مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با برشمردن مشکلاتی که پس از ازدواج‌های شرعی و ثبت نشده زنان ایرانی با اتباع دیگر ایجاد می‌شود به زنان و دختران ایرانی توصیه کرد به هیچ عنوان تن به ازدواج با اتباع دیگر ندهند.
کد خبر: ۶۶۴۳۷۵

جام جم سرا:

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با تشریح بازرسی‌ها و تخلفات کارفرمایان متخلف در سال 92 که اقدام به بکارگیری اتباع غیرمجاز کرده بودند از شناسایی 13 هزار و 756 نفر تبعه غیرمجاز افغان خبر داد.

عیسی موسوی نسب ادامه داد:‌ پس از شناسایی اتباغ غیرمجاز در این بازرسی‌ها 4050 کارگر ایرانی جایگزین کارگران غیرمجاز تبعه افغان شد.

مدیرکل امور اتباع استان تهران همچنین با هشدار درباره ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع خارجی گفت:‌ زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به ویژه تبعه افغان بدهند و هر نوع ازدواجی با اتباع خارجی طبق قانون کشور باید با اجازه وزارت کشور و دولت صورت بگیرد.

به نقل از ایسنا، وی ادامه داد:‌ مشکلاتی که پس از ازدواج‌های شرعی و ثبت نشده زنان ایرانی با اتباع افغان ایجاد می‌شود به گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از حقوق این زنان دفاع کند، لذا فرزندان حاصل این گونه ازدواج‌ها به افراد بی‌هویت و بعضا بلاتکلیف و رها شده تبدیل می‌شوند که احراز هویت آنها بسیار مشکل بوده و در آینده این کودکان برای ادامه تحصیل دچار مشکلات فراوانی می شوند چرا که امکان صدور هویت برای این کودکان مشکل است.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران تصریح کرد:‌ در گزارش‌هایی که از ازدواج‌های شرعی غیرقانونی به دست ما می‌رسد اتباعی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می شوند برای اخذ اقامت و یا سایر انگیزه‌های دیگر به ازدواج‌های شرعی با زنان و دختران ایرانی اقدام می‌کنند و امروز یکی از مشکلات اجتماعی ما فرزندان رها شده این گونه ازدواج هاست.

موسوی‌نسب از خانواده‌ها خواست تا در صورتی که مردان اتباع خارجی به دنبال ازدواج با دختران آنها هستند به این مساله توجه داشته باشند که این ازدواج حتما به ثبت رسیده و با مجوز وزارت کشور باشد تا در صورتی که مشکلاتی در آینده ایجاد شد بتوان از حقوق زن ایرانی و فرزندان حاصل این ازدواج دفاع کرد.

به گفته موسوی نسب سال گذشته 273 نفر از فرزندان حاصل ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع افغان تحصیل تابعیت گرفته‌اند و ایرانی شده‌اند. همچنین تعدادی پرونده تحصیل تابعیت نیز در دستور کار است که در حال بررسی است.

وی درباره تعداد ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان خارجی و زنان خارجی با مردان ایرانی نیز گفت:‌ برآوردها نشان می دهد میزان ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی بیشتراست و این امر نشان دهنده این مساله است که مردان تبعه کشورهای دیگر تمایل بیشتری برای ازدواج با زنان ایرانی دارند که تعداد آنها در بین مردان افغانی بیش از سایر اتباع است و این اتباع عموما با انگیزه اخذ اقامت به دنبال این گونه ازدواج‌ها هستند.

موسوی نسب گفت:‌ در حال حاضر بیش از 300 هزار دانش آموز اتباع افغان در مدارس مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 118 هزار نفر در استان تهران و در میز و نیمکت‌های هم سنگ با دانش آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند و بدون آنکه تمایزی بین این دانش‌آموزان و فرزندان کشور داشته باشیم خدمات آموزشی را به آنها ارائه می دهیم.

وی همچنین از مهلت یک هفته‌ای به اتباع پاسورتی خانواری مشمول برای تمدید مدت اقامتشان خبرداد و گفت: اتباع پاسبورتی مشمول می‌توانند تا هفته آینده نسبت به تمدید مهلت اقامتشان در ایران که تا پایان خردادماه است به دفاتر کفالت مراجعه کرده و پاسپورت خود را برای مدت باقی مانده تمدید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها