نخستین راننده زن ترانزیت در ایران:

مردها به رانندگی زن ها حسودی می کنند

یک زن راننده کامیون است. حتما قبلا هم درباره رانندگی زنان روی اتوبوس شنیده اید و شاید مطالبی هم خوانده اید. خانم بیرانوند هم یکی دیگر از زنانی است که پشت فرمان ماشین سنگین می نشیند.
کد خبر: ۶۸۳۵۲۷

جام جم سرا:خودش می گوید نخستین راننده زن ترانزیت در ایران است. «به امپراتوری مردها پایان دادم.» او این حرف را با خنده می زند. خانم فرشته بیرانوند اصالتا لر است و اهل خرم آباد.او مداح اهل بیت هم هست و به همین دلیل اهالی شهرک اندیشه شهریار"حاج فرشته"صدایش می کنند. از بچگی عاشق ماشین سنگین بوده و حالا به یکی از آرزوهایش رسیده است.به تنهایی به بنادر مختلف ایران سفر می کند،تمام فوت و فن های ماشین های سنگین را می داند و حتی در جاده ها خودش پنچری می گیرد. او از چیزی نمی ترسد و جالب اینجاست که هم کامیون دار است، هم خانه دار و هم محصل.ضمن اینکه او برای اهل بیت هم مداحی می کند و ارادت ویژه ای به خاندان عصمت و طهارت دارد.

یک جورهایی شاید نشستن یک خانم پشت فرمان کامیون برای مردم عجیب باشد.

چیزی بیشتر از عجیب.اوایل که باورشان نمی شد.خیلی ها می آمدند و بامن عکس می گرفتند.اما خودم می دانستم که می توانم و توانستم.مگر زنان چه چیزی از آقایان کمتر دارند؟من از همین جا به بانوان ایرانی می گویم که هر کاری که مردها انجام می دهند را ما هم می توانیم انجام بدهیم.کاری نشد ندارد و فقط باید یک اراده قوی پشت آن باشد.

حالا چرا رانندگی با کامیون.معمولا بانوان کمتر به سمت کارهایی با این سختی و خشنی می روند.

از بچگی علاقه داشتم.حتی یک زمانی همه به شوخی می گفتند که بیشتر اسباب بازی های من کامیون بوده است!می دانم کار سختی است اما من دوستش دارم.

خانواده شما مخالف نبودند؟

من الان تقریبا 38 سال دارم و بزرگ شده خرم آباد هستم.خب فضای شهرستان ها با تهران خیلی فرق می کند.اوایل خانواده ام اصلا موافق نبودند.من حتی نمی توانستم پشت ماشین های سبک بنشینم چه برسد به ماشین های سنگین.اما وقتی در شهرمان در یکی از آموزشگاه های رانندگی مربی شدم کم کم رفتارها تغییر کرد.این یکی از بزرگترین گام هایی بود که من در این رابطه برداشتم.آنها باورشان نمی شد که من گواهینامه پایه یک گرفته ام.

از بین خانواده کسی ماشین سنگین دارد؟ یا پشت کامیون می نشیند؟

گاهی اوقات یکی از اعضای خانواده همراه من می آیند اما آنها شغل های خودشان را دارند.من پدرم دو بار ازدواج کرده است و ما به همین دلیل 20 تا بچه هستیم.سه تا از خواهر برادرهایم فوت کرده اند.ضمن اینکه من خانواده شهید هستم و برادرم شهید شده است.

برخورد آقایانی که کامیون دار بودند با شما چطور بود؟

یک بار که حسابی تشویقم کردند.آن هم زمانی که پایه یک را گرفتم.همه مرد بودند و فقط من یک نفر زن.جو سنگینی بود.آن موقع نمی دانم به من لطف کردند یا خواستند من را ضایع کنند که گفتند اول شما برو امتحان بده.وقتی سرهنگی که امتحان می گرفت گفت قبول شده ام انگار که دنیا را به من داده اند.من از سال 80 که گواهینامه گرفته ام کارهای زیادی را انجام داده ام.به شهرهای مختلف سفر کرده ام و آدم های مختلفی را دیده ام.نگاه ها متفاوت است.خیلی ها به آدم اعتماد نمی کنند.اما آقایان برایشان جالب بود.من با هر کسی برخورد کردم فقط به من لبخند زده است.بعضی ها سوت می زدند و می گفتند "ماشاءالله"، بعضی ها هم می گفتند"با غیرت".تا به حال برخورد بدی با من نشده است و بیشتر می گفتند دمت گرم خانم! البته خیلی از آنها باورشان نمی شود و انگار که برق گرفته باشد شان.گاهی اوقات در مسیرهایی که ترافیک ندارد دنبال من راه می افتند و بوق می زنند.

تا به حال شده که زنی را تشویق به رانندگی کنید،یا او را آموزش بدهید؟

نه؛اما می خواهم بگویم که بانوان ایران ما هر کاری که بخواهند می توانند انجام بدهند.

خاطره جالبی دارید که بخواهید دراین زمینه تعریف کنید؟

رانندگی با کامیون که همه اش خاطره است اما باید بگویم که هر وقت می خواهم بار بزنم اولویت را به من می دهند.

اوایل برخورد کسانی که صاحب بار بودند چطور بود؟آنها اعتماد می کردند که بارشان را به شما بسپارند؟

اوایل نه؛ اما رفته رفته کار و بارم گرفت.ضمن اینکه خدا را شکر من تا به حال تصادف نکرده ام.البته الان دیگر شهرستان ها بار نمی برم و فقط در محدوده تهران کار می کنم.

جریمه چطور؟جریمه شده اید؟

من همیار پلیس هستم و چند بار به عنوان راننده نمونه انتخاب شده ام.هرگز در رانندگی جریمه نشده ام.

این را قبول دارید که می گویند زنان عامل بسیاری از تصادف ها هستند؟

آقایان به ما حسودی شان می شود!(با خنده).شاید قبلا این طور بوده اما امروز زنان خیلی با دقت تر از آقایان رانندگی می کنند. شما در آمار تصادفات ببینید که چند درصد بانوان بوده اند و چند درصد آقایان.

اگر کامیون شما پنچر شود یا مشکل فنی پیدا کند چه کار می کنید؟

پنچری ها را که خودم می گیرم.از یک سری کارهای فنی هم سر در می آورم.اما اگر مشکل خیلی حاد باشد دنبال مکانیک می روم.تا امروز تمام مشکلاتم را خودم حل کرده ام.

ماشین شما HOWO است.این ماشین مشکل اسکانیاها را که ندارد؟

مشکلات آن را ندارد اما خالی از مشکل هم نیست.یک سری از این ماشین ها ترمزهای ABS نداشت.گیربکس بعضی ها مشکل داشت و ما به خاطر نداشتن ترمز چند تا از راننده های خوبمان را از دست داده ایم.این چیزها باید به گوش مسئولان برسد.آنها باید ما را کمک کنند.بارها رسانه ها این اخبار را منتشر کرده اند اما هیچ گوش شنوایی نیست.بزرگترین خواسته من از مسئولان این است که امکانات خوب و اتومبیل های خوب در اختیار ما قرار بدهند تا بدون هیچ مشکلی برای ایران خدمت کنیم.

چه توصیه ای به زنان ایران دارید؟

آنها باید قدر خودشان را بدانند.آنها باید بدانند که با حجاب و تفکرات اسلامی هم می توان کارهای بزرگی کرد.ما چطور ماشین سبک را می رانیم؛پس می توانیم پشت ماشین های سنگین هم بنشینیم.

رانندگی شغل اصلی شما است دیگر؟

به نکته خوبی اشاره کردید.من بیشتر برای دل خودم رانندگی می کنم.اما کار اصلی من نیست.من مداح اهل بیت هستم.قاری قرآنم و از بچگی قرآن می خوانم.ارادت خاصی به اهل بیت دارم و آنها در تمام مراحل زندگی دست من را گرفته اند.

تا به حال شده به مرحله ای برسید که از رانندگی پشیمان شده باشید؟ اتفاقی ...

نه؛ من هدف داشتم و به هدفم هم رسیده ام.من می خواستم نشان بدهم که زنان هم می توانند با ایمان قوی در کنار مردان فعالیت کنند.چطور زن های خارج از کشور می توانند خیلی از کارها را انجام بدهند آن وقت ما نمی توانیم؟ما در همه کارها الگو هستیم و می توانیم در این زمینه هم الگو باشیم.

در خارج از کشور هم رانندگی کرده اید؟

خیلی دوست داشتم اما تا به حال این اجازه را به من نداده اند.من این درخواست را یک بار دیگر از مسئولان می کنم که مجوز ترانزیت به خارج از کشور را صادر کنند.ما با این کار می توانیم توانمندی زن مسلمان ایرانی را به بقیه دنیا هم نشان بدهیم.

نظر شما درباره امنیت جاده های ایران چیست؟این جاده ها به اندازه کافی برای یک خانم امن است؟

شک نداشته باشید که امن است.من از سال 80 که گواهینامه گرفته ام تا به حال مشکلی درهیچ کدام یک از جاده ها برایم پیش نیامده است.اما باید بگویم که جاده های ما پر از چاله است.خیلی از جاده های ما از این لحاظ خطرناک هستند نه چیز دیگری.

دعوا و درگیری چطور؟مثلا شده سر حمل و نقل بار یا در جاده و ...

اصلا. من خودم روحیه خشنی ندارم.فکر می کنم آدم با ایمان و تقوا می تواند حتی بر خشم خودش هم غلبه کند.من سعی می کنم حتی اگر چنین موقعیتی پیش آمد با رفتار اسلامی از کنار آن عبور کنم.(مرتضی رضایی /خبرآنلاین )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
علی
United States
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
۰
۰
من خیلی حسودیم میشه. امروز از خیابون فرعی یه خانومی با 100 تا سرعت یه جوری پیچید تو خیابون اصلی جلوی من كه بعید می دونم شوماخر هم می تونست ازین كارا كنه...
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
الحمد لله بعضی خانمها در قانون شكنی و تندرانی روی مردها را سفید كرده اند.درهرصورت جایی برای حسادت نمی بینیم !
اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
خوبه خانما به وظیفه بچه داری و همسر داری بیشتر اهمیت بدن و اجازه بدن مردا وظیفه شونو انجام بدن، ما خانمای كارمند علاوه بر كار بیرون باید كارای خونه رو انجام بدیم، ولی مردا كه از بیرون میان دست به سیاه و سفید نمیزنند یا اگه گاهی هم كمك میكنن با هزار تا منته ولی ما زنا زیادی خودمون رو به زحمت میندازیم،
ارمان
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
این تفكرات از بدو تولد فمنیسم تو ذهن عموم ریشه دوانده این كه زنها هم میتوانند مانند مردان هركاری انجام بدن یا زنها باید مثل مردها باشن ! از دید اسلامی چنین باوری كاملا غلط هستش زن و مرد جفت افریده شدن هر كدوم بحر كاری ایا خداوند بزرگ نمیتوانست یك انسان كامل خلق كنه بدون نیاز به شخص دوم ؟ چرا ما را جفت افرید؟ خب مسلم هست كه خداوند دو موجود با قابلیتهای جسمانی و ذهنی متفاوت افریده و هر كدوم مختص كاری پس چه خوب هست كه هر جنس به وظایف خودش به نحو احسن بپردازه و بیجهت ذهنشو درگیر تصاحب وظیفه جنس معكوس نكنه اون هم فقط به خاطر خودنمایی و فخر فروشی!! شان و منزلت جایگاه خودمون رو بدونیم وحفظش كنیم وظایف هر كسی در جایگاه خودش ارزشمنده نیازی نیست كسی جای دیگری باشه.
سامان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۱
۰
هر كسی را بهر كاری ساختند .
اسلام بیان میكنه كه زن ریحانه است و وظایفی خیلی مهمتر از شغل های سنگین و فیل هوا كردن داره كه اون تربیت نسل جدید و انسان سازی است .مردان و زنان بزرگ از دامن زنان بزرگ و با كمالات پا به عرصه این دنیا میزارند .
كسی منكر توانایی زنان نیست بلكه زن زمانی واقعا مفید واقع میشه و به او ماشاء الله باید گفت كه بتونه فرزندانی تربیت كنه كه آینده ساز جامعه باشند و شوهرش از اون راضی بشه .
گیریم فیل هم هوا كردید خب آخرش كه چی ؟ خدا و پیامبر راضی میشند وقتی كه شوهر از اون راضی نباشه و حق همسری رو بجا نیاره و فرزندانش به خاطر عدم توجه مادر به بی راهه كشیده بشند و جامعه ایی رو به تباهی بكشند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
واقع بین باشیم و بر اساس ویژگی های فطری خودمون رفتار كنیم .
از سوی دیگه متاسفانه با اشتغال زنان و استقلال مالی آنها و بیكاری مردان و جوانان آمار فسادهای جامعه ، اعتیاد ، طلاق و ... بالا رفته چون مرد اگر بیكار باشه دست به خطاهای بسیاری میزنه كه جامعه رو به تباهی میكشونه اما زن اگه بیكار باشه اثرات منفی زیادی نخواهد داشت .
یك خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
مگر تا بحال آقایون تو رانندگی خطا نكرده اند كه این یك مورد رو برای حسودیتون موجه جلوه میدهید. همه نه، ولی خیلی از مردها چشم دیدن خانمها رو تو رانندگی ندارند، چون فكر میكنند خودشون خیلی توانمند هستند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
خانم و آقا هر دو محترم و در جایگاه خودشان ارزشمند هستند حسادت در هر بابت مردود و غیر اخلاقیست ، به گفته خود این خانم محترمه آقایان حتی در نوبت ایشان را مقدم می دارند چه خوبست دست به دست هم داده تا مشكلات اصلی كشور را حل كنیم.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
آقای سامان درسته اسلام می گوید زن ریحانه است یعنی كه مردها به زن ها توهین نكنند اسلام نمی گوید كه زن ها ناتوانند
می گوید ریحانه است خداوند این قدرت و همت را به این زن داده و این زن از تواناییهایش استفاده كرده حالا چرا شماها اینقدر مخالفید و حساسیت به خرج می دهید این نشان می دهد كه كشور ایران كشوری با فرهنگی است
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
كار كه عیب و عار نیست این خانم زحمت كشیده به از حاصل زحماتش استفاده می كند این نشان دهند پیشرفت یك كشور است
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
من یك خانم كارمند با 10 سال سابقه هستم كه با اصرار همسرم را راضی كردم كه شاغل باشم. میدونید چرا ما خانمها كارهای مردانه میكنیم برای اینكه توی جامعه ما مردها زنها را ضعیف میدانند . ما نمی خواهیم خودنمایی كنیم بلكه میخواهیم ثابت كنیم كه ضعیف نیستیم و می بینید كه واقعا هم ما میتوانیم. ولی الان بسیار پشیمانم كه وارد كارهای مردانه شدم . طرز تفكر مردها باعث شد كه زنها مشاغل را تصرف كنند وخودشان بیكار شوند و این نهایتا هم به ضرر مرد است هم به ضرر زن و كلاً خانواده از اشتغال زنان ضربه میخورد. اشتغال برای زنان خوب است ولی شغل زنانه و با ساعت كاری محدود
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
۰
۰
نه تنها دین اسلام بلكه هیچ دینی نگفته كه مردان بهتر رانندگی میكنن.البته این ازاعتماد به نفس زیاد ازحد مرداسرچشمه میگیره كه فكرمیكنن توانمند.خانومها میتوانندهمزمان به چند چیز فكركنند وقدرت تمركز بیشتری دارندودراكثر كارها موفق هستند.
اعظم - اهواز
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
۰
۰
خیلی جالبه كه می شنوم جاده ها امن هستن. این نشان میده كه بیشتر حساسیتهایی كه درباره ی عدم امنیت برای خانومها وجود داره بیشتر سرچشمه گرفته از گونه ای بدبینیه تا واقعیت. من همیشه به این همه حساسیت بی علاقه بودم و در برابرشم ایستادم. حالا كه این خانم هم چنین چیزی رو گفته بیشتر به دریافت خودم ایمان پیدا كردم.
منم در رشته ی مكانیك ماشینها در مقطع ارشد تحصیل می كنم و با سخنان خانم بیرانوند كاملا موافقم.
فرهنگ مردسالار باعث شده كه لطافت زنانه رو بسیار بد بیاموزیم و اونو با ناتوانی در خیلی از كارها قاتی كنیم. دلیل نمیشه كه چون مردها در كاری حضور داشتن و اونو خشن كردن، ما هم خود اون كارو خشن بشناسیم. ما وقتی وارد كاری بشیم می تونیم لطافت و سختكوشی و شكیبایی خودمونو واردش كنیم و اون كار به اصطلاح مردانه رو به شیوه ای زنانه انجام بدیم. خیلی هم خوب انجام بدیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها