یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اهیمت گنجاندن وعده سحری در برنامه غذایی روزه داران، گفت: حذف وعده سحری می‌تواند بدن را با آسیب‌های جدی مواجه کند. همچنین توصیه می شود روزه داران در برنامه افطار تا سحر خود حتما شش گروه مواد غذایی را بگنجانند و تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده، کنسروی، شور و... صرف نظر کنند.
کد خبر: ۶۹۱۱۹۴
هشدار یک متخصص: خطرات حذف وعده سحری برای روزه‌داران

جام جم سرا: فرزاد بابایی با اشاره به گرمای هوا در ایام رمضان نیاز بدن را به آب بالا دانست و به افراد توصیه کرد: در فاصله بین افطار تا سحر نیاز آبی بدن خود را با مصرف آب، مایعات و نوشیدنی‌ها برطرف و سعی کنند مقادیر زیادی سبزیجات و میوه‌ها را به منظور نگهداری آب در بدنشان مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه گوشت‌ها و مواد پروتئینی و چرب نیاز آبی بالایی دارند، گفت: با توجه به تعریق زیاد در روزه داران بعلت گرمای هوا در فصل تابستان، بهتر است افراد تا حد امکان از مصرف این نوع مواد در وعده سحری خود اجتناب کنند.

بابایی با اشاره به اینکه مصرف زیاد مواد کنسروی و شور سبب تشنگی فرد می‌شوند، گفت: بهتر است افراد از خوردن چنین موادی صرف نظر کنند، چرا که خوردن این مواد در کنار تعریق زیاد بدن در گرمای هوا معضل کم آبی را در بدن بوجود می آورد و در نهایت بدن برای متابولیسم طبیعی خود با کمبود آب مواجه می شود.

وی با بیان اینکه بهتر است روزه داران افطار خود را با غذاهای سبک تر و با مایعات گرم مثل آب جوش، شیر گرم به همراه چند عدد خرما آغاز کنند، گفت: بهتر است روزه داران وعده‌های افطار و شام خود را یکی نکنند، چرا که وارد کردن حجم زیاد مواد غذایی بدن را با شوک مواجه می‌کند.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه خوردن وعده سحری را مهم دانست و به روزه داران توصیه کرد: به هیچ عنوان این وعده را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

او گفت: هرگز از ایام رمضان برای لاغر شدن استفاده نکنید. روزه داری بدون صرف وعده سحر برای رسیدن به لاغری، متابولیسم بدن را با افت عملکرد مواجه می کند. شاید این گونه به نظر برسد که روزه داری بدون صرف سحری سبب کاهش وزن می شود، و اگرچه که در چنین شرایطی ممکن است تا پایان ماه حدود دو کیلوگرم وزن فرد کاهش یابد، اما در نهایت سه کیلوگرم به وزن او اضافه خواهد شد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به روزه داران توصیه کرد: از مصرف زیاد شیرینی جات و زولبیا و بامیه صرف نظر کنند و به جای آن مواد غذایی طبیعی مثل سمنو، شله زرد، فرنی و... را در برنامه افطار خود بگنجانند.

وی در ادامه گفت: روزه گرفتن افرادی که از نظر شرعی، علمی و پزشکی قادر به روزه گرفتن نیستند می تواند آسیب‌های جدی را در آنها بوجود آورد. افرادی که در سال‌های گذشته قادر به روزه گرفتن نبوده‌اند و نیز مبتلایان به بیماری‌های خاص باید برای چکاپ مجدد و تشخیص نهایی اینکه می‌توانند روزه بگیرند یا نه مجددا به پزشک مراجعه کنند.

بابایی با بیان اینکه نمی توان یک گروه خاص را از روزه گرفتن منع کرد، گفت: این مسئله نمی‌تواند جنبه عمومی داشته باشد و افراد باید از طریق مشاوره با پزشکان و کارشناسان به این نتیجه برسند که روزه دار بودن برای آنها منعی ندارد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها