امروزه بیش از حد به آماده و شسته رفته بودن محصولات عادت کرده‌ایم و توانایی تهیه بسیاری چیزها را از دست داده‌ایم. به جای اینکه با اضافه کردن کمی بادام زمینی به کره، کره بادام زمینی تازه و خوشمزه درست کنیم. حاضریم پول بیشتری خرج کنیم تا یک شیشه کره بادام زمینی سرشار از مواد افزودنی و مصنوعی از سوپر مارکت بخریم. در این نوشتار طرز تهیه چند خوراکی را آموزش داده‌ایم برای آنها که می‌خواهند خودشان این خوردنیها را در خانه تهیه کنند تا هم کمکی به اقتصاد خانواده کرده باشند و هم از آن مهمتر خوراکی سالمتر برای خود و اعضای خانواده‌شان تدارک دیده باشند.
کد خبر: ۶۸۴۱۸۳
آشپزخانه اقتصادی: آموزش تهیه 8 نوع اغذیه در خانه

جام جم سرا: البته علاوه بر مواد غذایی، می‌توانید محصولات بهداشتی و آرایشی، مواد پاک کننده و لوازم جانبی خانه را خودتان آماده کنید تا ازهرگونه مواد افزودنی شیمیایی و سمی و همچنین بسته‌بند‌‌ی‌های مضر برای محیط زیست مصون بمانید.


شکلات صبحانه
خیلی منطقی به نظر می‌رسد که به به فرزاندانتان شکلاتی بدهید که دقیقا می‌دانید چه چیزهایی به آن اضافه شده است.

مواد مورد نیاز:
فندق ۲۰ گرم
پودر شکر ۱ فنجان
پودر کاکائو بدون شکر ۱/۳ فنجان
روغن (نارگیل) ۲ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:
برای تهیه یک شکلات صبحانه‌ی خوشمزه کره را در ظرف ریخته و روی حرارت قرار دهید، پس از ذوب شدن کره، وانیل، پودر کاکائو، پودر شکر، شیر، روغن و نمک را کم‌کم به آن اضافه کرده و بعد از حل شدن کامل شیر و مواد ظرف را از روی حرارت بردارید. پس از آن مغز فندق را که پیشتر خرد کرده‌اید را داخل شکلات بریزید و هم بزنید. ضمنا می‌توانید به جای فندق از مغز بادام،گردو و حتی پسته هم استفاده کنید.

سس کچاپ
این سس خانگی بسیار آسان تهیه می‌شود و تمام افراد خانواده می‌توانند از آن به‌ خوبی استفاده کنند. این سس‌ها طعم بهتری نسبت به سس‌های موجود در سوپرمارکت‌ها دارد، چون شکر افزدنی ندارند و برای تمام افراد خانواده مفید هستند.

مواد مورد نیاز:
رب گوجه فرنگی نیم گرم
سرکه ۱/۲ تا ۱/۴ فنجان
نمک ۱/۲ قاشق چایخوری
پونه کوهی خشک ۱/۲ قاشق چایخوری
زیره سبز ۱/۲ قاشق چایخوری
فلفل ۱/۳ قاشق چایخوری
پودر خردل ۱ قاشق چایخوریطرز تهیه:
ترکیب تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه کوچک خوب مخلوط کنید. این سس به راحتی دو یا چند هفته در یخچال سالم خواهد ماند.

سس مایونز خانگی
اگر مایل به درست کردن سس مایونز خانگی هستید از این دستورالعمل استفاده کنید که علاوه بر خوشمزه‌تر بودن از محصولات سوپر مارکت بهتر است و بسیار ساده و آسان تهیه می‌شود.

مواد مورد نیاز:
تخم مرغ ۲ عدد
سرکه سیب ۱ قاشق غذاخوری
چایخوری نمک ۳/۴ قاشق
خردل آماده ۲ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۲ فنجان

طرز تهیه:
مخلوط تخم مرغ، سرکه، نمک، و خردل را در مخلوط کن بریزید. در این حین، به آرامی روغن را اضافه کنید، تا زمانی که تمام روغن را به مواد اضافه می‌کنید به این‌کار ادامه دهید وقتی مواد بخوبی مخلوط شدند نمک را به میزان کافی اضافه کنید. این سسس تا دوهفته در یخچال قابل نگهداری است.

کره بادام زمینی
زمانی که می‌توان کره بادام زمینی را درخانه درست کرد خریدن آن بسیار غیرعاقلانه به نظر می‌رسد. تنها به وسیله سه ماده غذایی می‌توانید کره بادام زمینی خوشمزه تهیه کنید.

مواد مورد نیاز:
بادام زمینی خام پوست کنده ۱ بسته
(روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام زمینی، و غیره) ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نمک دریا ۱ تا۲ قاشق چایخوری
عسل اختیاری

طرز تهیه:
بادام زمینی، نمک و عسل را یک دقیقه مخلوط کنید. در ادامه روغن مایع را به بادام‌های بو داده اضافه کنید سپس مخلوط کن را روشن کنید تا بادام‌ها بافتی نرم و خمیری پیدا کنند. کره بادام زمینی را پس از آماده شدن داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.


یک قرص نان ساده
البته دستور‌العمل بسیار قدیمی به نظر می‌رسد که نان را به جای خرید از بیرون در منزل تهیه کنید. اما هیچ چیز بوی خوش نان تازه و ساده را ندارد، خصوصا وقتی در مصرف پول صرفه‌جویی می‌کنید.

مواد مورد نیاز:
مخمر خشک ۱ بسته
آب ولرم ۴/ ۱ پیمانه
آرد نان ۲ فنجان (۱/۲ فنجان دیگر در صورت نیاز)
آرد گندم ۱ فنجان
شکر ۱ قاشق غذا خوری
نمک ۱ قاشق چای خوری
آب ولرم ۱ تا ۱/۴فنجان
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
در یک کاسه آرد و شکر و نمک و مایه خمیر فوری را بریزید و با قاشق مخلوط کنید. سپس روغن را ریخته و کم‌کم آب ولرم را اضافه کنید و با دست ورز دهید تا خمیری بدست آید که چسبندگی کمی داشته باشد. سپس خمیر را در محیط گرم آشپزخانه قرار داده و نیم ساعت صبر کنید تا حجمش دو برابر شود و بعد مجددا خمیر را ورز دهید.حالا نوبت شکل دادن به خمیرهاست. خمیر را به اندازه‌ی پرتقال بردارید و کف یک سینی چرب شده قرار ‌دهید و با دست کمی روی آنرا فشار داده و به آن شکل دهید. مجددا نیم ساعت دیگر در فضای گرم آشپزخانه قرار دهید. سپس مواد را در دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت و به مدت ۴۵ دقیقه در فر بگذارید. به همین سادگی یک نان خانگی مقوی دارید.

کره خانگی
به جای اینکه کره مملو از مواد نگهدارنده وپرکالری را از مغازه بخرید در منزل با ۴ ماده اولیه و مخلوط کن کره خانگی خوشمزه و ساده درست کنید.

مواد مورد نیاز:
هویج (اختیاری) ۱ عدد
شیر (اختیاری) ۱/۴ فنجان
خامه سنگین ۱ لیتر
نمک ۳/۴ قاشق چای خوری

طرز تهیه:
در ابتدا هویج را پوست کنده و رنده کنید سپس به همراه یک چهارم فنجان شیر بجوشانید البته هویج رنده شده را ازیک تور تمیز بگذرانید و شیر نارنجی رنگ را داخل یک کاسه بریزید. سپس خامه را اضافه کنید. نمک را هم اضافه کنید. دوباره هم بزنید در ابتدا حالت خامه دارد اما سپس غلیظتر می‌شود. در این هنگام می‌بینید که دوغ از کره جدا شده و در ته ظرف باقی می‌ماند و تکه‌های کره هم قابل مشاهده هستند. دوباره کره را با همزن بزنید تا وقتی که کره نرم شده و دوغی در آن باقی نماند. کره خانگی شما آماده است. می‌توانید آن را سرو کنید. این کره به مدت ۴ هفته در یخچال قابل نگهداری است.

ماست خانگی
با تهیه ماست خامه‌ای و خوشمزه خانگی خواهید دید که با هیچ نوع ماستی که از مغازه می‌خرید قابل مقایسه نیست و اگر روش تهیه آن را فرابگیرید هرگز به فکر خریدن آن نخواهید افتاد.

مواد مورد نیاز:
شیر
ماست

طرز تهیه:
در ابتدا شیرها را درون یک قابلمه با گنجایش مناسب بریزید. روی شعله بگذارید تا بجوش آید. حتما باید به نقطه جوش برسد، سپس زیر شعله را خاموش و قابلمه را در جایی بگذارید تا خنک شود . میزان خنک شدن شیر باید به اندازه کافی و ولرم باشد، دقیقا ۲۰ درجه سانتیگراد. سپس ماست را به آن اضافه کنید به ازاء هر پاکت شیر یک لیتری، یک و نیم تا دوقاشق غذاخوری ماست کافی است. سپس ماست را اول کمی بهم بزنید بعد داخل شیر ریخته و کاملا مخلوط کنید و درب قابلمه را با پارچه خیلی نازکی بپوشانید تا ذرات آب ناشی از بخار داخل ماست نریزد .سپس یک پارچه ضخیم دور قابلمه پیچیده و برای ۵ الی ۶ساعت در یک محل ثابت قرار دهید. بعد از این مدت ماست را داخل یخچال برای مدت یک روز نگه دارید و سپس میل کنید.

سس سالاد
مواد مورد نیاز:
سرکه ۱/۴ فنجان
خردل ۲ قاشق چای خوری
موسیر چرخ شده ۱ عدد
نمک ۱/۴ قاشق چای خوری
پودر فلفل تازه ۱/۲ قاشق چای خوری
روغن زیتون ۴ /۱ فنجان

طرز تهیه:
در یک ظرف شیشه ای با درب محکم، ترکیب سرکه، خردل، موسیر، نمک و فلفل را خوب مخلوط کنید سپس درآن راببندید و سریع تکان دهید سپس روغن را اضافه کنید.(دخت ایران)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها