسانی کودکان را در مقابل این خشونت‌ها ایمن می‌کنیم.
او تاکید کرد: سیاست قوه قضاییه و سیاست دینی ما، رسیدگی و مجازات مجرم در این پرونده‌هاست اما، تبیین این موضوع خود اشاعه منکرات را به دنبال دارد بنابراین، موضع ما در رسیدگی به این پرونده‌ها روشن است و حتی صراحت داریم که اگر چنین پرونده‌هایی در دادگاه مطرح شد دادگاه باید غیرعلنی برگزار شود. ایسنا نوشت اسماعیلی افزود: در پرونده‌های غیراخلاقی و منافی عفت به ویژه در جایی که شاکی خصوصی وجود دارد سیاست دستگاه قضایی برخورد قاطع با مرتکبین این جرایم است و هیچ گونه مماشاتی در برخورد با آنها نداشته و نخواهیم کرد و هیچ ابایی هم نداریم.

نامه به رئیس‌جمهور

همچنین، به دنبال خبر آزار کودکان، انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه‌ای سرگشاده به دکتر حسن روحانی درباره آزار دانش‌آموزان هشدار داد. در ابتدای این نامه آمده است: دردناک‌تر از اصل خبر، واکنش وزارت آموزش و پرورش به این مساله بود. معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بشر است دیگر، در زمان معصوم هم خطا وجود داشته است، سعی در عادی نشان دادن این جنایت نمودند. آموزش و پرورش به جای کتمان آسیب‌های اجتماعی و اقدام نمایشی شکایت از ناظم مدرسه، باید به وظیفه خود در زمینه آموزش معلمان و دانش‌آموزان و پیشگیری از بروز این گونه ناهنجاری‌ها عمل کند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان با ابراز همدردی با خانواده‌های این کودکان خواستار واکنش سریع و قاطع رئیس‌جمهور برای تغییر رویه وزارت آموزش و پرورش در راستای پیشگیری و به حداقل رساندن مشکلات مشابه در آینده و رسیدگی فوری و عادلانه قضایی به اتهامات متجاوز اخیر شد.

به برچسب‌زنی عادت داریم

در این زمینه یک عضو کانون صنفی معلمان ایران می‌گوید: اگر جامعه را یک اندام و بدنه هماهنگ در نظر بگیریم، این اتفاقات زخم‌هایی است که اندام جامعه را به درد می‌آورد و این درد باعث می‌شود از اتفاقات مشابه پیشگیری کنیم.
محمدرضا نیک‌نژاد اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه را وظیفه رسانه‌ها می‌داند و می‌افزاید: موقعیت جامعه ما در بسیاری موارد اجازه نمی‌دهد که ایرادات و مشکلات باز شود. به گفته او، اطلاع‌رسانی در رابطه با آموزش و پرورش باید از درون مدارس و با مجوز باشد، خبرنگاری هم اگر قرار است به مدارس بیاید باید مجوز صادر شود بنابراین، سازوکار به‌گونه‌ای است که محتاطانه عمل می‌شود.

نیک‌نژاد ادامه می‌دهد: زمانی ممکن است مسائل سازمانی در آموزش و پرورش رخ دهد یا حقوق چند دانش‌آموز برای مثال در رابطه با نمره آنها خدشه دار شود اما، این اتفاق وجدان عمومی را تحت تاثیر قرار داد.
عضو کانون صنفی معلمان معتقد است که خطرات در رابطه با برخی مسائل بیشتر است و چشم‌پوشی نیز آن را گسترش می‌دهد.
او با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی در این زمینه، بیان می‌کند: آنهایی که دغدغه‌شان اطلاع‌رسانی است باید به چند مساله توجه داشته باشند.
نیک‌نژاد تصریح می‌کند: خانواده و خود قربانیان باید در نظر گرفته شوند چرا که دید و نگاه جامعه نسبت به این کودکان ممکن است برای آنها مشکل ایجاد کند و به آنها برچسب بزنند.

عضو کانون صنفی ملعمان ایران بعد دیگر اطلاع‌رسانی را مربوط به بدنه کلی آموزش و پرورش می‌داند و اضافه می‌کند: با تجربه‌ای که دارم موارد چنین اتفاقی در آموزش و پرورش بسیار کم است اما، ممکن است دید مردم چنین باشد که همه معلمان را اینطور ببینند.
به گفته او، جامعه ممکن است به بدنه آموزش و پرورش و نیروها برچسب بزند بنابراین، بهتر است دست به عصا و تخصصی‌تر در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.
او همچنین معتقد است که ما عادت داریم مسائل را گسترش دهیم و اگر اتفاقی می‌افتد آن را تعمیم دهیم و برچسب‌زنی کنیم.

واکسینه شدن با اطلاع‌رسانی

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز آگاهی یافتن از شرایط را نوعی واکسینه شدن می‌داند و می‌گوید: آنچه مسلم است هنگامی که نسبت به موضوعی آگاهی وجود دارد، افراد می‌توانند در رابطه با آن اتفاق تحلیل کنند و داستان را چندجانبه ببینند.

به گفته لیلا ارشد هنگامی که اطلاع‌رسانی و به تبع آن آگاهی نباشد وقتی خانواده‌ای آثاری را در بدن کودک خود می‌بیند نمی تواند دلیل آن را پیدا کند و فکر می‌کند آثار یک ضربه معمولی است.

او با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی هم به خانواده و هم به کودک کمک می‌کند، عنوان می‌کند: اگر آگاهی داده نشود، دست خاطیان برای تکرار چنین رفتارهایی باز می‌ماند.
این مددکار اجتماعی ادامه می‌دهد: اگر کودکان حوزه‌های خصوصی بدن خود را بشناسند، می‌توانند درک کنند چه زمانی به آنها دست درازی می‌شود، در واقع با اطلاع‌رسانی کودکان را در مقابل این خشونت‌ها ایمن می‌کنیم.
ارشد معتقد است که مدیر مدرسه یا مشاور به کودکان باید بگوید اگر احساس کردید کار غیرمتعارف انجام می‌شود، آن را اطلاع دهید و نگران نباشید. اما، اگر پنهان‌کاری صورت گیرد، آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت. (بنفشه رنجی/آرمان)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ی بنده خدا ك تنهاست
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
واقعا چرا مگ خودشون بچه ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خوش بحال پسرای دبیرستانی.......چون ان ها معلم رو ازار میدن ن معلم ان هارو والا ......این كوچولوهای دبستانی فردا پس فردا چطور میتونن درس بخونن........ب كی اعتماد میكنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لاله
-
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
واقعا متاسفم چرا ما كه پسر داریم چطور دیگه به مدرسه و پرسنل اعتماد كنیم الان دل مون خوشه بچه هامون تو یه محیط امن هستن ........... پناه بر خدا دوره آخر زمون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها