نگرانی و بلاتکلیفی ذهنی مردم برای تنفس هوا

بالاخره بنزین پتروشیمی آلوده است یا نه؟

انتشار گزارش‌هایی درباره آلودگی یا عدم آلودگی بنزین پتروشیمی با واکنش‌های متفاوتی همراه شده است. یک بار صحبت از این می‌شود که بنزین‌های مذکور آلوده‌اند، در نتیجه خانواده‌های زیادی که سلامت خود را در خطر می‌بینند یا سعی می‌کنند از این هوای آغشته به آلودگی منتشر شده از لوله‌های اگزوز تا حد امکان دور بمانند یا وقتی ناچارند وارد فضای آلوده شوند با استرس و اضطراب گام در شهر می‌گذارند. از آن طرف صحبتی دیگر به میان می‌آید که این بنزین‌ها آلوده نیستند. دوباره سردرگمی مردم و اضطراب سلامتیشان رنگ دیگری به خود می‌‎گیرد.
کد خبر: ۶۸۴۶۵۵
بالاخره بنزین پتروشیمی آلوده است یا نه؟

جام جم سرا: یش از این وزیرنفت و دو معاون او آلودگی بنزین تولید شده در پتروشیمی ها را تایید کرده بودند. معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز برای اولین بار اعلام کرد بنزین تولید شده در پتروشیمی های کشور آلوده است. با این حال شب قبل گزارشی در رسانه ها از قول مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد که نشان می داد بنزین های تولیدی پتروشیمی ها آلوده نیستند ولی صبح امروز مرکز پژوهش های مجلس با تکذیب این گزارش خبر داد که اطلاعاتی جدید در این مورد منتشر نکرده است.

رسانه هایی که گزارشی را به نقل از مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرده بودند، اطلاعات تازه این مرکز مطالعاتی را « خط بطلانی برتحلیل های سیاسی» در مورد بنزین پتروشیمی ها دانسته بودند ولی تکذیب خبر از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که اساس انتشار گزارش اولیه بیش از آنچه اعلام شده سیاسی بوده است.

مرکز پژوهش های مجلس در این مورد توضیح داده است:« به دلیل حساسیت موضوع کیفیت بنزین‌های تولیدی در واحدهای پتروشیمی و یا وارداتی، مرکز پژوهش‌های مجلس در حال برگزاری جلسات کارشناسی و دعوت از همه صاحب‌نظران، ذینفعان و متخصصان جهت روشن شدن موضوع است که پس از بررسی کامل،‌نظر کارشناسی مرکز در اختیار سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کشور قرار خواهد گرفت. به طور معمول مرکز پژوهش‌های مجلس بنا به درخواست کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون‌ها در خبرنامه‌ها و ماهنامه‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون، نقل‌قول‌ها و گزارش‌های صاحب‌نظران را بدون تایید یا تکذیب تدوین، منتشر و در اختیار نمایندگان محترم مجلس قرار می‌دهد که پس از آن با استفاده از این تضارب آرا و افکار و برگزاری جلسات کارشناسی در حد اهمیت موضوع با دوری جستن از هرگونه مرزبندی سیاسی و تنها با اتکا به نظرات پژوهشی، گزارشی مبتنی بر منافع ملی تهیه کرده و در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد. شایان ذکر است که تا به حال گزارش مربوط به بررسی کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها و همچنین بنزین وارداتی در مرکز پژوهش‌های مجلس نهایی نشده است.»

چندی قبل هم معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از تولید و عرضه بنزین پرولیز از سال 89، اظهار داشته بود:« بنزین توزیعی در سال 89 پرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد و همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد و ادامه این روند اشتباه، تعداد روزهایی با هوای پاک را در سال های 90،91 و 92 به 3 روز در سال رساند.»

این مقام مسئول خبر داده بود:« کلیه مدارک و مستندات آلوده بودن بنزین پتروشیمی در سازمان حفاظت محیط زیست موجود است و علاوه بر آن اسناد رسمی آزمایشگاه های معتمد، دانشگاه شهید بهشتی و نتایج پروژه علمی _ دانشگاهی که با حمایت سازمان در سال 91_ 92 انجام شد، این نتایج و آلوده بودن بنزین پتروشیمی را تأیید می کنند. در سال 89 غلظت بنزن موجود در هوا، 900 ppb و طی سال های 90 و 91 این میزان به 300 تا 360 ppb رسید. این در حالی است که این میزان طبق استاندارد جهانی 1.5 ppb است. یکی از مهمترین علل ناپاکی هوا کیفیت سوخت توزیعی بود و این موضوع منجر به بیمارهای فراوانی همچون سرطان به ویژه سرطان خون و کودکان شد.دستگاه های قضایی باید وظیفه خود را درباره برخورد با مقصران تولید این بنزین انجام دهند و مجلس به جای اینکه به برخی موارد اشاره کند که راهگشا نیست باید بنزن موجود در هوا را و تاثیرات منفی که در حیات مردم و به خطر انداختن جان مردم داشته را مورد بررسی قرار دهد. اندازه گیری آلاینده های سمی و خطرناک، غیر سمی و سوخت بر حسب قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و علاوه بر آن تمامی متخصصان این حوزه می دانند که تنها خروجی فرآیند پتروشیمی، BTX است نه بنزین و بنزن موجود در بنزین قطعاً سرطان زاست.»

پیش از او رئیس سازمان محیط زیست نیز این موضوع را تایید کرده بود. ابتکار در این مورد گفته بود:« تمام اسناد لازم مبنی بر سرطان‌زا بودن پتروشیمی موجود است.این مسئله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت‌ها، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی‌آید. سازمان محیط زیست با قوت اجرای استانداردهای آلودگی هوا را دنبال می‌کند و به لطف خداوند و با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نفت بنزین پتروشیمی از صحنه روزگار حذف شد. سازمان محیط زیست و وزارت نفت در این زمینه تعامل کامل با یکدیگر دارند و این فشارها، تهمت و تهدیدها که همه‌شان دروغ محض هستند هیچ اثری در انجام وظیفه ما که همانا خدمت کردن به مردم و تضمین سلامت محیط زیست است، ندارد.»

پیش از او یکی از مسولان وزارت نفت نیز در گفت و گو با هفته نامه صدا آلودگی بنزین تولید شده در پتروشیمی ها را تایید کرده بود. در حال حاضر مسعود میرکاظمی وزیرنفت دولت نهم اصلی ترین مدعی پاک بودن بنزین تولید شده در پتروشیمی ها به شمار می آید. او حتی به گفته های هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بنزین تولید شده در پتروشیمی ها نیز واکنش نشان داده است. هاشمی چندی قبل در این مورد گفته بود:« تولید بنزین پتروشیمی، شاهکار دولت سابق بود که به قیمت به خطر انداختن سلامتی مردم، ادعای خودکفایی می کردند»

با توجه به تکذیب گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد عدم آلودگی بنزین های تولید پتروشیمی ها، همچنان تولید این نوع بنزین آلوده به شمار می رود.(احسان میزانی/خبرآنلاین)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها