جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به عفونتی به نام «عفونت کلستاتوم گوش» گفت: کلستاتوم به خودی خود عفونت نیست بلکه تجمع پوسته‌ریز‌های مخاط پوست‌ریزی دهنده است که موجب می‌شود تمام سطح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته‌ریزی کند؛ اما این پوست‌ریزی در گوش، ممکن است به عفونت و سپس کر شدن یا نیاز به جراحی منجر شود.
کد خبر: ۶۶۲۸۰۱
تا کر نشده‌اید، به داد گوشتان برسید

جام جم سرا: دکتر سامان خرمی‌نژاد اظهار داشت: زمانی که این پوسته‌ریزی‌ها و سلولهای سطحی که می‌میرند به فضای آزاد راه نداشته باشند مجتمع شده و می‌توانند کیست‌های احتباسی ایجاد کنند و همین روند اگر در مخاط گوش میانی ایجاد شود تجمع آن را کلستاتوم می‌گویند.
وی افزود: کلستاتوم یک عفونت نیست ولی ویژگی‌هایی دارد که تخریب کننده است و زمانی که درگوش میانی ایجاد شد عفونت هرگز از گوش میانی ریشه کن نمی‌شود و اطراف آن همیشه میکروب است و کانونی می‌شود برای تجمع باکتری‌ها و تا جراحی صورت نگیرد و مخاط آن ترمیم نشود عفونت ریشه کن نخواهد شد. همین ویژگی‌های مخرب و تهدید کننده است که کلستاتوم یک پدیده مهم درعفونتهای مزمن گوش میانی به شمار می‌رود.
به نقل از باشگاه خبرنگارن، این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: کلستاتوم مادرزادی از بدو تولد به تدریج شروع می‌شود و در دهه دوم و بعد از ۱۰ سالگی خود را نشان می‌دهد. کلستاتوم اکتسابی معمولاً در پی عفونتهای مزمن گوش میانی است؛ به عنوان مثال عفونتی که از زمان کودکی شروع شده و درست درمان نشده است.
وی اضافه کرد: علائم کلستاتوم، ترشح چرکی از گوش است که قطع نمی‌شود و زمانی که داروی آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می‌کنیم عفونت اندکی فروکش می‌کند اما به محض اینکه دارو قطع می‌شود عفونت دوباره شروع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها