سن ازدواج در حال تغییر است؛ خطر بیخ گوش جوانان ایران

۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای همیشه مجرد قطعی شدند

از دلایل فردی، تا آسیب‌های اجتماعی

به من می‌گویند: «مجرد قطعی»

تجرد طولانی مسئله‌ای فراجنسیتی است اما برای دختران مسئله و دغدغه‌ای جدی‌تر و بحرانی‌تر است و صد البته با آسیب‌های روحی و اجتماعی بیشتری همراه است. بعد از اعلام خبر تجرد ۹۸۰ هزار نفر دختر بالای ۳۰ سال در کشور توسط مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، زنگ خطر تجرد قطعی برای تقریبا یک میلیون دختر ایرانی به صدا درآمد. به همین دلیل در ادامه به دلایل این موضوع، آسیب‌ها و راه حل‌هایی برای کاهش آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۶۷۵۱۷۳
به من می‌گویند: «مجرد قطعی»

جام جم سرا:
بعضی اتفاقات در زندگی انسان‌ها باید در یک دوره زمانی خاصی بیفتند تا بیشترین کمک را به پیشرفت انسان بکنند. یکی از این اتفاقات زمان بندی شده اجتماعی، زمان ازدواج برای جوانان و بخصوص برای دختران است. مسئله بالا رفتن سن ازدواج جوانان، تجرد زیستی و مشکلات ازدواج دیرهنگام مسئله‌ای است که باید به شکل جدی به آن پرداخته شود.

تجرد قطعی یعنی فرد تا پایان عمر ازدواج نکند

منیژه مسگری کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره استفاده از اصطلاح تجرد قطعی برای دختران بالای 30 سال می گوید: تجرد قطعی به معنای آن است که فرد تا پایان عمر ازدواج نکند و بدون داشتن همسر و شریک به زندگی ادامه دهد. از نظر آماری چون احتمال ازدواج برای زنان در دهه چهارم زندگی شان بسیار کم می شود می توان از اصطلاح یا کلمه تجرد قطعی صحبت کرد اما با نگاهی عقلانی و تجربی به این مسئله، افراد در هر سنی می توانند ازدواج کنند و از فواید زندگی مشترک بهره مند شوند.

دلایل خودخواسته و ناخواسته تجرد قطعی

مسگری درباره دلایل تجرد قطعی هم می گوید که دلایل تجرد قطعی هم خودخواسته و هم ناخواسته است. از آن جا که ازدواج باید همراه با مسئولیت پذیری و قبول برخی از خودگذشتگی ها باشد تعدادی از زنان ترجیح می دهند فارغ از این گونه نگرانی ها و دلبستگی ها که در زندگی زناشویی وجود دارد، آزاد و رها از هر مسئولیتی در دنیای شخصی خود زندگی کنند که بعدها به اشتباه خودشان پی می برند. برخی دیگر به علت سخت گیری ها و وسواس های افراطی که در امر ازدواج دارند در عالم مجردی باقی می مانند اما از سوی دیگر برخی افراد به علت فراهم نشدن زمینه های خواستگاری، نداشتن خواستگار مناسب، سخت گیری های نابه جای والدین شان، فراهم نشدن زمینه های اقتصادی و دلایل ناخواسته دیگر، بدون تمایل شخصی گرفتار این پدیده می شوند؛ بنابراین برخی از این دلایل به خود دختران مربوط است یعنی دلایل فردی هستند از جمله: تمایل به داشتن تحصیلات عالیه در خانم‌ها و همراه با آن افزایش سطح توقعات، آرزوی داشتن همسری با تحصیلات بالا، یافتن همسری با شغل ثابت و درآمد خوب، نداشتن جرأت و حس خطر کردن و کمرنگ شدن باورهای دینی. دسته ای دیگر از دلایل به عوامل و شرایطی مربوط می شود که خارج از اختیار و تصمیم دختران است یعنی دلایل غیر فردی یا غیر شخصی مانند: نبودن تناسب بین تعداد پسران و دختران آماده ازدواج، سخت گیری‌های خانواده ها در شکل گیری زندگی فرزندان، افزایش چشم و هم چشمی ها برای برگزاری مراسم های مقدماتی ازدواج، مهریه های سنگین، بیکاری پسران و هزینه های بالای مسکن.

آسیب های فردی و اجتماعی در تجرد قطعی

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره آسیب های تجرد قطعی می گوید که قطعا مجرد ماندن دختران و پسران به ساختار خانواده و جامعه آسیب وارد می کند و مهم ترین پیامد آن کاهش زاد و ولد و جمعیت کشور در سال های آتی است که همین عاملی برای کاهش شادی و آرامش در بین مردم خواهد بود. از سوی دیگر اگر نیازهای روان شناختی، اجتماعی، اقتصادی و فکری هر انسانی از طریق خانواده برآورده نشود، ممکن است باعث افزایش آسیب و ناهنجاری در جامعه شود که می تواند دیگر خانواده ها را درگیر کند و حتی در زندگی دیگران هم تاثیرگذار باشد. از سویی نادیده گرفتن این نیازها و تخلیه نشدن آن باعث خشم، افسردگی، دیگر مشکلات فردی و اجتماعی و بداخلاقی های رفتاری در روابط بین فردی می شود. نکته دیگر این که سیکل طبیعی در خانواده ها این است که والدین باید در دوره ای از زندگی خود، از مشکلات فرزندان فارغ شوند و میانسالی آسوده ای را طی کنند و وجود دختران مجرد قطعی در خانه این امر را مختل می سازد.

تنها راه حل ازدواج است

مسگری با توجه به خبر یک میلیون دختر بالای 30 سال که در آستانه تجرد قطعی هستند، می گوید: در حال حاضر باید از دید روان شناختی به افراد آموزش داده شود تا با پذیرش مسئولیت و واقع بینی در امر ازدواج، کم کردن توقعات، زندگی در زمان حال و کاهش نگرانی هایی که متعلق به آینده است همراه با راهنمایی های خانواده و آموزه های دینی فرصت های مناسب را از دست ندهند و به این امر مقدس لباس عمل بپوشانند. البته از دید اجتماعی هم انتظار می رود مسئولان با فراهم آوردن زمینه های کار، فعالیت، حمایت اقتصادی و کمک به تهیه مسکن، افراد در سن ازدواج را یاری کنند.

آسیب های روانی تجرد برای دختران

مهرخانه نیز در این باره نوشت: دلایل زیادی در میان دختران برای دیر ازدواج کردن یا تجرد قطعی وجود دارد که طیف وسیعی از این دلایل را از نیافتن شخص مناسب تا کسب استقلال در بر می گیرد.

دکتر افشار نادری مدرس دانشکده علوم اجتماعی معتقد است که تجرد به هر دلیلی که رخ دهد، آثار و آسیب های روحی و روانی را با خود خواهد داشت به خصوص در میان دختران که چه از لحاظ ذاتی و فطری و چه از نظر اجتماعی، موقعیت آسیب زاتری دارند که در ادامه با چندین مورد از این آسیب ها آشنا خواهید شد.

افسردگی و کاهش توانایی در تمرکز

عده ای از مراجعان که سن آن ها بالا رفته بود و ازدواج نکرده بودند، اظهار داشتند مدتی است که حالات خاصی پیدا کرده اند که قبلا دچار آن نبوده اند. حالاتی همچون بی حالی و وارفتگی، بی تفاوتی نسبت به لذت ها و رغبت ها، کاهش توانایی در تمرکز و تصمیم گیری و تفکر که همگی نشان از افسردگی ا ست. در غالب پژوهش های علمی مشخص شده است که افسردگی در دختران مجرد بیشتر از زنان متاهل است. همچنین دیده شده است که تاخیر در ازدواج سبب می شود که افراد تمایلات طبیعی خود را به تدریج نادیده بگیرند و دچار افسردگی و انزوا شوند. اگر ازدواج با معیارهای صحیح و از روی علاقه صورت گیرد، می تواند از بروز افسردگی جلوگیری کند. در واقع افرادی که ازدواج کرده اند بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری های روانی به خصوص افسردگی هستند.

وسواس زیاد در انتخاب

بالا رفتن سن ازدواج یا فرد را به سمت تجرد قطعی سوق می دهد و یا وی را درگیر وسواس در انتخاب می کند که آن هم نتیجه ای جز تجرد دائم در پی نخواهد داشت. اتفاقی که در میان دختران رخ می دهد و زیاد از زبان آن ها می شنویم، این است که: «حالا که سن و سال من بالا رفته است باید انتخابی داشته باشم که دیگران نگویند بعد از این همه صبر کردن، چرا چنین فردی را انتخاب کردی؟!» این نکته باعث یک ایده آل گرایی افراطی می شود که معمولا فرد کمتر کسی را واجد شرایط برای ازدواج خواهد یافت.

افزایش نگرانی و احساس ناراحتی

وقتی که دختران به سن ازدواج می رسند، دائم از آن ها سوال می شود که چرا ازدواج نمی کنند و این برای دختران بسیار ناراحت کننده است و زمینه رنجش و نگرانی از آینده را برای آنان فراهم می آورد.

بلاتکلیفی و نداشتن هدف درست

عده ای از دختران و به خصوص آن هایی که به شکل اجباری در ورطه تجرد افتاده اند، خود را بلاتکلیف می بینند و نمی توانند هدف درستی را برای خود و زندگی شان برگزینند و راه روشنی را پیدا کنند. آن ها همه چیز را به ازدواج و بعد از آن موکول می کنند. با این تفکر که همیشه نمی شود خانه پدری زندگی کرد، نمی توانند برای آینده خود برنامه روشنی پیش بینی کنند و همه عمر را در بلاتکلیفی می گذرانند.

احتمال افزایش انحرافات

وقتی سن فرزندان مجرد خانواده بالاتر می رود، احتمال بروز انحرافات در آن ها بیشتر می شود. البته این سخن بدان معنا نیست که هر فرد مجرد سن بالا در گروه منحرفان قرار دارد ولی منظور آن است که تعداد افراد منحرف در بین انسان های مجرد در مقایسه با افراد متاهل بیشتر است.

نیاز جسمی و عاطفی چیزی ا ست که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشید.

احساس سربار بودن

این حس در میان بعضی از دختران مجرد که سن شان بالا رفته است، دیده می شود. دختران در فرهنگ ایرانی کمتر امکان زندگی تنها و مستقل را دارند و در عین حال زمانی که سن شان از سن معمول ازدواج بالاتر می رود، این احساس به سراغ شان می آید و با هر صحبتی دچار رنجش و ناراحتی می شوند.(مجید حسین زاده/خراسان)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۲
ای كاش یه حركتی ببینیم و فقط آمار نگیریم ك چند نفر مجردن
كاش بتونیم محدودیت های ازدواج جوون هارو از بین ببریم و بیشتر به فكر آسایش و گرایش به ازدواج فكر كنیم و نظریه بدیم نه اینكه فقط مجردارو بشناسیم
نه این كه به فكر جیب خودمون باشیم
س
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۱
مردی هستم در آستانه ۴۰ سالگی(۳۹ سال)،مجرد و پیش از این به دلایل مختلف(عمدتا مالی) قادر به ازدواج نبودم.فوق دیپلم هستم و دانشجوی كارشناسی. چند سالی هست كه شرایطم كمی بهتر شده...دارای آپارتمان كوچكی هستم حدود ۶۰ متر و...و به همین دلیل امید داشتم كه شاید به كمك خدا من هم بتوانم شریك زندگیم را پیدا كنم.
خانواده ام كه از تصمیم من بسیار خوشحال شده بودند شروع كردند به معرفی دختران مختلف كه از آنان خواستم فقط دختران بالای سی سال رو به من معرفی كنند و مداوم به اونها یادآوری می كردم كه اختلاف سن زیاد می تونه باعث ناراحتی و دردسر درسالهای آینده باشه.
واقعا بر این عقیده بودم كه خانمی كه ۳۰ سال به بالا سن داره...آدمی است بالغ و پخته و می دونه از زندگی چی می خواد و واقع بینانه تصمیم می گیره،اما خیی زود متوجه شدم كه اگر خانمی سی و چند ساله تا بحال ازدواج نكرده ... بخاطر این نیست كه خواستگار نداشته بلكه به احتمال زیاد هر خواستگاری رو قبول نداره.
در این مدت با خانمهایی روبرو شدم كه ادامه تحصیل من رو مسخره می دونستند،پراید رو ماشین نمی دونستند.لب نزدن به سیگار و قلیان رو نشونه املی و عیاشی نكردن و ... را نشانه بی عرضگی مرد می دونستند و در نهایت هم مهمترین معیار مشترك پول بود كه خوب هر پولی رو هم پول نمی دونستند.امروز چندان به ازدواج فكر نمی كنم و هنوز هم فاصله سنی خودم رو با خانمی بیست و چند ساله زیاد می دونم. این چند سطر رو نوشتم تا سختی شرایط رو هم برای زنان و هم برای مردان یادآوری كنم و طبیعتا خانم های با وقار و نجیب،آگاه و باهوش،سردو گرم روزگار كشیده و عاشق خانواده و زندگی خانوادگی گرم وسالم در همه رده های سنی فراوانند كه خوب قسمت من آشنایی با چنین بزرگورانی نبوده.
فریاد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۴
۰
زمانی كه حدود 10 سال پیش به خاطر سیاستهای نامعلوم و مبهم پشت پرده اعلام كردند كه تعداد پسران مجرد از دختران مجرد كمتر است زمینه را برای عدم تمایل به ازدواج جوانان پسر، افزایش فساد، افزایش آمار بیماریهای مقاربتی ناشی از روابط پرخظر، افزایش آمار طلاق و ... فراهم آوردند. آنقدر نگویید انتظار و توقع زیاد، خواهر من خواستگارانی دارد كه آشكار می گویند الكلی هستند، روزانه حداقل 10 نخ سیگار می كشند و ... آیا چنین افرادی را می توان برای زندگی مشترك انتخاب كرد؟ آیا این سخت گیری است یا واقعیت نگری ؟
ZOHREH
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۲
۱
كی دلش به حال من جوون می سوزه؟دوست من خواستگاراشو رد میكنه چون باباش نداره جهاز بخره از بس وسیله گرونه و باباشم كارگر
داداش خودمم دلش میخواد ازدواج كنه ولی تو این گرونی با حقوق معمولی نمیشه زنهای امروز مثل قدیما سازگار و كم توقع نیستند با خونه كوچیك یا تو محل پایین كنار نمیان
نتیجه اش میشه تجرد ما
ما تو خانوادمون سه تا پسر داریم همه تحصیل كرده و مومن و با اخلاق اما پول ندارند خونه و ماشین و عروسی و طلای خانم و وسیله.... حداقل 35 تومن میشه(بافرض مستاجری) كه باید 7 سال كار كنند تا بتونن این پول رو جمع كنن اونموقع هم دیگه این پول كافی نیست و سن بالا رفته
همه این رو میدونن خودشونو به ندونستن میزنن
ضمنا حق ندارین نظر ما رو ویرایش كنین اینه آزادی بیان؟مدل جدیده؟
سس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۱
۱
واقعیت این هست كه مسولین خودشون از مردم فاصله دارند و نمیدانند مردم چی میكشند در دولت قبلی به فكر مدیریت جهانی بودیم و ... درصورتی كه ملت خودمون تحت فشارند!!
چند نفر به خاطر تحریم دارو مردن ؟ مگر انها انسان نبودن ؟
تورم الان چند درصد هست ؟؟؟ حقوق ماهیانه چقدر هست ؟
مسولین محترم سربازی رو باز زیاد كنید و هر از چند وقت یكبار در فاصله های زمانی مشخص به بعضی ها معافیت بدهید ( بچه های خودتون رو معاف میكنید )
من 26 سالمه دانشجوی ارشد نیاز به ازدواج دارم ولی توانایی مالی ندارم و سربازی هم نرفتم سربازی برم و درسم را تمام كنم میشه 30 سال بعدش باید دنبال كار بگرد م و....
اكرم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۳
۱
خوب كه چی ، حالا باید چكار كرد ، 8 سال جنگ داشتیم ، شوخی نیست 8 سال ، بهترین جوونهای ما ، پاكترین جوونها ، جونشون و مخلصانه از دست دادن برای این وطن و اسلام و مملكت ، اونها سعادت مند شدن كه شهید شدن ولی اگه زنده بودن ، الان صاحب زن و فرزند و.. غیره بودن ، اینجوری خیلی از دخترای ما هم مجرد نمی موندن . بعدش هم به خاطر نوع تغذیه غلط و هوای آلوده و هزار تا مشكل دیگه بیشترخانواده های امروز دختر زا شدن ، انگار قراره تا چند دهه بعد هم همچنان دخترا از پسرا بیشتر باشن ( بدبختانه) .
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۱
۱
به نظر من اگر آدم روی یه دختر كه هم كفو و هم مذهب و هم شان خودش باشه دست بذاره بدون استثنا می تونه زن بگیره این آقا نباید بره دنبال قیافه و پول دختر خیلی از دخترها هستن كه مطابق با كفویت این اقا هستن حالا نمی دونم چرا این آقا توی این همه دختر دنبال اونایی رفته كه ملاك های دخترهای نجیب رو ندارن . ادم اگه دست روی هم لقمه خودش بذاره بدون معطلی صاحب خانواده میشه ولی متاسفانه بیشتر آقایون میرن دنبال یه لقمه ای كه قورت دادنش سخته ... مردا میگن ببین دختره چقد پول داره خونش كجاس بابا چكارس میشه روی پول باباهه سرمایه گذاری كرد و از این حرفا . خب تا این باشه اون میشه . خانه نشینی و حسرت و بی مونسی . مردم لقمه ای به اندازه دهانتون بگیرید .
امی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۱
۰
اقای یكنفر .من خواستگاریه خانواده از خودم پایین تر هم رفتم ولی ماشاالله توقعاتشون از بالا شهری ها هم دست كمی نداره .
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
مخاطب یه نفر ، آقا نیست خانم هستم . شما برو هم شان خودت نه بالا نه پایین رو انتخاب كن چون اونی هم كه پایینه می خواد شما كه كمی ازش بالاتری آرزوهای دست نیافتنیش رو از طریق شما بهش برسه . لابد شما رفتی دنبال یه نفر كه پایین تر باشه توقعش كمتر و خرج وبرجش كمتر باشه ولی همونطور كه خودت گفتی اونی كه خیلی پایین باشه توقعش از بالاتری بیشتره . پس نه كمال گرا باش نه به دنبال كسی كه بزنی تو سرش . به دنبال مثل خودت باش از نظر خانوادگی لااقل
دنی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۱
۲
با سلام
پسر مجرد 25 ساله ام و واقعا الان از ازدواج میترسم خدا را شكر كار تازه پیداكردم ،یواش یواش همه چی داره جور میشه ولی متاسفانه بیشتر دخترهای دم بخت دوست پسر دارند یا حداقل داشته اند، دلم نمیخواد همسری كه میخوام با هاش تا اخر عمر باشم با پسر دیگه ای تجربه دوستی داشته باشه. التماس دعا.
ی دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۱
۰
من ی دختر 34ساله تحصیلكرده،شاغل هستم كه از نظر مالی هم مشكل ندارم وهمیشه دوست داشتم حداقل یكی همكفو خودم پیدا كنم ولی متاسفانه پسرهایی كه به خواستگاری می آمدن یا با شغل من كه در محیط دولتی بود مخالفت میكردن یا میگفتن دنبال دختری هستن كه از نظر سنی 5تا 7سال از اونها كوچكتر باشه یا اینكه از هیچ لحاظی با خانواده من جوردر نمیومدن ویا اینكه یكیشون پای ثابت قلیون ومشروب وسیگاربود كه جالب میگفت شما حق نداری اعتراض كنی یا اینكه از من كوچكتر بودن وبعد خانوادشون قبول نمیكرد.مشكل من كجاست كه این افراد میان خواستگاری، خوب اگه ی كسی مثل همین آقای س بود كه من بیكار نبودم جواب رد بدم...
م
United States
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
۰
۰
یه سری از مشكلات هم به خاطر توهمات طرفین هست.
من خودم دختری هستم كه اصلا به مادیات اهمیتی نمیدم. شرایطمم خوبه ولی خواستگار ندارم. با بقیه كه صحبت می كنم، میگن چون تو موقعیت خوبی داری كسی جرات نمی كنه پا پیش بذاره. لطفاً آقایون از بهترین ها شروع كنند. ممكنه توقع اون بیچاره ها زیاد هم نباشه!
نهایتش اینه كه جواب منفی میدن دیگه. نمی كشنتون كه!
مریم
-
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۰
۱
به نظر من تجرد قطعی دختران برمی گرده به خانوده ها و اخلاق مردم شهری كه در ان زندگی می كنند چون اكثر دخترهایی كه مجرد باقی می مونند یا خانوده هاشون اخلاقهایی دارند كه در شهر می پیچه و یاعث بدگویی میشه و باعث میشه دختر خواستگار خوب نداشته باشه و یا اینكه مردم اون شهر از غیبت بیجا پشت سر همدیگر هیچ ترسی ندارند دوم فرهنگ سازی غلط صدا و سیما هست كه میگه خانواده ها باید به هم بخورند ولی ما هیچ وقت نگفتیم كه دختر و پسر باید به هم بخورند همیشه این فرهنگ را جا انداختیم كه باید خانواده ها به هم بخورند و زندگی بچه ها را فدای فرهنگهای غلط می كنیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها