یک نویسنده از نبود تعریف مناسب در نشر کتاب کودکان می‌گوید

برزخی بین کودک دیروز و امروز

یک مدیر انتشارات که در حوزه کودک فعالیت می‌کند، با اشاره به اینکه کتابی متناسب با وضعیت کودکانِ کمتر از سه سال نداریم، گفت: در تصور خانواده‌ها نمی‌گنجد که برای کودک سه ماهه هم بتوان کتاب منتشر کرد.
کد خبر: ۶۷۷۴۴۲
چرا کتاب مناسبی برای کودکانِ تا ۳ ساله نداریم

جام جم سرا:

علی اصغر حاجی‌میری، مدیر انتشارات «با فرزندان» با بیان اینکه ما کتابی متناسب با وضعیت کودکان صفر تا سه سال نداریم، به ذکر مثال در این زمینه پرداخت و گفت: کتاب «شیوه‌های تقویت هوش نوزاد» اثر یک پژوهشگر فرانسوی برای کودکان سه تا شش، شش تا 9 و 9 تا 12 ماهه است. هر دوره این کتاب شامل سه کتاب کار برای بچه‌ها و یک کتاب راهنما برای پدر و مادرهاست. ما این کتاب را انتخاب و با شک و تردید منتشر کردیم. چون هزینه ترجمه و چاپ آن بسیار بالا بود و نمی‌دانستیم خانواده‌ها تا چه اندازه از کتاب برای کودک سه ماهه استقبال می‌کنند. اما واقعیت این است که در همه جای دنیا برای بچه‌های صفر تا سه سال، کتاب منتشر می‌شود و ما هنوز در این زمینه بسیار ضعیف و فقیر هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر ناشران به ترجمه رو می‌آورند و از آثار تالیفی کمتر استقبال می‌کنند، گفت: یک بخش از مسئله به عدم بازگشت سرمایه مربوط می‌شود و اینکه ناشران در وهله نخست، فعالیت اقتصادی می‌کنند و نمی‌توانند نسبت به سرمایه خود بی‌تفاوت باشند. مساله دیگر این است که خارجی‌ها در زمینه روان‌شناسی و تقویت هوش کودکان و... کارهای بسیاری انجام داده‌اند. این آثار، تنوع دارند و آسان‌تر در اختیار ناشران قرار می‌گیرند، طبیعی است که من به عنوان ناشر ترجیح می‌دهم کاری را انتخاب کنم که در دسترس من است، کار خوبی است، نویسنده آن، موضوع را می‌شناسد و با مخاطب خود آشناست.

حاجی‌میری افزود: گرچه زمینه کار «با فرزندان» به‌گونه‌ای است که تعداد و کیفیت آثار ترجمه در آن بیشتر است اما خودمان چه‌کاره‌ایم؟ ما ایرانی‌ها با این همه ادعا در زمینه فرهنگ و امور تربیتی چه کرده‌ایم؟ به همین‌خاطر علاوه بر ترجمه، در سال‌های اخیر در زمینه تالیف هم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. بیشتر کتاب‌ها را خودمان امتخاب می‌کنیم اما اگر نویسنده‌ای، کتابی بنویسد یا ترجمه کند، در شورای بررسی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر مورد قبول واقع شود، منتشر می‌‎شود.

حاجی‌میری از انتشار 15 عنوان کتاب تازه در سال جاری از سوی انتشارات مذکور خبر داد و افزود: تا پایان تابستان، 15 عنوان کتاب تازه منتشر می‌شود که 10 عنوان آن در ارتباط با کودکان است. ما همچنین تلاش می‌کنیم در زمینه انتشار کتاب‌-بازی و وسایل کمک آموزشی فعالانه‌تر عمل کنیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها