دانشمندان یک مکانیزم ملکولی برای کنترل روند فراموشی کشف کرده‌اند. مغز انسان برای عملکرد درست نیاز به ذخیره اطلاعات و فراموش کردن برخی از آنها دارد؛ اطلاعات غیر ضروری باید حذف شود چون سیستم عصبی آنها را ضبط می‌کند و بروز اختلال در این روند می‌تواند به اختلالات روانی جدی منجر شود.
کد خبر: ۶۶۳۶۸۰

جام جم سرا: مطالعه ای جدید نشان می دهد که مغز ما به طور فعال کار می کند ولی باید جزئیات بی ربط را فراموش کنیم در غیر این صورت دیوانه می شویم؛ مردم به این کار می گویند حافظه عکاسی یا حافظه هویدا که وانمود به یک زندگی جهنمی می کند.
«جیل پرایس» در این باره گفت: بیشتر مردم این خاطرات را یک هدیه می دانند اما من آن را عاملی برای دیوانه شدن می دانم؛ حافظه هویدا در انسان نادر است و فقط تعداد کمی از موارد شناسایی شده است؛ بنا به دلایل سازگاری و روان شناختی ما فقط قادر به ذخیره و به یادآوردن اطلاعات مهم و ضروری هستیم. مغز انسان به طوری ساخته شده است که فقط اطلاعات مهم به طور دائم ذخیره شود و باقی در همان زمان فراموش شود؛ با این حال تا به حال روشن و واضح نیست که این فرآیند فعال یا غیر فعال بوده است.
به نقل از فارس، محققان دانشگاه «بال» مولکولی پیدا کرده اند که به طور فعال در خصوص فراموش کردن و پاک شدن اطلاعات مضر از حافظه تنظیم می کند؛ پروتئینی به نام موساشی مسئول ساختار و عملکرد اتصالات سیناپسی در مغز است که در آن مکان یا اطلاعات از یک سلول عصبی به دیگری منتقل می شود؛ این آزمایشات نشان داد که کرم ها دارای پروتئین موساشی هستند و قابلیت یادگیری دارند.
با طولانی شدن این آزمایش دانشمندان کشف کردند که کرم هایی که ژنتیکی پروتئین موساشی ندارند احتمال کمتری برای فراموش کردن دارند.

آزمایش دیگر نشان داد که پروتئین، سنتز مولکول های مسئول برای تثبیت اتصالات سیناپسی را مهار می کند و این ثبات به نظر می رسد در فرآیند یادگیری و فراموش کردن نقش مهمی دارد.
محققان دو مکانیزم موازی را شناسایی کردند که در مرحله اول پروتئین باعث رشد سیناپس می شود به همین دلیل کمک به حفظ حافظه می شود و در مرحله بعد پروتئین موساشی به طور فعال تثبیت این سیناپس ها را مهار کرده و در نتیجه موجب تسهیل در از دست دادن حافظه می شود.
فراموشی یک فرآیند فعال غیر فعال نیست با این حال اختلال در این روند می تواند به اختلالات روانی جدی منجر شود.
پروتئین موساشی همچنین دارای پیامدهای جالب برای توسعه داروهایی است که برای جلوگیری از دست دادن حافظه به طور غیر طبیعی رخ می دهند مانند آلزایمر مفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها