هرچند امروزه محصولات بسیاری برای درمان آکنه موجود هستند اما پروسه کنترل این عارضه پوستی همچنان برای بسیاری از مبتلایان خسته‌کننده، وقت‌گیر و حتی بی‌حاصل است. کارشناسان معتقدند برای از بین بردن این بثورات جلدی ناخوشایند لازم است افراد بین باورهای اشتباه و واقعیت‌هایی که در مورد درمان آکنه صحت دارند، تمایز قائل شوند.
کد خبر: ۶۹۲۱۳۲
۶ باور اشتباه درباره آکنه یا جوش صورت

جام جم سرا: سایت «هلث» در مطلبی به بررسی برخی از این باورهای اشتباه پرداخته که با آگاهی از آنها می‌توان برای همیشه از شر این عارضه پوستی خلاص شد:

اشتباه اول: رژیم غذایی با بروز آکنه ارتباطی ندارد

نتایج دو مطالعه پیشین که نشان داد مصرف شکلات با ابتلا به آکنه ارتباطی ندارد به حدی قابل قبول بود که مردم با یک نتیجه‌گیری کلی باور کردند، رژیم غذایی‌شان در ابتلای آنان به آکنه تاثیری نخواهد داشت. اما مطالعات جدید خلاف این امر را ثابت کرد و متخصصان مشاهده کردند در حقیقت بین نوع مواد خوراکی مصرفی و بروز آکنه رابطه‌ نزدیک وجود دارد به طور مثال مصرف مواد خوراکی قندی، محصولات لبنی، چربی‌های ناسالم منجر به بروز آکنه از نوع متوسط یا شدید در فرد می‌شود.

اشتباه دوم: در صورت ابتلا به آکنه از شکلات پرهیز کنید

هرچند بین رژیم غذایی و بروز آکنه ارتباط وجود دارد اما محققان هنوز تایید می‌کنند که لازم نیست شکلات از مواد خوراکی مصرفی فرد مبتلا به آکنه حذف شود. دکتر «مونا گوهارا» از دانشکده پزشکی ییل گفت: هر نوع ماده خوراکی حاوی شاخص گلیسمیک می‌تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول خون شود و عارضه پوستی آکنه را وخیم سازد. به گفته پزشکان کاکائو موجود در شکلات موجب آکنه نمی‌شود بلکه مواد لبنی و قندی افزوده شده به آن عامل آکنه هستند.

اشتباه سوم: آکنه بیماری مخصوص نوجوانی است

نتایج یک بررسی روی بیش از 1000 فرد بزرگسال نشان داد که 50 درصد زنان 20 تا 29 سال، 35 درصد زنان 30 تا 39 سال و 26 درصد زنان بین 40 تا 49 سال به عارضه آکنه مبتلا هستند. به گفته پزشکان، هورمون‌های ترشح شده در بدن موجب افزایش چربی در بدن شده و در نتیجه به بروز آکنه منجر می‌شود.

اشتباه چهارم: کرم ضد‌آفتاب منفذهای پوست را مسدود می‌کند

در حال حاضر دو نوع کرم ضدآفتاب در بازار موجود است. کرم ضدآفتاب شیمیایی که جذب‌کننده اشعه UV و نوع دیگر که بازتاب‌دهنده این اشعه‌ها است. در حالی که برخی کر‌م‌های گروه اول می‌توانند پوست را تحریک کنند اما کرم‌های گروه دوم ممکن است در رفع این مشکل مفید و موثر باشند.

اشتباه پنجم: محصولات درمان‌کننده آکنه با درصد بالا موثرترند

در صورتی که به محصولات درمان‌کننده آکنه موجود در داروخانه‌ها توجه کنید مشاهده می‌کنید که این محصولات دارای دو ترکیب «بنزوئیل پروکساید» و «اسید سالیسیلیک» هستند. بهترین داروها برای این بیماری پوستی دو کار را انجام می‌دهند: یکی موجب از بین رفتن باکتری‌ها و دیگری باز کردن منفذهای پوست می‌شوند و به همین دلیل در تولید این محصولات از این دو ماده استفاده می‌شود. اما این بدان معنی نیست که باید در مصرف این محصولات زیاده‌روی کرد یا از انواع قوی آنها استفاده کرد چون این ترکیبات در مصارف متعادل نیز تاثیر درمانی مطلوبی برجای می‌گذارند.

اشتباه ششم: خمیردندان درمان‌کننده آکنه است

هرچند خمیردندان‌ دارای ترکیب‌هایی است که آکنه‌های روی پوست را خشک می‌کنند اما این محصول برای قسمت‌هایی از پوست‌ که آکنه ندارند، مضر است و می‌تواند موجب بروز آکنه و التهاب پوستی شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها