یکی از عمده‌ترین مشکلات روانپزشکی بد گمانی‌های زن و شوهر‌ها به یکدیگر است که گاهی ناشی از موقعیت و شرایط خاص است. توجه و مراقبت همسران به یکدیگر و روابطشان با دیگران طبیعی است اما اگر رفتار همسران به گونه‌ای باشد که موجب سوء تعبیر توسط دیگری شود طبعأ بد گمانی ایجاد می‌شود و اگر این مراقبت و توجه از حدود عرفی خارج شود جنبه بیماری به خودش می‌گیرد.
کد خبر: ۶۶۲۸۲۶
سوءظن به همسر؛ از ظن تا عمل

جام جم سرا: آنچه خواندید و در ادامه، بخشهای دیگری از آن را آورده‌ایم، حرفهای دکتر فربد فدایی، عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران است که به نقل از شفا آنلاین پیش رویتان نهاده‌ایم.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: اگر خانمی با خواهرش صحبت می‌کند اما دوست ندارد همسرش از این موضوع مطلع شود و در نتیجه زمانی که همسرش سر می‌رسد خانم گوشی را به صورت ناگهانی قطع می‌کند و وقتی همسرش می‌پرسد چه کسی پشت خط بود؟ وی جواب می‌دهد: مزاحم! چنین کاری موجب بدبینی می‌شود و این نوع رفتار‌ها نیازبه اصلاح اساسی دارد.
این روانپزشک تأکید کرد: اما اکثر اوقات شکاک بودن در رابطه زناشویی ناشی از وجود مشکلات شخصیتی یا بیماری‌های اعصاب و روان میان زوجین است.

شخصیت‌های پارانوئید
وی گفت: برای نمونه شخصیت‌های بدگمان یا پارانوئید در هر چیزی به دنبال مفاهیم پنهان می‌گردند و بر این گمان‌اند که همیشه توطئه‌ای بر علیه آنان در جریان است.

دکتر فدایی این افراد را نسبت به همسر خود مشکوک دانست و بیان کرد: یعنی به صورت آشکار یا پنهان همسرشان را می‌پایند.

شدید‌ترین نوع بدگمانی
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص نوع شدید و حاد بدگمانی‌های زناشویی گفت: در واقع به این حالت شدید و حاد بدگمانی هذیان حسادت و خیانت زناشویی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب که بدون وجود هیچ گونه دلیلی دایر بر بی‌وفایی همسر برای فرد این اعتقاد ایجاد می‌شود که همسرش به او خیانت می‌کند.

این روانپزشک بیان کرد: گاهی اوقات برخی زوجین در مسائل بسیار جزئی که هیچ ارتباطی هم با موضوع ندارد آن را با عنوان خیانت مطرح می‌کنند. برای نمونه زن می‌گوید زمانی که بیرون بودیم چرا به فلان زن که از رو به رو می‌آمد نگاه کردی پس معلوم است تو با او رابطه داری!

طلاق راه بر طرف شدن بدگمانی حالت هذیانی
دکتر فدایی تأکید کرد: این حالت هذیانی جنبه طولانی مدت دارد حتی در صورتی که فرد بیمار بپذیرد تحت درمان قرار گیرد احتمال درمان او بالا نیست و تنها بعد از طلاق این بدگمانی برطرف می‌شود.

حاد‌ترین مبتلایان به حسادت و خیانت زناشویی
وی شدید‌ترین و حاد‌ترین نوع حسادت و خیانت زناشویی را در بیماران اسکیزوفرنیا دانست و گفت: در واقع در این بیماران دیده می‌شود که فرد به صورت ناگهانی دچار هذیان می‌شود دال بر اینکه همسرش به او خیانت می‌کند. به دنبال این هذیان ناگهانی امکان دارد که فرد همسرش را مورد ضرب و شکنجه قرار دهد تا از وی اعتراف بگیرد.

وی هشدار داد: گاهی اوقات حتی دیده می‌شود که این افراد همسران خود را به دنبال ابتلا به هذیان‌های ناگهانی به قتل می‌رسانند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر در کشورمان به علت ورود موادی نظیر شیشه و مواد محرک دیگر دیده شده که فرد پس از مصرف آن‌ها دچار نوعی روان پریشی حاد با هذیان و توهم می‌شود.

دکتر فدایی اظهار کرد: از طرفی بسیاری از افراد مصرف حشیش را موضوع عمده‌ای نمی‌دانند در حالی که در اکثر مواقع سبب بروز نوعی از هذیان حسادت و خیانت زناشویی هم می‌شود. گرچه مصرف حشیش و بروز هذیان حسادت و خیانت زناشویی به شدت اختلالات هذیانی و یا بیماری اسکیزوفرنیا نیست اما در هر صورت زمینه ساز بسیاری از اختلافات و قتل‌های خانوادگی می‌شود.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توصیه کرد: در صورت بروز هر یک از موارد اشاره شده میان همسران مراجعه آنان به روانپزشک بسیار ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
یك خانم متعهد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
۰
۰
این چه حرفیه؟ هر كی بدگمان شد یا شك كرد به روابط غیر عرف همسرش مریضه یا اونكه جلف بازی میكنه و چشم هرزی داره و با همه در حد خوشگذرونی ارتباط برقرار میكنه؟ هیچكس الكی بدبین نمیشه تا آتیش نباشه دودی بلند نمیشه این چه حرفیه به نظر من اگه یكم اعتقادات مذهبی رو بیشتر كنید بهتر جواب میده تا قربانی رو مریض جلوه بدینو بگید باید طلاق بگیره كه درمان شه
صبا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
۰
۰
خانوم محترم شاید شما خوبین فكر میكنین همه مثل شما فكر میكنن..منم یه خانومم ولی هیچ وقت به شوهرم شك ندارم ما تو زندگی مثل دو تا دوستیم و به راحتی حرفامونو به هم میگیم ولی دلیل نمیشه بگم همه مثل ما هستن..ولی تو اطرافیامون این مورد رو دیدم كه با وجود داشتن بچه دو طرف به هم شك دارن و به هم توهین میكنن پس هیچ چیزی تو زندگی بعید نیست...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها