ارتباط با جنس مخالف به 14 سالگی رسیده

از عاطفی به جنسی: تغییر فرهنگ در دانش‌آموزان

یکی از مسائل مهم اجتماعی در حال حاضر، مسئله روابط دختر و پسر است. به رغم این‌که درباره روابط دختر و پسر در ایران اطلاعات چندان روشنی وجود ندارد و این امر معلول فقدان تحقیقات و نیز برخی از صلاحدیدهای مسئولین درخصوص عدم انتشار آمار در این موضوع است، به نظر می‌رسد که این روابط در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.
کد خبر: ۶۸۴۰۹۷

جام جام سرا: در این راستا معاون وزیر ورزش و جوانان از پخش هفت هزار پرسشنامه در مدارس خبر داد که بر اساس آن آمار ناراحت‌کننده‌ای در مورد روابط دختران و پسران زیر سن هیجده سال به دست آمده است.

آن‌چه باعث نگرانی معاون وزیر ورزش و جوانان کشور شده است؛ افزایش سه برابری این روابط و کاهش سن بروز آن، زمان شروع رابطه که به دوران تحصیلی راهنمایی رسیده و نوع رابطه که از نوع عاطفی به جنسی تغییر شکل داده و در نهایت ارتباط هم‌زمان با چند نفر است که در میان دختران و پسران در سنین مدرسه دیده می‌شود.

اگر مهار نشود، در آینده جایگزین نهاد خانواده خواهد شد
به نقل از مهرخانه، دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که روند روابط دختر و پسر در حال حاضر به سمتی پیش می‌رود که اگر مهار نشود، ممکن است در آینده این روابط جایگزین نهاد خانواده شود و البته این بحران جدی‌تر از آن است که حکم شرعی نادرست بودن روابط با نامحرم زیر پا گذاشته شود.

ایجاد دوره‌گذار پیش از ازدواج با افزایش روابط میان جوانان
وی همچنین بر ایجاد دوره‌گذار پیش از ازدواج با افزایش روابط میان جوانان تأکید کرده و می‌گوید: برخی جوانان تا زمان تشکیل خانواده، دوره گذاری را برای خود تعریف می‌کنند که در آن به روابطی خارج از چارچوب خانواده و در قالب روابط دختر و پسر روی می‌آورند.

به رغم محرمانه بودن آمارها باید به متولیان امور جوانان و خانواده متذکر شد که حساسیت موضوع روابط میان دختران و پسران به حدی است که ضروری است خانواده‌ها و مسئولین آموزش و پرورش از تبعات این نوع از روابط و حتی میزان فراگیری آن در میان نوجوانان و جوانانِ جامعه مطلع شوند

از نظر این استاد دانشگاه ادامه روند روابط دختر و پسر در طولانی‌مدت، ابعاد وجودی خانواده را کوچک‌تر خواهد کرد؛ یعنی ممکن است روابط دختر و پسر از سنین نوجوانی تا سن 25 سالگی و حتی 35 سالگی ادامه داشته، و یا مانند مدل‌های غربی تا چهل سالگی و آستانه پیری امتداد یافته و تازه بعد از آن ازدواج کنند.
در بحث از ارتباط همزمان با چند نفر در میان جوانان باید توجه داشت که تنها بحث تنوع طلبی مطرح نیست، بلکه سبکی از زندگی است که ساختارها ی جامعه را زیر سؤال می‌برد؛ تنوع‌طلبی به سبک امروزی، به‌گونه‌ای است که هر چه فرد به سمت اعمال غیرمشروع پیش می‌رود، بیشتر احساس لذت می‌کند.

تغییر سبک روابط میان دختران و پسران از سه جهت: سن، نوع رابطه، فراوانی رابطه در میان جوانان
به نظر می‌رسد با تغییر مدل این نوع از روابط مواجه هستیم. این تغییر مدل اولاً بر اساس سن روابط است که در حال حاضر بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش 40 درصد از دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از 14 سالگی شروع کرده‌اند، ثانیاً نوع روابط است که از نوع عاطفی به جنسی تغییر شکل داده است و ثالثاً افزایش آمار روابط میان دختران و پسران است.

باید توجه داشت در بحث از روابط دختر و پسر، نفس ارتباط موضوعیت دارد. از این‌رو می‌توان در مورد آمار روابط دختران و پسران، به روابط آنها در فضای مجازی نیز اشاره کرد. فراگیری فضای مجازی و استفاده از ابزارهای ارتباطی که امکان چت و تشکیل گروه‌های دوستانه را برای جوانان فراهم می‌آورد از سویی و از سوی دیگر امکان برخورداری از تلفن همراه و اینترنت در سنین نوجوانی، می‌تواند بر افزایش آمار این نوع از روابط تأثیرگذار باشد.

فضای مجازی امکان برقراری روابط جنسی را فراهم می کند
همچنین با توجه به این‌که امکان کنترل فضای مجازی از سوی والدین وجود نداشته و یا احتمال کنترل بسیار کم است، حتی در بحث از روابط جنسی میان دختران و پسران، این فضا امکان برقراری این نوع از روابط را برای آنها فراهم می‌کند.

از این‌رو به رغم محرمانه بودن آمارها باید به متولیان امور جوانان و خانواده متذکر شد که حساسیت موضوع روابط میان دختران و پسران به حدی است که ضروری است خانواده‌ها و مسئولین آموزش و پرورش از تبعات این نوع از روابط و حتی میزان فراگیری آن در میان نوجوانان و جوانانِ جامعه مطلع شوند.

بدون شک تغییر سبک زندگی جوانان در آینده، نهاد خانواده، حفظ ارزش‌های اسلامی و سلامت جامعه را با مخاطره روبه‌رو خواهد ساخت. از این‌رو برنامه‌ریزی هدفمند در جهت پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، آگاه‌سازی آنها از پیامدهای اجتماعی، خانوادگی و معنوی این روابط، در جهت حفظ خانواده ضروری است.


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
۰
۰
خیلی تعریف غلطی كردند كه صحبت با غیر هم جنس در فضای مجازی رو در چارچوب رابطه با جنس مخالف با آن تعریف ذهنی كه جامعه دارد قلمداد كرده و به آمار 40 درصد رسیدند!
بهتر است در چاره اندیشی فرهنگی واقع نگر باشیم و از آمار سازی جهت ایجاد هراس بپرهیزیم. بهتر است به جای ایجاد هراس، در جهت ایجاد رابطه مثبت دو جنس تلاش كنیم. كاش برسد روزی كه هر روز مطلبی در مورد توصیه هایی به جوانان برای اخلاق رابطه ببینیم. و كاش دست از مبارزه منفی برداریم و سازنده و همراه پیش برویم. اخلاق رابطه لزوما نفی رابطه نیست بلكه طرز صحیح رابطه است. و این نگاهی است كه اول باید بپذیریم. یعنی باید شهامت پذیرش آن را داشته باشیم.
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
۰
۰
مسولین چرا توجه نمیكنن چرا درمدارس از بیماریهای متفاوت مقاربتی گرفته تا ایدز با بچه ها صحبت نمیكنن تا كی قرار همه چی سربسته باقی بمونه تا وقتی ایدز كل جامعه رو بگیره لطفا دیگه بس كنید واقعا شروع كنید به آموزش از همین سنین راهنمایی وگرنه كل جامعه ونسلهای بعد هم نابود میشه ...
یك خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
۰
۰
مخاطب بانو خواهشا كتمان نكنید كه در اثر حتی رابطه ای بدون نظر كم كم احساس در دو طرف ایجاد می شود . چه لزومی به ارتباط با جنس مخالف است وقتی خداو پیغمبر ازدواج را گذاشته اند ؟ باید به دنبال آشنایی بیشتر جوانان برای ازدواج بود نه راهكارهای ارتباط دو جنس !
سارا
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
۰
۰
راهكار اسلام ازدواج موقته. نه ازدواج سفید! شرایط ازدواج دائم برای یك سری از اشخاص :(1- عدم داشتن تمكن مالی 2-عدم دسترسی به همسر در مواعد طولانی 3- مجرد ماندن دختر و پسرهایی كه قصد ازدواج دائم را ندارند و یا موقعیتش برایشان فرهم نشده است 4- داشتن نقص عضو و محدودیت های بدنی 4- نداشتن تعادل روحی 5- داشتن بیماری های جسمی 6- فوت همسر 7- نوجوانان و جوانان سنین 18 الی 25 و...) فراهم نیست. پس چرا وقتی حلال خدا هست به حرام متوسل بشویم؟ ازدواج موقت دارای محاسنی همچون: 1- داشتن مهریه 2- مدت معلوم 3- عده 4- طفل مشروع همراه با نام و نسب خانوادگی 5- احساس آرامش و امنیت زوجین 6- نداشتن ترس و عذاب روحی بابت ارتكاب به حرام 7- رعایت بهداشت و پیشگیری از امراض مسری صعب العلاج و... می باشد. پس اگر فرهنگ سازی نشده، مشكل شرع مقدس نیست، بلكه مشكل دولت و سیاست های اجتماعی آن است.
علی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
۰
۰
سلام.متاسفانه دربسیاری از موارد مربیان ومعلمان ما كلا روابط را محكوم میكردن.وتفكیكی بین رابطه بد وخوب قایل نمی شدن واین قضیه باعث عدم شناخت كافی هر دوجنس نسبت به همدیگر میشدودر خیلی از موارد باعث برخورد انفعالی ولجبازانه میگردید بنابرین یكی از عواملی بود كه رابطه عاطفی را به رابطه جنسی تبدیل میكرد.باتشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها