طرح تفصیلی دور زده شد؛ زمینی هفت‌ هکتاری که قرار بود پارکی شود برای شهروندان منطقه پنج، اکنون به برج و پاساژ تبدیل می‌شود. شهرداری آن را به قیمت ۴۷۰ میلیارد تومان به بانک انصار فروخته است. ۳۷۰ میلیارد تومانش خرج بزرگراه صدر شده و صد میلیاردش خرج بزرگراه امام‌علی.
کد خبر: ۶۷۰۰۷۳
۴۷۰میلیارد: شهرداری پارک «مادر» را فروخت!

جام جم سرا:

قبلا شهرداری تهران رقم 670میلیاردتومان را به‌عنوان هزینه احداث اتوبان صدر عنوان کرده بود اما اعضای شورا رقم سه‌هزارمیلیاردتومان را به‌عنوان هزینه‌های صدر عنوان می‌کنند؛ هزینه‌ای که هرچه می‌گذرد منابع تامینش بیشتر مشخص می‌شود.

تهاتر با بابک زنجانی و گودبرداری ایران‌زمین برخلاف طرح تفصیلی در شهرک غرب و بدهی 400میلیاردتومانی به بابک زنجانی و این‌بار هم دورزدن طرح تفصیلی و فروش زمینی که قرار بود پارک شود؛ پارک مادر.

زمین 71هزارمترمربع مساحت دارد، جایی درست بغل گوش شهرداری منطقه پنج بین خیابان شهید الهی، بهنام و بزرگراه کاشانی در غرب تهران. گودبرداری بدون پروانه ساخت ادامه دارد و زمین با مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران قرار است به آپارتمان و برج تبدیل شود؛ کمیسیونی که در سال‌های گذشته محل تغییر طرح تفصیلی بوده است به‌نفع تراکم‌فروشان و در راستای درآمدزایی شهرداری؛ جایی برای تسهیل فروش و تغییر کاربری باغات، فضای سبز، پارک‌ها و پهنه‌های با ارزش شهر. هرچند که رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر از تغییر رویکردها در کمیسیون ماده 5 و شورایعالی معماری و شهرسازی سخن گفته و آشفته‌کردن خواب کسانی که مجوزهایی اینچنینی گرفته‌اند اما بولدوزر‌ها هنوز مشغول کارند و گودبرداری در این پهنه هنوز ادامه دارد.

محمد حقانی، رییس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی گذشته شورای شهر با ارایه گزارشی از روند ساخت‌وساز در زمین‌هایی که به نام فضای سبز و «پارک مادر» در طرح تفصیلی از آنها یاد شده، به شهرداری تذکر داد از ساخت‌وساز در این منطقه فورا جلوگیری کند.

وی گفت: «کمیسیون ماده 5 شهرداری هم در فرآیندی که جزییات آن برای شورای شهر دوره چهارم روشن نیست، رای به تغییر کاربری این پارک و ساخت‌وساز در آن داده است، در حالی که این کار غیرقانونی است و کمیسیون ماده 5 نمی‌تواند زمینی که کاربری سبز داشته و دارد را با یک مصوبه، تبدیل به ساختمان و برج کند.»

حقانی درباره تخلفات صورت‌گرفته در این زمین گفت: «مالک جدید این زمین (بانک) درخواست ساخت‌وساز و تغییر کاربری این پارک را به کمیسیون ماده 5 برده و مصوبه گرفته. اولا این حق را نداشتند که فضای سبز و کاربری سبز اراضی را تغییر دهند و مسکونی و اداری و تجاری کنند، چون در طرح جامع و تفصیلی، این زمین به‌عنوان کاربری فضای سبز معرفی و تعیین شده است. ثانیا روند تملک این زمین توسط شهرداری و واگذاری آن به بانک مزبور برای ساخت‌وساز، قانونی نیست. شهرداری حق ندارد زمینی را که به‌عنوان فضای سبز و به قیمت فضای سبز از مردم خریده، به قیمت اراضی تجاری، مسکونی و اداری به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی واگذار کند، این کار باعث بی‌اعتمادی مردم به روند موجود در مدیریت شهری می‌شود.»

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته «پروژه را متوقف می‌کنیم.»

حالا باید منتظر ماند و دید که این وعده رییس کمیسیون معماری محقق و پروژه متوقف و گود پر می‌شود؟ اتفاقی که اگر بیفتد سومین موفقیت کمیسیون معماری و محیط‌زیست در راستای تحقق طرح تفصیلی پس از باغ معنوی و گود ایران‌زمین خواهد بود و این‌بار گودها به‌نفع برج‌سازان و تراکم‌فروشان حفر نمی‌شوند بلکه در راستای منافع شهروندان پر می‌شوند. هرچند پرکردن گود هم هزینه‌های زیادی را به شهر تحمیل می‌کند و چندان هم ایمن نیست.(فاطمه جمال‌پور/شرق)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
۰
۰
وقتی همه چیز انسان پول باشد
براحتی جان انسانها نیز با پول خرید و فروش میشود؟
چه ارزان 470 میلیارد برابر قیمت جان بیست میلیون تهرانی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها