بر اساس توصیه‌های روانپزشکی، سبب‌شناسی اختلال تیک نشان می‌دهد که بی‌توجهی والدین و اطرافیان کودک مبتلابه تیک به علائم این اختلال امکان بهبود و ترک تیک را بیشتر می‌کند در حالی که تمرکز بر آن موجب تشدید تیک می‌شود.
کد خبر: ۶۶۴۸۷۹

جام جم سرا:
به گفته افشین یداللهی، گاهی تیک‌ها با افزایش استرس و شدت آن بیشتر و شدید‌تر می‌شود. در واقع میزان تیک به استرس مربوط است.
این متخصص حوزه بهداشت روان، چنان که فارس خبر داده، با تشریح وضعیت مذکور گفته است: در تیک‌های پیچیده ممکن است فرد گردن را کج کند، شانه را بالابیندازد و در ‌‌نهایت نیز فوت کند. به طور کلی تیک‌ها می‌توانند با رفتارهایی نظیر بالاانداختن شانه‌ها، پلک زدن، تنگ کردن چشم‌ها، شکلک در آوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر یا چین دادن بینی دیده شود.
وی درباره درمان‌های این اختلال افزود: دارو درمانی می‌تواند این اختلال را کنترل کند. از طرفی آرام سازی عضلانی به عنوان روان درمانی موثر این اختلال شناخته شده است. وی اظهار کرد: اساس آرام سازی عضلانی بر این پایه استوار است که سیستم پاراسمپاتیک بدن فعال شود تا اضطراب و استرس کاهش پیدا کند.

تیک عصبی چیست

اختلال تیک یا در اصطلاح عامیانه تیک عصبی، به اختلالی گفته میشود که شخص مبتلا حرکات و صحبت‌های تکراری را در طول روز چندین بار انجام می‌دهد تیک یا پرش ناگهانی، غیر ارادی، سریع و تکراری یک عضله مشکلی با ریشه‌های عصبی است.
به نقل از شهرفارسی، تیک یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است که دلیل آن تا کنون مشخص نشده است طبق نظر روان‌شناسان تیک عصبی بیشتر در صورت، گردن و سر ظاهر می‌شود. پرش پلک‌ها از شایع‌ترین نوع تیک‌های عصبی است.
تیک نمایانگر نوعی تخلیه روانی و نشانه ناراحتی عصبی است. تقریبا تیک امری عادی است که همه افراد به نوعی با آن درگیر هستند اما در بعضی افراد این درگیری عصبی بیشتر از سایرین دیده می‌شود. اختلال تیک می‌تواند ریشه هیجانی داشه باشد منشأ بروز اختلالات تیک خانواده فرد است فضای متشنج خانواده می‌تواند در بروز این مشکل تأثیر داشته باشد.

عواملی که در بروز تیک عصبی تأثیر دارد عبارتند از:
۱-وراثت
۲-استرس و اضطراب

وراثت: ژن در اختلال تیک نقش مهمی دارد افرادی که به تیک عصبی مبتلا می‌شوند احتمالا یکی از افراد خانواده به این مشکل مبتلاست. ممکن است در دو قلوهای یک تخمکی نیز تیک دیده شود.

استرس و اضطراب: وقتی شخص بیش از اندازه استرس و اضطراب دارد احتمال اینکه دچار اختلال تیک شود بسیار است در خانواده‌هایی که بین والدین مشاجره و اختلاف زیاد است استرس بیش از اندازه به فرزندان وارد می‌شود که ممکن است سبب بروز اختلال تیک در آن‌ها شود. زمانی که فشارهای عصبی بر افراد زیاد است رفتارهای تیکی افزایش می‌یابد.

تیک صوتی

تیک صوتی ممکن است در فرد بصورت سرفه‌های پشت سر هم، بالا کشیدن بینی، صاف کردن سینه بصورت تکراری و غیر ارادی بروز کند بعضی اوقات شخص زمانی که دچار تیک صوتی می‌شود کلمات و عبارت‌های زشت و ناهنجار بیان می‌کند که غیر ارادی و بی‌اختیار این کلمات را بر زبان می‌آورد علاوه بر استرس و اضطراب عوامل فیزیو لوژیک نیز در ایجاد تیک مؤثر است مانند کار زیاد و خستگی، بدخوابی

درمان تیک عصبی

برای درمان و کاهش رفتار تیکی اولین قدم ایجاد فضایی پر از آرامش و بدور از تنش و اضطراب است. اگر کودکی به تیک عصبی مبتلا است نباید او را تنبیه و یا مسخره کرد زیرا هر گونه توجه نشان دادن به این مشکل آن را تشدید می‌کند باید والدین فضایی آرام و بدون ترس و وحشت و نگرانی برای کودک ایجاد نمایند و با او مهربان باشند تا به مرور زمان اختلال تیک کودک برطرف شود البته در مراحل حاد‌تر باید حتما به روان پزشک مراجعه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲
حاجیان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
۰
۰
بسیار زیبا استفاده كردیم
amin
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
۰
۰
منم تیك دارم چكار كنم؟

نیازمندی ها