شاید تاکنون عبارت فراسودمند را روی بسته‌بندی برخی محصولات غذایی دیده باشید. شاید هم برای اولین بار است که این نام را می‌شنوید و مایلید در مورد آن بیشتر بدانید. در هر حال ما برایتان توضیح می‌دهیم که محصولات فراسودمند علاوه بر خواص تغذیه‌ای، مزایای سلامت‌بخشی از خود نشان داده و می‌توانند از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها بکاهند.
کد خبر: ۶۸۳۰۴۴
«نان فراسودمند» دیگر چه صیغه‌ای است؟!

جام جم سرا: در میان نان‌های مصرفی، انواع نان سویا، سبوس، جو و محصولات آردی که به آن پروبیوتیک می‌افزایند از گروه نان‌های فراسودمند هستند؛ البته به شرطی که میزان سبوس، سویا، جو و پروبیوتیک به کار رفته در این نان‌ها به میزان مورد نیاز بدن باشد و از این محصولات روزانه استفاده شود.

نان پروبیوتیک: این نان یکی از محصولات تازه متولد شده‌‌ای است که بتازگی وارد بازار شده و اگر پروبیوتیک‌ها تحت نظارت متخصصان صنایع غذایی به میزان مورد نیاز در نان استفاده شود، بهترین و مفیدترین نان در گروه محصولات فراسودمند محسوب می‌شود.

پروبیوتیک‌ها میکروب‌های زنده‌ای هستند که حضورشان در مواد غذایی کمک بسزایی در هضم غذا و تولید ویتامین‌ها و مواد ضروری بدن می‌کند. این میکروب‌ها راندمان جذب مواد معدنی بویژه کلسیم و منیزیم را از لوله گوارش افزایش می‌دهد و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها بیشتر می‌کند و به میزان زیادی سمیت ترکیبات دفعی به جای مانده در لوله گوارش را می‌کاهند. یکی از آثار استفاده از نان‌های پروبیوتیک تنظیم کلسترول خون است.

نان سویا: از ترکیب آرد سویا با آرد گندم تهیه می‌شود و تامین‌کننده پروتئین و ویتامین‌های E و B بدن است. ایزوفلاونوئیدهای موجود در این نان از رشد و تکثیر تومورهای سرطانی جلوگیری کرده و استروژن و کلسیم آن از بروز پوکی استخوان و اختلالات هورمونی و مشکلات قلبی ـ عروقی زنان می‌کاهد.

نان سبوس‌دار: نانی است که از ترکیب آرد گندم و پودر سبوس تولید می‌شود. نان‌های پرسبوس یکی از غنی‌ترین محصولات فیبری و سرشار از ویتامین‌های گروه B و املاحی چون منیزیم، فسفر، روی و درصدی کلسیم هستند. نانی که با سبوس چاودار تهیه می‌شود در مقایسه با سبوس گندم ویتامین B بیشتری دارد. سبوس این نان می‌تواند از تغییرات ناگهانی قند خون جلوگیری کند و سبب پاکسازی پرزهای دیواره روده و معده شود ضمن این‌که با کمک به ترشح اسید صفرا موجب کاهش چربی خون و در نهایت از ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی می‌کاهد.

نان جو: هر چه جوی به کار رفته در این نان‌ها بیشتر باشد (زیر نظر متخصص) برای دیابتی‌ها مناسب‌ترین نان به شمار می‌رود و چند برابر بیشتر از نان گندم ارزش تغذیه‌ای دارد. این نان اگر از دانه کامل جو تهیه و به طور مستمر مصرف شود به دلیل دارا بودن فیبر نامحلول می‌تواند به اجابت مزاج روزانه کمک کند.

نان حاوی سبوس جو بخصوص جوی دوسر دو برابر نان گندم ملین‌تر است. مهم‌ترین خواص نان جو، تقویت حافظه و قوای جسمی و جنسی و تحریک عملیات انسولین‌سازی بدن است. مصرف این نان در زمان سحر، از بروز گرسنگی در ساعات روزه‌داری می‌کاهد.

تمام نان‌های غنی شده با ویتامین‌ها و املاح معدنی هم در گروه نان‌های فراسودمند قرار می‌گیرند.(فاخره بهبهانی ‌/گروه سلامت)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها