محققان برای نخستین بار، تصاویری از چهره جنین منتشر کرده‌اند که بخوبی نشان می‌دهد واکنش جنین به استرس مادر چگونه است. آنها با بررسی تصاویر یادشده دریافته‌اند به عنوان مثال دست کوچکی که به سوی چانه رفته، به طور نگران کننده‌ای نشان می‌دهد جنین تحت استرس است.
کد خبر: ۶۸۰۴۱۳
جنین چگونه استرس خود را تسکین می‌دهد+عکس

جام جم سرا:

این تصویر قابل توجه، بخشی از مطالعه ای است که نشان می دهد جنین وقتی مادرش عصبی، دچار استرس، تحت فشار و درمانده باشد، صورت خود را لمس می کنند.

محققان معتقدند جنین ها اضطراب مادر را حس کرده و سعی می کنند با قدرت لمس خود این استرس را تسکین دهند.

به نقل از مهر، انسان بالغ و بزرگسال، برای تسکین استرس خود، سر را در میان دستها می گیرد. اما در حالی که ما از هر دو دست استفاده می کنیم، جنین های مادران دچار استرس، ترجیح می دهند فقط از یکی برای لمس کردن صورت استفاده کنند.

اگرچه تحقیقات پیشین نشان داده بود جنین در رحم مادر استرس را متوجه می شود، اما این نخستین تصویری است که این امر را به شکل مستدل نشان می دهد.

محققان دانشگاه دورهام در انگلیس ، 15 مادر باردار را چهار بار در دوران بارداریشان تحت سونوگرافی چهار بعدی قرار دادند.

به جای یک تصور دانه دانه و مسطح که توسط سونوگرافی های دو بعدی تهیه می شود، سونوگرافی چهار بعدی، از زوایای مختلف عکس برداری کرده و تصاویر سه بعدی شفافی تهیه می کند. سپس این تصاویر به صورت ویدیویی- بعد چهارم- ضبط می شود.

دانش پژوهان از مادرانی که قرار بود در آن ماه سونوگرافی کنند، در مورد سطح استرس شان آزمونی گرفته و تصاویر ویدیویی را تحلیل کردند تا ببیند چه میزان جنین ها صورت خود را لمس می کنند.

در کل این جنین که هشت دختر و هفت پسر بودند 342 بار این کار را انجام دادند.

این بررسی ها نشان داد هرچه مادر باردار مضطرب تر بود جنین بیشتر صورت خود را لمس می کرد.

محققان معتقدند این جنین ها افزایش میزان هورمون کورتیزول که توسط مادر تولید می شود را به خود می گیرند.

این مطالعه همچنین نشان داد جنین هایی که مادرشان در دوران بارداری تحت استرس بوده اند احتمالا بیشتر از دست چپ برای لمس صورت خود استفاده می کنند.

این یافته از آن جهت مهم است که بیماری هایی مانند عدم توجه در اختلال بیش فعالی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی در کودکانی که چپ دست هستند رایج تر است.

این دانشمندان تاکید کردند جای نگرانی برای مادران باردار وجود ندارد اما برخی باید در مورد کاهش سطح استرس خود تصمیماتی بگیرند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Laterality: Asymmetries of Body Brain and Cognition منتشر شده است.

.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها