برخی از ترس‌ها به خوبی شناخته شده‌اند، بسیاری نیز ناشناخته‌اند. اما به هر حال هر کسی که دچار فوبی است، زندگی‌ای همراه با ترس و اضطراب دارد. فوبی‌ها جزو متداول‌ترین اختلالات روانی هستند و چنان که معلوم شده، ۱۱ درصد از افراد در طول زندگیشان فوبیا را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۰۵۲۰
«فوبی»ها چه کسانی‌اند؟ آنها را بشناسید

جام جم سرا:

فوبی‌ها انواع مختلفی دارند. آکروفوبیا ترس از ارتفاعات، آویوفوبیا ترس از پرواز، فلینوفوبیا ترس از گربه‌ها، میکسوفوبیا ترس از لجن و گل و ایکسوفوبیا ترس از تیغ... آنها را بهتر و بیشتر بشناسید:

توصیه‌های مربوط به اضطراب هراس

فهم اختلال وسواس فکری – عملی(تشخیص و درمان)

فردی که مبتلا به اختلال فکری – عملی(ocd) است ممکن است افکاری درباره آلودگی، بیماری‌های شدید، سر جای خود بودن دقیق اشیا، تصاویر دهشتناک جنسی یا افکار مذهبی غیر قابل پذیرش، ترس فراوان از آتش سوزی خانه یا سیل، سرقت اتومبیل، سرایت بیماری‌ها، گم کردن اشیا، مسئول بودن در برابر سایر افراد و … داشته باشد.

فوبی و ترس

فوبی تجربه‌ای مداوم از ترس است که غیرمنطقی بوده و اغراق آمیز می‌باشد. در واقع فوبی هنگامی روی می‌دهد که فرد حین نزدیک شدن و یا حتی پیش‌بینی نزدیک شدن به موقعیتی یا شئ‌ای خاص، دچار ترس عمیق می‌شود. با علم به این نکته که تجربه ترس آن‌ها، تجربه‌ای غیرمنطقی و اغراق آمیز می‌باشد.تمایز کلیدی مابین ترس و فوبی این است که زمانی که عنکبوت روی دست افراد راه می‌رود آن‌ها دچار وحشت می‌شوند. اما افراد مبتلا به آراکنوفوبیا(فوبی ترس از عنکبوت) به شکل جسمانی و روا‌ن‌شناختی دچار آسیب می‌شوند.برای تعریف شدن ترس به عنوان فوبیا، ترس می‌بایست باعث میزانی از آسیب در فرد شود. به عنوان مثال، زنی که از عنکبوت‌ها می‌ترسید و این ترس تا نقطه‌ای رسیده بود که او نمی‌توانست شب‌ها به بیرون برود، زیرا هرجا که عنکبوت‌ها بودند، آنجا را نمی‌دید. چگونه ممکن است فردی به نقطه‌ای از ترس عنکبوت‌ها برسد که نتواند بیرون برود؟

این امر دارای ریشه‌های طبیعی و تربیتی است. در حالی که از علت اصلی فوبیا به طور دقیق بی‌خبریم، آن‌ها نوعی بیماری روانی هستند که ژنتیک و محیط بر روی آن موثر است. متداول‌ترین نوع فوبی‌ها شامل فجایع یا عناصر طبیعی مانند آب، رعد و برق، حیوانات یا حشراتی مانند عنکبوتها و خون، زخم‌ها یا تزریقات، همانند افرادی که با دیدن خون یا سوزن غش می‌کنند، می‌باشد.ترس از پرواز نیز از انواع دیگر شناخته شده فوبی‌هاست که در سال‌های اخیر بیشتر شیوع پیدا کرده از ۱۱ سپتامبر نیز رو به فزونی گذاشته است.

فوبی‌های اجتماعی نیز وجود دارند که شامل ترس از صحبت کردن در جمع، ترس از امتحان دادن و یا کلا ترس از افراد می‌باشند. بر اساس برخی منابع فوبی‌هایی مانند ترس از عدد ۸ یا ۱۳ ،همچنین ترس از صداها و نشستن نیز گزارش شده است.

ترس و نه بیشتر

افراد معمولا به درمان فوبیها نمی‌پردازند. درصد بسیار کمی- حدود ۶ درصد افراد مبتلا به فوبی – برای درمان اقدام می‌کنند، زیرا آن‌ها به طور کلی در زندگی‌شان دچار ناتوانی نمی‌شوند. در واقع اکثر افراد تا زمانی که در زندگی خود دچار استیصال نشوند جهت درمان مراجعه نمی‌کنند.متداول‌ترین درمان در گذشته عبارت بود از حساسیت زدایی منظم. این درمان یک درمان استاندارد است – افراد ابتدا ریلکسیشن را می‌آموزند سپس در این حالت، به صورت سلسله مراتبی با ترس‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی خود مواجهه می‌شوند- زمانی که افراد مضطرب می‌شوند محرک برداشته می‌شود، به فرد اجازه داده می‌شود تا آرامش یابد و سپس فرآیند دوباره از سر گرفته می‌شود.امروزه از روش‌هایی برای درمان فوبی‌ها استفاده می‌شود که بسیار برانگیزاننده‌ترند. با استفاده از درمان شناختی- رفتاری به بیمار آموزش داده می‌شود تا به جای ریلکس‌ شدن، بعد از قرارگرفتن در معرض احساسات‌شان آن‌ها را مدیریت کنند. انجمن روانشناسی امریکا بهبود شناختی–رفتاری را این گونه تعریف می‌کند:«یک رویکرد درمانی است که ترکیبی از شناخت، (با تاکید بر نقش افکار و نگرش‌های تاثیرگذار بر روی انگیزه‌ها و پاسخ‌ها) و رفتار،(با تاکید بر نقش تغییر عملکرد فرد، از طریق اصلاح احتمال وقوع تقویت‌ها) می‌باشد.

احتمال وقوع تقویتها

به طور ساده اگر شما شیوه تفکرتان را عوض کنید تغییر فکر، رفتارتان را تغییر خواهد داد و اگر شیوه رفتارتان را عوض کنید تغییر رفتار، نحوه تفکرتان را تغییر می‌دهد. یکی از تغییراتی که امروزه برای درمان فوبی‌ها حاصل شده، کار کردن روی نگرش‌های افراد نسبت به ترس‌های فوبی شان است. به این صورت که از فرد می‌خواهند، احساساتی را که باعث به وجود آمدن حالات اضطرابی و ترس می‌شود، شناسایی کرده و نحوه تحمل آن‌ها را بیاموزند، همچنین از ریلکسیشن کمتر استفاده می‌شود و به جای آن از روش‌های شدیدتر که بهبودهای سریع‌تری را به وجود می‌آورند، استفاده می‌گردد.به علاوه تنها از یک تکنیک برای حل مشکل استفاده نمی‌شود. بسیاری از تکنیک‌های متفاوت (حساسیت زدایی منظم، درمان‌های رفتاری و شناختی- رفتاری) در درمان به کار گرفته می‌شوند.

درمان فوبی‌ها با تکنولوژی

درمان فوبی‌ها با استفاده تکنولوژی‌های بالا همراه شده است. استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، یکی از ابزاری است که برای غلبه افراد بر اضطراب‌هایشان به کار می‌رود. البته این تکنولوژی بسیار گران قیمت بوده و در امریکا تنها در ۴ یا ۵ نقطه وجود دارد، که البته نتایج تحقیقات نشان دهنده مفید و موثر بودن این ابزار در درمان فوبی‌ها است.(زندگی سالم)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها