به گفته یکی از طراحان لباس، افراد ماهری در کارخانه‌ها و تولیدی‌های معروف کار می‌کنند که شناخته شده نیستند اما کار آنها سخت‌تر و حساس‌تر از کار طراح مزون است چون آنها با یک اشتباه کوچک ضرر بزرگی به تولیدی یا کارخانه وارد می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۲۴۱۱

جام جم سرا:
مهدیه کیانی طراح لباس، فارغ‌التحصیل رشته طراحی لباس از دانشگاه الزهرا است که هنرآنلاین با او گفت‌وگویی کوتاه کرده:

چه طور تصمیم گرفتید کار طراحی لباس انجام دهید؟

من از کودکی نقاشی می‌کردم و کارهای هنری مختلف انجام می‌دادم. کم‌کم به طراحی لباس علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم در این زمینه تحصیل کنم. از سه سال قبل با برگزاری نمایشگاه لباس کار خود را شروع کردم. در آن زمان تعدادی کار را آماده کردم و برای فروش گذاشتم و زمانی که متقاضی زیاد شد تصمیم گرفتم به صورت دائمی کار کنم و ارائه لباس‌ها محدود به زمان نمایشگاه نشود.

برای طراحی لباس از چه شیوه‌ای استفاده می‌کنید؟

شیوه‌های طراحی لباس متفاوت است. شاید یک‌بار پارچه‌ای را ببینم و بر اساس آن طراحی کنم، یا در موارد دیگر طرحی به ذهنم می‌رسد و بعد برای آن به دنبال پارچه مناسب می‌گردم. اما مسائل تخصصی‌تری در این زمینه وجود دارد، مثلا وقتی یک پارچه را می‌بینم به وسعت رنگ آن برای حفظ تعادل،یا نکاتی مانند مبانی خط و رنگ و این که هر رنگی با چه خطی هماهنگی دارد فکر می‌کنم. علاوه بر آن باید اندام فرد را در نظر گرفت و توجه داشت که چه خطوط یا رنگی باعث رفع عیوب اندام و بهتر دیده شدن آن می‌شود.

از نقوش یا لباس‌های سنتی ایران در طرح‌های خود استفاده می‌کنید؟

من علاقه زیادی به لباس‌های سنتی ایران دارم اما گاهی از آنها بد استفاده شده است، به عنوان مثال هرجا قصد دارند طرح سنتی کار کنند از یک بته جقه روی لباس استفاده می‌کنند. به نظر من بهتر است کارهای دیگری کرد، مثلا می‌توان از خطوط محیطی بته‌جقه در برش‌ها استفاده کرد بدون اینکه بیننده متوجه طرح اصلی آن شود، یا از پارچه‌های سنتی با طرح و برش‌های جدید استفاده کرد. به عنوان نمونه در مورد رنگ می‌توان از رنگ فیروزه‌ای که از قدیم در ایران دیده شده و در جهان هم شناخته شده است، به عنوان مشخصه ایرانی بودن در طرح‌های جدید استفاده کرد. اگر از طرح‌ لباس‌های قدیم به همان شکل که هست استفاده شود در واقع کار جدیدی انجام نشده است.

طراحی لباس در تولیدی و مزون چه تفاوتی با هم دارند؟

طراحی لباس مزون باید خاص‌تر از تولیدی باشد چون مخاطب خاص دارد، اما در تولیدی باید مدلی طراحی شود که پذیرش عموم مخاطبان را به دنبال داشته باشد. از نظر جنس پارچه هم در مزون محدودیت قیمت وجود ندارد ولی در تولیدی باید پارچه‌ای استفاده شود که مقرون به صرفه باشد. همچنین زمانی که برای دوخت یک لباس صرف می‌شود در مزون محدودیتی ندارد اما برای تولیدی زمان مهم است.

به نظر شما در حال حاضر طراحی لباس ایران چه شرایطی دارد؟

طراحی لباس ایران نسبت به سال‌های قبل پیشرفت زیادی داشته است. در مدتی که من مشغول این کار هستم وضعیت کار تفاوت زیادی با قبل دارد و بازار رقابتی به وجود آمده که باعث می‌شود کارها پیشرفت کنند. قطعا در سال‌های آینده به نتایج خوبی خواهیم رسید و بعضی از این کارها توانایی رقابت با برندهای خارجی را دارند.
آیا دروس طراحی لباس کاربردی هستند و فارغ التحصیلان دانشگاه می‌توانند وارد بازار کار شوند؟
بله دروس کاربردی هستند و در بین فارغ‌التحصیلان طراحی لباس طراحان خوبی هستند که در کارخانه‌ها یا تولیدی‌های بزرگ و معروف کار می‌کنند. در حال حاضر افرادی که شوهای کوچک و موقتی دارند بیشتر دیده می‌شوند اما افراد توانایی در کارخانه‌های معروف یا در طراحی لباس سینما و تئاتر کار می‌کنند که اسمشان شناخته شده نیست. کار طراحان لباس در تولیدی‌ها سخت‌تر و حساس‌تر است چون در مزون اگر کاری خراب شود نهایتا یک لباس خراب شده است، اما آنها با یک اشتباه کوچک ضرر بزرگی به تولیدی یا کارخانه وارد می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها