بعضی وقت‌ها، خانم‌ها به اشتباه هر خونریزی رحمی را طبیعی به حساب می‌آورند و فکر می‌کنند این وضع برای همه افراد پیش می‌آید.
کد خبر: ۶۹۲۳۰۱
خونریزی‌های زنانه را جدی بگیرید

جام جم سرا: برای همین هم به پزشک مراجعه نکرده و به فکر برطرف کردن مشکل‌شان نیستند. در صورتی‌که متخصصان زنان و زایمان می‌گویند هر خونریزی‌ که در زمانی به غیر از دوره ماهانه اتفاق بیفتد، غیرطبیعی به حساب می‌آید و لازم است فرد از نظر سلامت بررسی شود. بنابران به توصیه آنها هر خونریزی غیرطبیعی‌ای را باید جدی گرفت و عامل ایجادکننده‌اش را تشخیص داد.

خانم‌ها در هر سن و سالی ممکن است با این مشکل روبه‌رو شوند و متخصصان زنان و زایمان هم می‌گویند خونریزی‌های غیرطبیعی رحم در سنین مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد. دکتر فرناز مشیری نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با تائید این مطلب توضیح می‌دهد: معمولا بروز خونریزی‌های غیرطبیعی در سنین کمتر از سیزده سال و پیش از دوره بلوغ شایع‌تر است، اما اگر این وضع خیلی غیرعادی و نامنظم باشد، در این سنین هم لازم است از نظر هورمونی بررسی‌هایی انجام بگیرد تا در صورت نیاز از داروهای مناسب استفاده شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان یادآور می‌شود: چنین خونریزی‌هایی پس از هفده سالگی نیز غیرطبیعی به حساب می‌آید و اگر در این سن و سال خانم‌ها دچار این مشکل شوند، حتما باید به طور جدی موضوع را پیگیری کنند.

وی درباره خونریزی‌هایی که غیرطبیعی به حساب می‌آید، توضیح می‌دهد: زمانی که خونریزی هر ماه و بموقع اتفاق بیفتد، کاملا طبیعی است، اما این خونریزی‌ها می‌تواند در فردی برای مدتی طولانی‌تر یا در طول روز با شدت بیشتری ادامه یابد. با این حال، اگر در فاصله بین خونریزی‌ها هرگز خونریزی دیگری وجود نداشته باشد، این خونریزی طبیعی خواهد بود، اما چنانچه عادت ماهانه مرتب نباشد، یک ماه اتفاق بیفتد و ماه بعد از آن نه یا این‌که با فاصله زمانی کمتر و در طول یک ماه دوبار اتفاق بیفتد، در یک ماه چند بار تکرار شود یا خیلی طولانی‌تر از حالت عادی باشد، خونریزی غیرطبیعی محسوب می‌شود که براساس شرایط بیمار تشخیص‌های متفاوتی برای آن وجود دارد.

مشکلات رحمی و خونریزی‌های غیرطبیعی

خیلی‌ها با مشاهده خونریزی‌های غیرطبیعی نگران می‌شوند و فقط به سرطان‌ فکر می‌کنند، اما عده دیگری هم هستند که هیچ خونریزی‌ای را غیرطبیعی به حساب نمی‌آورند و باور دارند خونریزی در سنین پایین و پس از یائسگی هم طبیعی است در صورتی‌که دکتر مشیری می‌گوید: هرگونه مشکلی که برای رحم پیش بیاید، به صورت خونریزی غیرطبیعی نمایان خواهد شد. بنابراین رشد بیش از حد یا التهاب رحم، سرطان و... همگی در ظاهر با خونریزی غیرطبیعی خودشان را نشان‌می‌دهند.

وی می‌افزاید: پس از رخ دادن چنین مشکلی لازم است پزشک منشأ و عامل اصلی خونریزی را تشخیص دهد تا براساس آن درمان مناسب هم برای بیمار انتخاب شود.

خونریزی غیرطبیعی در سنین باروری

خیلی وقت‌ها خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، دچار خونریزی‌های غیرطبیعی می‌شوند. دکتر مشیری درباره علل شایع این خونریزی‌ها می‌گوید: معمولا برای خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، ابتدا باید احتمال بارداری یا سقط را بررسی کنیم. بنابراین خانمی که ازدواج کرده و دچار خونریزی غیرطبیعی شده است، حتما باید آزمایش بارداری بدهد.

البته این آزمایش بارداری نباید با تست ادرار انجام شود چون به گفته این متخصص زنان و زایمان، ممکن است نتیجه این تست خیلی دقیق نباشد و باید با آزمایش بارداری خون این موضوع را تشخیص دهیم.

در صورتی‌که تست بارداری منفی باشد، با توجه به شرایط بیمار باید درباره نمونه‌برداری از داخل رحم تصمیم‌گیری شود که البته دکتر مشیری می‌گوید: بهتر است این نمونه‌برداری انجام شده و براساس آن، تشخیص قطعی و دقیقی به دست بیاید تا مشخص شود بدخیمی یا مراحل قبل از بدخیمی وجود دارد یا خیر. در صورتی‌که بدخیمی یا مراحل قبل از بدخیمی وجود داشته باشد نیز راهکارهای خاصی هست که باید انجام شود، در غیر این صورت، براساس علت خونریزی باید درمان دیگری را شروع کنیم.

خونریزی در سنین پس از یائسگی

فکر می‌کنید پس از این‌که دوره یائسگی را پشت سرگذاشتید، دیگر چنین مشکلاتی برای شما پیش نخواهد آمد؟ دکتر مشیری در پاسخ به چنین پرسشی می‌گوید: گاهی پس از یائسگی نیز خانم‌ها دچار خونریزی‌های غیرطبیعی می‌شوند که البته باید دقت داشت برای هر نوع خونریزی غیرطبیعی پس از یائسگی باید کورتاژ تشخیصی انجام شود.

البته منظور از خونریزی پس از یائسگی زمانی است که بیمار یک سال تمام از یائسگی‌اش گذشته و در این مدت خونریزی نداشته باشد، اما ناگهان دچار خونریزی شده که در این شرایط حتما باید کورتاژ تشخیصی انجام شود.

با این حال، فاصله‌ای که از زمان خونریزی نامنظم تا یائسگی کامل وجود دارد، ممکن است چند سال ادامه یابد، اما به گفته این متخصص زنان و زایمان، هرگز نمی‌توان خونریزی‌های غیرطبیعی بیمار را به حساب یائسگی گذاشت و فقط به شرطی می‌توان چنین کاری را انجام داد که ابتدا مراحل تشخیص بارداری و بدخیمی‌ها و مراحل قبل از بدخیمی‌ را گذرانده باشیم .

فیبروم باعث خونریزی غیرطبیعی نمی‌شود

خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم خونریزی‌های غیرطبیعی ناشی از فیبروم است در حالی که دکتر مشیری می‌گوید: فیبروم هرگز باعث خونریزی غیرطبیعی نمی‌شود و حتی لکه‌بینی‌هایی که در فواصل بین خونریزی‌ها اتفاق می‌افتد نیز ممکن است به دلیل پولیپ‌های داخل یا دهانه رحم باشد که حتما باید برداشته شود چون پولیپ تمایل به بدخیم شدن دارد.

نیلوفر اسعدی‌بیگی‌‌ /‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
۰
۰
خسته نباشیییییییییید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها