نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کشور گفت:اکنون مصرف این دارو در ایران برابر با کشور چین با آن جمعیت زیاد است.
کد خبر: ۶۹۱۳۳۲
مصرف آنتی بیوتیک در ایران به اندازه چین!

جام جم سرا:رسول خضری با اشاره به این که در دنیا 170 کشور درگیر موادمخدر هستند و مسئول مبارزه با موادمخدر در حد معاون اول رئیس جمهور یا وزیر مبارزه با موادمخدر دارند، گفت: درست‌ترین راه مبارزه با موادمخدر، برخورد اجتماعی با ‌آن است. اعتیاد یک معضل چند وجهی است. گردش مالی ضرر و زیان اعتیاد در کشور به اندازه بودجه سلامت 10 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تبعات اعتیاد تک تک افراد جامعه را تهدید می‌کند، می‌افزاید: با وجود اعتیاد بیماری‌ها غفونی خطرناک مانند HIV و هپاتیت گسترش پیدا می‌کند. ضمن آن‌که تاثیر اجتماعی، روحی و روانی بر ساختار خانواده می‌گذارد و در نهایت منجر به فروپاشی خانواده می‌شود. مبارزه با موادمخدر مانند جنگ یک وجهی نیست. به همین سبب باید همه آحاد مردم پای کار بیاند. هر سه قوه مخاطب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هستند، بنابراین در این خصوص هم باید هر چهار قوه (مجلس، دولت، قوه قضائیه و مردم) درگیر این قضیه باشند.

به گفته وی، مصرف خودسرانه دارو در ایران بسیار بالاست. در حال حاضر مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران برابر کل چین با آن جمعیت عظیم است. داروهایی که اعتیاد آورند و در برخی سایت‌ها و ماهواره آنها را تبلیغ می‌شوند به صورت قاچاق و فراوان در بازارهای سیاه دارو در دسترس است و هر چقدر پول بدهی می‌توانی آن را خریداری کنید.این مسئله معضل بزرگی را ایجاد کرده است. برای رفع آن هم به نظارت بیشتر مدیر کل نظارت دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور نیاز دارد. همچنین بهزیستی، رسانه‌ها و همه دستگاه‌های نیز برای عدم‌مصرف درست دارو باید بکوشند. رسانه‌ها علاوه بر فرهنگ‌سازی باید جوان‌ها و خانواده‌ها را از مضرات این مواد آگاه‌سازند. کما این که قرص‌های لاغری که به صورت غیرمجاز فروش می‌روند، دارای موادمخدر و کشنده هستند و ما در این چند سال اخیر شاهد فوت چند تن از هموطنانمان به علت مصرف آن بودیم.

خضری با بیان اینکه مدارس اولین پایگاه پیشگیری هستند،افزود کودکانمان اگر از کودکی مضرات موادمخدر را بدانند مطمئنا به سوی آن کشیده نمی‌شوند. سوءاطلاع به اندازه سوءتغذیه کشنده است. باید اطلاعات درست و به موقع به مردم داده شود. بعضی از دختران جوان ما می‌دانند که در قرص‌های لاغری و چربی‌سوز از موادمخدر استفاده شده اما آن را مصرف می‌کنند چون ارزان‌تر و راحت‌تر از عمل جراحی است. 10 عمل جراحی به اندازه یک قرص مت‌آمفتامین ضرر ندارد زیرا اعتیاد ندارد. درمان اعتیاد به مواد شیمیایی سخت‌تر از اعتیاد سنتی است. ضمن آن که با خودمراقبتی، سواد سلامت، پرتحرکی هم بحث تناسب اندام درست می‌شود هم در تعادل روح و روان فرد تاثیر می‌گذارد.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این که قطعا کسی در مورد موادمخدر بداند به سوی آن کشیده نمی‌شود، اظهار داشت: اعتیاد به موادمخدر برای تمام عمر است و موادمخدر صنعتی، محرک‌ و روانگران‌ها باعث مرگ زودرس می‌شوند. این مواد چون غیرقانونی و زیرمینی ساخته می‌شود، مواد درستی هم در آن به کار نمی‌رود و امکان دارد یکبار استفاده از آن باعث مرگ ناگهانی مصرف‌کننده شود. اعتیاد همیشه از استفاده تفننی شروع می‌شود. اما موادمخدر صناعی با یکبار هم اعتیاد می‌آورد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها