دیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، از اجرای برنامه شناسایی برنج ایرانی از خارجی خبر داد و گفت: با صدور پروانه ساخت برای برنج ایرانی، مشکل برنج های منتسب به برنج ایرانی نیز از بین خواهد رفت.
کد خبر: ۶۸۶۰۷۱
برنامه ای برای شناسایی برنج ایرانی و خارجی

دکتر هدایت حسینی ظهارداشت: برنامه ای را از مهر ماه سال 92 در کشور آغاز کردیم که بر اساس این برنامه، هزار تن برنج از بین نزدیک به 600 محموله خارجی و 150 محموله داخلی آزمایش شد به طوریکه اکثر برندهای موجود یکبار بررسی و آنهایی که مشکل داشتند، از سطح عرضه خارج شده اند.

وی با تاکید بر جمع آوری برنج های مشکل دار از سطح عرضه، تصریح کرد: سعی شد برنجهایی که با ضوابط وزارت بهداشت منطبق نیست، از سطح عرضه جمع آوری شود و این سختگیری که الان در بحث واردات برنج داریم، این است که برای برنج وارداتی یک کد 16 رقمی و ثبت منابع را الزامی کرده ایم. همچنین حد مجاز فلزات سنگین نیز 20 درصد نسبت به سال قبل کاهش دادیم که انتظار می رود با اجرای این برنامه ها، واردات ما مشکلی را نداشته باشد.

حسینی در ارتباط با برنج های خارجی که به اسم برنج ایرانی تبلیغ می شوند، گفت: ما برای برنج داخلی هم برنامه داریم به طوریکه برای انواع برنج ایرانی در حال برنامه ریزی هستیم که پروانه ساخت از ما بگیرند. البته با زمان بندی مشخص که به بحث تولید آسیب نرسد.

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما معتقدیم که پروانه دار شدن برنج، حمایت از برنج ایرانی است. در گزارشهای ما عنوان شده که "برنج های منتسب" به برنج ایرانی. چون خیلی از موارد برنج هایی به نام برنج ایرانی در کشور بسته بندی می شود که ممکن است برنج ایرانی نباشد و بعضا در این برنج ها آلودگی مشاهده کرده ایم و به همین خاطر ما اینها را منتسب به برنج های ایرانی می دانیم.

حسینی افزود: اگر طرح پروانه ساخت برنج ایرانی به نتیجه برسد، آن وقت اگر روی برنجی نوشته شده باشد برنج ایرانی، حتما ایرانی است و اگر برنج خارجی نوشته باشد، حتما آن محصول خارجی است.

وی گفت: الان در بازار برنج کسی پاسخگو نیست، به طوریکه وقتی نمونه ها را از سطح عرضه انتخاب می کردیم، اسم برنج نوشته شده بود اما شماره تلفنی نداشت که بتوان فهمید صاحب این برنج کیست. اما با اجرای برنامه پروانه ساخت برای برنج داخلی و ثبت کد 16 رقمی رهگیری و ثبت منبع برای برنج وارداتی، اگر مواردی از این قبیل تخلفات هم دیده بشود ، مشخص است که کسی باید پاسخگو باشد و در نتیجه امکان برخورد با تخلفات و متخلف نیز وجود دارد.

حسینی با اعلام اینکه از ابتدای سال 93 واردات برنج مشمول موضوع ثبت منبع و کد 16 رقمی شده که به تدریج این کار در حال انجام است، اظهارداشت: با توجه به اینکه برنج بین یک تا دو سال تاریخ مصرف دارد، در نتیجه به تدریج برنج های پروانه دار و دارای کد رهگیری در سطح عرضه دیده خواهد شد.

مدیر کل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: با اجرای برنامه وزارت بهداشت برای شناسایی برنج های داخلی و خارجی، امکان ردیابی و برخورد قانونی با تخلفاتی مثل سوءاستفاده از نام برنج ایرانی نیز وجود دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها