پنیر‌ها، هم در روش تهیه و هم در روش نگهداری با هم متفاوتند. مادران باتجربه و کدبانوها با دانستن برخی نکات کلی درباره آنها نیز فوت و فنهایی برای نگهداری یا مصرفشان به کار می‌برند که نوشته پیش رو، برخی از دانسته‌های آنها را برای اطلاع شما لو می‌دهد!
کد خبر: ۶۶۰۹۲۷
پنیر؛ صبحانه‌ای که نباید صبحها خورد

جام جم سرا: بسیارند کسانی که برای بریدن و قطعه کردن پنیر از کارد استفاده می‌کنند و در نتیجه، مقدار زیادی از پنیر خرد می‌شود.
به نوشته امتیاز، بهترین روش برای بریدن پنیرهایی که خرد می‌شوند -مانند پنیر لیقوان- استفاده از نخ دندان برای قطعه‌قطعه کردن آن است. در این صورت پنیر خرد نمی‌شود. استفاده از نخ معمولی هم ممکن است، اما ویژگی نخ دندان ضدعفونی بودن آن است.
- اگر آب پنیر ندارید، از دوغ یا ماست برای نگهداری پنیر لیقوان استفاده کنید. توجه داشته باشید هرچه آب پنیر شورتر باشد، پنیر سفت‌تر و هر چه نمک آن کمتر باشد، پنیر نرم‌تر می‌شود.
- پنیر فتا را به سرعت مصرف کنید و در ظرف دربسته نگه دارید. برای نگهداری در زمان طولانی‌تر، با کمی روغن‌زیتون روی آن را بپوشانید. نگهداری فتا در ظرف شیشه‌ای بهتر از ظرف پلاستیکی است و از بو گرفتن پنیر جلوگیری می‌کند. فتا قابل‌فریز کردن نیست مگر اینکه در پای، تارت یا کیش استفاده شده باشد، چون بافت خود را از دست می‌دهد.
- بهترین روش برای امتحان سلامت پنیر بلوچیز، توجه به بافت غیرکپکی آن است. اگر بخش‌هایی از بافت سفید پنیر به رنگ زرد، قهوه‌ای یا صورتی درآمده و بوی آمونیاک به جای بوی لبنیات می‌دهد و به آسانی له یا خرد می‌شود، از خوردن آن اجتناب کنید.
- پنیر‌های سفت، نیمه‌سفت و نرم را در یخچال و در ظروف بدون هوا نگه دارید یا لای کاغذ روغنی بپیچید. یکی از مشکلات نگهداری پنیر این است که پنیر بوی مواد داخل یخچال را به خود می‌گیرد.
- اگر روی پنیر لیقوان یا هر پنیری که در آب نمک نگه‌می‌دارید کپک زد، آن را دور نیندازید. انداختن ۳-۲ حبه قند در آب پنیر کپک‌ها را از پنیر جدا می‌کند و به طرف خود می‌کشد.
- پنیر‌های کهنه را ترجیحا با زیره سیاه یا گردو سرو کنید.
- مصرف زیاد پنیر، خصوصا پنیر‌های شور یا کهنه برای افراد دچار لکنت زبان، آسم، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و یبوست مزمن توصیه نمی‌شود.
- اگر عرق بدنتان بوی تندی دارد، کمتر پنیر مصرف کنید. این توصیه شامل کسانی که مشکل سنگ کلیه و مثانه دارند یا دچار کمبود فسفر در بدن هستند نیز می‌شود.
- مصرف پنیر برای افرادی که از ضعف بینایی و شنوایی، کم‌خونی، بی‌خوابی و مرض قند رنج می‌برند، مفید است، اما به اندازه و ترجیحا کم‌نمک.
- برخلاف تصور، بهترین زمان مصرف پنیر صبح نیست، چون باعث بی‌حالی و سستی می‌شود. پنیر خوراک بعد از ظهر و شب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها