متخصصان بهداشت و سلامت اعلام کردند:‌ حمام آفتاب و نور خورشید اثراتی مشابه ماده مخدر هروئین بر بدن انسان می‌گذارد؛ زیرا اشعه ماوراءبنفش (UV) موجود در نور خورشید تولید هورمون اندروفین در بدن را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۶۸۷۲
نور خورشید هم اعتیادآور شد!

جام جم سرا: نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد اشعه ماوراء بنفش خورشیدی به اندازه هروئین اعتیادآور است.
هورمون اندروفین که به هورمون سرخوشی معروف است یک مسکن طبیعی است که توسط غده هیپوتالاموس ترشح کرده و اثر اصلی آن تسکین درد است. از هورمون اندروفین همچنین به عنوان مورفین طبیعی بدن یاد می‌شود و اثر آن بسیار شبیه مخدرها است.

به نقل از ایسنا، پزشکان معتقدند تمایل به ساعت‌ها حمام آفتاب گرفتن دلیلی فراتر از برنزه‌شدن دارد. آنها می‌گویند لذتی که یک فرد از حمام آفتاب می‌گیرد مانند حسی است که افراد معتاد هروئین و مورفین دریافت می‌کنند.

«دیوید فیشر»، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد می‌گوید: یافته‌های این مطالعه می‌تواند ابزار مهمی برای آگاهی مردم بوده و آنها را از قرارگیری طولانی مدت در معرض آفتاب که خطر سرطان پوست و سرعت بخشیدن به پیری پوست را افزایش می‌دهد، باز دارد.

به نقل از روزنامه تلگراف، متخصصان از گذشته دریافته‌اند که عادت به گرفتن حمام آفتاب را می‌توان با اختلالات مواد مخدر برابر دانست. اما آنچه که سبب این اعتیاد می‌شود در مطالعات قبلی نامشخص بوده است.

در نهایت فیشر و همکارانش با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی بدون مو، رابطه میان اشعه UV و گیرنده‌های «اوپیوئید» را بررسی کرده و آنها را در معرض نور خورشید مصنوعی قرار دادند و دریافتند میزان ترشح اندروفین در خون موش‌هایی که موهای بدنشان تراشیده شده بالا می‌رود. همچنین تابش اشعه UV باعث سفت شدن و بالا رفتن دم موش‌ها شد که این واکنش مشابه واکنشی است که موش‌ها به داروهای اوپیوئیدی نشان دادند.

فیشر گفت: مشاهده اینکه بدن ما به صورت ژنتیک برای اعتیاد به چیزی به خطرناکی اشعه UV برنامه‌ریزی شده اعجاب‌انگیز است. این اشعه می‌تواند سرطان‌زاترین عامل در جهان باشد.

نتایج این مطالعه که در نشریه «سلول» منتشر شده نشان می‌دهد تصمیم به حفاظت از پوست خود و فرزندانمان در برابر اشعه سرطان‌زای خورشید، بیش از آنکه نیازمند اقدامات غیرمؤثر باشد، نیازمند تلاش‌های آگاهانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
۰
۰
من بعد از جدایی بعد از 11 سال دچار افسردگی شدم با ورزش كردن زیر نور خورشید بمدت 4 روز در هفته تمام افسردگیم بمرور داره ازبین میره واین ورزش باید بین 8 صبح تا ظهر انجام بشه واین روحیه عالی بخاطر تولید سروتونین واندروفین ومعجزه میكنه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها