به گفته یک فعال صنف لوازم یدکی، کار چین به آنجا رسیده که برندهای ایرانی را برای خود ایرانیان تولید می‌کند و از آنجا که کیفیت قطعات و لوازم‌یدکی ایرانی نسبت به انواع وارداتی در سطح بالاتری است، چین نسبت به کپی این برندها هم اقدام کرده است.
کد خبر: ۶۶۹۱۷۹
جام جم سرا:
یوسف احمدی میگوید مشکلات این صنف به حضور گسترده چین و تقلباتش محدود نمی‌شود. کافی است یکی از مشتریان از واحد صنفی شما شکایت کند. در آن صورت باید بی‌برو‌برگرد منتظر دریافت نامه جریمه از سوی تعزیرات باشید. کارشناسان تعزیرات بدون آنکه زحمت تحقیق و بررسی در خصوص مورد شکایت‌شده را به خود بدهند؛ نسبت به جریمه واحد شما اقدام می‌کنند. جرایم هم نقدی و در سطح چندصدهزارتومان بسته به موضوع مورد شکایت است. بیشتر شکایات مربوط به گرانفروشی است. اما اخذ سود 25تا30درصد موضوعی است که اغلب صنوف فعال در حوزه قطعات و لوازم‌یدکی به‌راحتی آن را تایید می‌کنند. شرح مشکلات و حاشیه‌های صنف لوازم‌ یدکی را در گفت‌وگو با او بخوانید:


‌بازار قطعات و لوازم‌یدکی خودرو در سال‌های پس از هدفمندی و به‌خصوص بعد از افزایش نرخ ارز چه تغییراتی را شاهد بوده است؟
رکود در بازار نخستین پیامد افزایش نرخ ارز بود. با توجه به اینکه بخشی از قطعات و لوازم در صنف ما وارداتی است با افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها تقریبا سه‌برابر شد. در جریان این اتفاق خریداران به گمان اینکه نرخ‌ها کاذب است و در آینده قیمت‌ها با تمهیدات دولت کاهش خواهد یافت، برای خرید دست ‌نگه‌داشتند. بنابراین در ماه‌های نخست افزایش قیمت ارز، با رکود در این بازار مواجه بودیم. اما پس از مدتی که مصرف‌کنندگان از کاهش قیمت‌ها ناامید شدند دوباره وضعیت به روال قبل بازگشت.


‌به وارداتی‌بودن بخشی از لوازم اشاره کردید. چنددرصد از قطعات موجود در بازار وارداتی است؟
حدود 70درصد از لوازم و قطعات یدکی موجود در بازار خارجی و به‌نوعی می‌توان گفت چینی است.


‌ کیفیت این کالاها در قیاس با تولیدات ایرانی در چه سطحی است؟
نمونه اجناسی که از چین وارد می‌شود در کشور نیز ساخته می‌شود اما با کیفیتی بسیار بالاتر. مصرف‌کنندگان نیز راغب هستند تولیدات ایرانی را که در بسته‌بندی‌های شرکتی است خریداری کنند.


‌ پس علت این حجم از واردات، محدودبودن تولیدات داخل است؟
البته در گذشته حجم تولیدات داخل محدود بوده به‌طوری‌که قادر به تامین نیاز بازار نبود اما در سال‌های اخیر تولیدات ایرانی نیز افزایش یافته و اکنون در رقابتی سخت با کالاهای وارداتی در پی کسب سهم بیشتری از بازار است. علت آنکه کالاهای چینی همچنان در بازار مورد تقاضاست؛ قیمت پایین‌تر آن نسبت به کالاهای ایرانی است. با این حال افرادی که خواهان مرغوبیت هستند اجناس چینی را خریداری نمی‌کنند. نکته جالب هم آنکه به دلیل پرطرفداربودن برندهای داخلی، نوع تقلبی آن از سوی تولیدکنندگان چینی وارد بازار می‌شود. یعنی چینی‌ها نوع تقلبی تولیدات ایرانی را هم برای ایرانیان کپی می‌کنند.


‌ در صحبت‌های خود اشاره‌ای کوتاه به تغییر قیمت‌ها کردید. می‌توانید در این‌باره توضیحات بیشتری دهید. به‌طور خاص بفرمایید در دو‌سال اخیر قیمت‌ها در این حوزه چند درصد افزایش یافته است؟
قیمت همه اجناس دست‌کم در این مدت چهاربرابر شده است اما در مقابل میزان فروش و درآمد ما حداکثر تا دوونیم‌برابر افزایش یافته است. طبق مصوبات سازمان تعزیرات، سود 15درصد برای خرده‌فروشان این صنف منطقی دانسته شده است بنابراین هر واحدی که از این درصد پا را فراتر بگذارد با نامه‌های جریمه این سازمان روبه‌رو خواهد بود.


‌چرا صاحبان این صنف آنچه از سوی دولت مصوب‌شده را رعایت نمی‌کنند؟
با توجه به هزینه‌های بالای هر مغازه از جمله اجاره واحد، مالیات و مزد کارگر، حتی با اخذ سود 30درصد هم تنها هزینه و درآمد واحد سر‌به‌سر خواهد شد. در این شرایط اگر بخواهیم طبق اصول تعریف‌شده دولت و با سود 15درصد فعالیت کنیم به نتیجه‌ای جز زیان و دست‌آخر تعطیلی واحد نخواهیم رسید.


‌ تعزیرات با این واحدها برخورد نمی‌کند؟
اتفاقا یکی از مشکلات نیز نامه‌های جریمه این سازمان است. فقط کافی است یکی از مشتریان از گرانفروشی و یا فروش اجناس تقلبی از واحدی شکایت کند. در آن صورت تعزیرات بدون تحقیق و فرستادن مامور خود جهت راستی‌آزمایی شکایت ثبت‌شده؛ نسبت به جریمه واحد اقدام می‌کند.
(شرق)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها