مشکلات ناباروری در مردان

کسی به من «بابا» نمی‌گوید

به طور قطع برای مرد این تصور که هیچ وقت صاحب فرزند نشود یا فرزندی نداشته باشد که او را «بابا» صدا بزند، می‌تواند بسیار دردناک باشد. پدر شدن، حسی است که هر مردی دوست دارد آن را تجربه کند، اما اکنون ناباروری مشکل بسیاری از مردان است.
کد خبر: ۶۷۸۷۳۶
کسی به من «بابا» نمی‌گوید

جام جم سرا:
براساس آمارها، اکنون بیش از سه میلیون زوج در کشور از ناباروری رنج می برند. به باور برخی کارشناسان، شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که داشتن حتی یک فرزند را دوست نداشته باشد و همه کسانی که ازدواج می کنند میل و رغبت فراوانی به بچه دار شدن دارند، اما محروم بودن از نعمت فرزند، رنج فراوانی برای والدین بدون فرزند دارد.

مردانی که از ناباروری رنج می برند کم نیستند و اکنون و در پی ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب، باید با چاره اندیشی بهتر و توجه خاص والدین به فرزندان و خود افراد نابارور، سعی جدی در اجرای عالی این سیاست شود تا بتوان علاوه بر افزایش جمعیت، شیرینی داشتن فرزند به مادران و پدران بدون فرزند چشانده شود و دیگر جامعه ایران نیز سیر سالمندی خود را طی نکند.

به عقیده کارشناسان، قبول فرزند خوانده نیز برای برخی قابل قبول نیست، زیرا آنها به قول قدیمی ها دوست دارند که فرزندانشان از گوشت، پوست و استخوان خودشان باشد.

آنان بر این موضوع تاکید دارند که شاید اگر در این زمانه پیشرفت علم به خصوص در زمینه نازایی نبودیم، حق انتخاب شما محدود به قبول فرزند خواندگی بود و بس، اما می شود در مورد زنان به موضوعات تخمک و جنین اهدایی هم فکر شود اما در مورد مردان تاکنون راهکاری برای اهدای اسپرم از دیگر مردان وجود ندارد.

یکی از مردان درباره مشکل ناباروی خود می گوید: از حدود 10 سال پیش تاکنون با مشکل ناباروری مواجه هستم و به هر دری زده ام تا بتوانم بالاخره صاحب فرزند شوم، زیرا هر روز کانون گرم خانواده ام رو به سردی می رود.

وی با ناامیدی و ناراحتی از این موضوع که حتی به پایان زندگی و طلاق نیز فکر کرده، می افزاید: هر یک از اقوام، پزشکی را از هر شهری به من معرفی کرده اند و برای درمان مراجعه کرده ام اما پس از 10 سال ازدواج هنوز به نتیجه نرسیده ام.

وی می گوید: برخی پزشکان معتقدند که به بیماری واریکوسل مبتلا هستم و همین موضوع باعث ناباروری من شده است و تاکنون علاوه بر کلینیک های مختلف درمان باروری در تهران به شهرهای شیراز، اصفهان و یزد نیز جهت درمان مراجعه کرده ام اما مشکل من همچنان پابرجا است.

سهم مردان و زنان نابارور: هر کدام 40 درصد

پزشک متخصص بیولوژی تولید مثل می گوید: اکنون 40 درصد ناباروری مربوط به مردان است و براساس آمارها، عوامل ناباروری در میان زنان و مردان به سه دسته تقسیم می شود که 40 درصد دیگر علت ناباروری مربوط به زنان و 20 درصد دیگر نیز به صورت مشترک در میان زن و مرد مشاهده می شود.

دکتر «حمید چوبینه» می گوید: اکنون فقط 20 درصد علت ناباروری در میان زنان و مردان ناشناخته است و 80 درصد آن عوامل شناخته شده که با رعایت برخی نکات می توان از این مشکلات دوری جست.

وی عوامل ژنتیکی و محیطی را از عوامل اصلی ناباروری در زنان و مردان عنوان کرده و می افزاید: نوع تغذیه، افزایش سن ازدواج، آلودگی هوا، استرس و اضطراب، استفاده از دستگاه های الکترونیکی دارای اشعه نظیر موبایل و لب تاپ و عوامل شغلی در برخی شاغلان نظیر نانواها و کارگران که در کنار کوره و در معرض حرارت قرار دارند، از جمله عوامل محیطی در امر ناباروری به شمار می رود.

وی استفاده از برخی هورمون ها و بروز برخی عفونت ها در بدن را از دیگر عوامل محیطی تاثیرگذار در ناباروری عنوان کرد.

بی دقتی به این مسایل ناباروری درازمدت را بدنبال دارد

دکتر چوبینه می گوید: اگر دقت کافی صورت نگیرد، ناباروری در سطح ضعیف می تواند به ناباروری درازمدت تبدیل شود که در این زمینه باید به مسایل محیطی اطراف خود بیشتر توجه داشته باشیم. وی مراقبت و درمان را یکی از راهکارهای جدی جهت کاهش اثرات ناباروری دانست.

ضایعه نخاعی، ناباروری در مردان را بدنبال دارد

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر می افزاید: ضایعات نخاعی در مردان یکی از بیماری هایی است که ناباروری در آنها را بدنبال دارد.

وی ادامه می دهد: درصورتیکه یک مرد از ناباروری خود در مراحل اولیه اطلاع داشته باشد، می تواند با مراقبت ها و کنترل های جدی، جلوی بخشی از عوامل ناباروری خود را بگیرد.

دکتر چوبینه می گوید: بخشی از ناباروری مردان به تولید اسپرم های بی کیفیت بازمی گردد زیرا شکل خوب و مناسب، نوع حرکت و ساختار اسپرم در باروری تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح می کند، از آنجا که اسپرم ها قطعات مختلفی دارند، در صورتیکه هر کدام از این قطعات آسیب ببیند، منجر به ناباروری در مردان می شود.

دکتر چوبینه، میزان تولید اسپرم در هر بار انزال را حداقل 10 میلیون اسپرم در سی سی عنوان کرده و می گوید: در صورتی که تعداد اسپرم از این میزان کمتر باشد این فرد نابارور تلقی می شود زیرا نرم واقعی تولید اسپرم 150 میلیون اسپرم در سی سی است.

مقاربت های نامناسب یکی از دلایل ناباروری در مردان

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر می گوید: نوع مقاربت نیز در باروری یا ناباروری تاثیر جدی دارد و در صورتیکه مقاربت به صورت نامناسب باشد، امکان باروری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی مردان نمی توانند مقاربت درستی داشته باشند، می افزاید: درصد خیلی بالایی از این افراد با مشکلات فوق، در صورتیکه زود به پزشکان اورولوژیست مراجعه کنند می توانند صاحب فرزند شوند.

واریکوسل بیماری شایع در ناباروری مردان

دکتر چوبینه یکی از بیماری های شایع در ناباروری مردان را واریکوسل عنوان کرده و می افزاید: شیوع این بیماری در مردان بالا اما قابل درمان است.

وی خاطرنشان می کند: از آنجا که در باروری کیفیت و کمیت اسپرم خیلی مهم است، با جراحی مردان توسط متخصصان اورولوژی می توان این بیماری در مردان را برطرف کرد.

دکتر چوبینه درباره بیماری واریکوسل می گوید: واریکوسل بزرگ شدن وریدهای درون کیسه بیضه(اسکروتوم) است و معمولا علامتی ندارد، اغلب در حین ارزیابی ناباروری یا معاینه جسمی کشف می شود.

طبق آمار سه میلیون زوج ایرانی نابارور تلقی می شوند

وی می افزاید: طبق آمارهای رسمی، سه میلیون زوج ایرانی نابارور تلقی می شوند که هر سال به تعداد این افراد نیز اضافه می شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر می گوید: بطور میانگین در جهان هر ساله 12 تا 15 درصد به این افراد نابارور اضافه می شود که این رقم در ایران بیشتر از متوسط جهانی است. براساس این آمارها می توان گفت مشکل ناباروری در کشور 50 درصد آن به زنان و 50 درصد دیگر آن به مردان بازمی گردد.

30 تا 35 درصد اقدام موفقیت آمیز برای مردان نابارور

دکتر چوبینه می افزاید: با توجه به اینکه مرکز رویش اقدامات جدی برای افراد با مشکلات ناباروری انجام می دهد، در هر دوره از درمان، 30 تا 35 درصد اقدامات انجام شده برای مردان با داشتن مشکلات ناباروری، موفقیت آمیز است.

وی بابیان اینکه مردان نابارور باید تمامی مراحل درمانی خود را انجام دهند و پس از پایان هر مرحله ناامید نشوند، ادامه می دهد: خانواده ها نباید از درمان نشدن در یک مرحله ناامید شوند زیرا ادامه دادن مراحل درمانی بسیار نتیجه بخش است.

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر می گوید: همانطور که بخشی از لقاح های موفق در رحم زن پس زده می شود و جنین شکل نمی گیرد، ممکن است برخی از مراحل درمانی در مردان نابارور نیز پاسخ ندهد به همین خاطر باید خانواده های نابارور پروسه درمانی خود را تا حصول نتیجه قطعی ادامه دهند.

اقدامات درمانی برای درمان مردان نابارور

دکتر چوبینه ادامه می دهد: راه های درمان ناباروری در مردان انجام عمل جراحی، انجام لقاح در آزمایشگاه و در واقع «آی.یو.آی»، «آی.وی.اف»، «آی.سی.اف.آی» و درمان هایی از همان دوران کودکی توسط والدین است.

وی می گوید: برخی کودکان پسر باید از همان دوران طفولیت به مشکل ناباروری آنان توجه شود زیرا ممکن است بافت های اندام تناسلی آنان با مشکل مواجه باشد.

هزینه های درمان ناباروری برای برخی خانواده ها قابل تحمل نیست

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر می گوید: برخی هزینه های مربوط به درمان ناباروری برای خانواده ها قابل تحمل نیست و باید با تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات ناباروری، بخشی از مشکلات زوج های نابارور را کاهش داد.

دکتر چوبینه می افزاید: به عنوان نمونه برای انجام عمل واریکوسل، 10 میلیون ریال و برای انجام «آی.یو.آی» نیز سه میلیون ریال هزینه نیاز است و متاسفانه سازمان های بیمه گر تاکنون زیر بار درمان ناباروری نرفته اند و تنها اکنون بخشی از داروها تحت پوشش بیمه قرار دارد.

وی با بیان اینکه داروها نیز پرهزینه است، می افزاید: می توان با تدابیر لازم، بخشی از هزینه های درمانی سنگین خانواده های نابارور را کاهش داد.

دکتر چوبینه با اشاره به وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور می افزاید: در صورتیکه به زوج های نابارور توجه شود و آنان تحت حمایت های جدی قرار گیرند، می توان جمعیت کشور را نیز تا حد زیادی افزایش داد.

وی ادامه می دهد: در صورتیکه برای هر خانوار نابارور یک تا دو فرزند را در نظر بگیریم جمعیت کشور تا شش میلیون نفر افزایش یابد و سیاست کشور مبنی بر افزایش جمعیت نیز محقق می شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر بر تخصیص بودجه برای کمک به خانواده های مشتاق فرزند تاکید کرده و می گوید: در صورتیکه بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته شود می توان از این خانواده ها حمایت کرد و بخشی از مشکلات زوج های نابارور را نیز رفع کرد.

راهکارهای جدی برای مردان نابارور

مدیر مرکز درمان ناباروری رویش جمعیت هلال احمر ادامه می دهد: یکی از پنج عامل اصلی طلاق در کشور موضوع ناباروری است و به خاطر این مساله، خانواده ها در بحران قرار می گیرند.

دکتر چوبینه یکی از راهکارهای اصلی کاهش میزان مردان نابارور در جامعه را اهدای اسپرم عنوان کرده و می گوید: اکنون مخالفت هایی با اهدای اسپرم وجود دارد و به همین دلیل برخی مردان همچنان با مشکل ناباروری دست وپنجه نرم می کنند، اما این در حالی است که به زنان اجازه گرفتن تخمک از دیگر زنان بارور داده شده است.

وی حمایت قانونی از مردان نابارور، گسترش بیمه ها برای تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی ناباروری، دقت نظر بیشتر خانواده ها به مشکلات پسرانشان قبل از ازدواج، آموزش راه های مقاربت به زوجین و کاهش هزینه های درمانی افراد نابارور را از راهکارهای عملی در این زمینه عنوان کرده و ادامه می دهد: 70 درصد از مردان می توانند با استفاده از این تکنیک ها مشکل ناباروری خود را رفع کنند.(مهناز بیرانوند/ایرنا)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها