ازدواج پیوندی بین دو نفر، دو خانواده، دو فرهنگ و دو سنت است که باید مورد توجه، احترام، اعتماد، عشق و صمیمیت قرار بگیرد. متاهل شدن و تعهد زناشویی با شریک زندگی بستن موجب تغییرات بزرگ در زندگی می‌شود. هر ازدواجی هم روزهای خوش دارد، هم روزهای ناخوش و در آن هم اتفاقات خوب می‌افتد و هم اتفاقات بد. بالا و پایین آن گاهی زیاد و گاهی کم است، گاهی مسیر سهل و هموار و گاهی سخت و دشوار است، اما یک چیز را هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود، اینکه ازدواج با تغییرات ملموسی در زندگی پسر و دختر همراه است.
کد خبر: ۶۵۸۲۴۳
توجه توجه وضعیت «دونفره» است

جام جم سرا: جای تعجب ندارد برای کسانی که متاهل می‌شوند روند زندگی، روابط، تفریحات و سرگرمی‌هایشان ناگهان تغییر می‌کند. این نوشتار، به نقل از «خانواده جوان» نشان می‌دهد که چطور یک تعهد می‌تواند زندگی دو نفر را تحت تاثیر قرار دهد و از آن‌ها انسانی نو بسازد.

زندگی براساس تصمیمات دو نفره تغییر می‌کند

بعد از ازدواج، راه و روش تصمیم گیری زن و مرد تغییر می‌کند، محل زندگی، نگرش همسر، سبک بچه داری، آینده شغلی و... افراد روی تصمیم گیری آنان تاثیر می‌گذارد. تصمیم شخصی در زندگی مشترک معنا ندارد.

اساس و روابط سالم زندگی مشترک این است که هر تصمیمی آگاهانه بین دو نفر گرفته شود. هرگز پیشنهاد نمی‌شود زوجین تصمیمات خود را بدون آگاهی از نظر همسر بگیرند، لازم است هر زن و مردی قبل از انجام کاری نظر همسرش را بداند و با توجه به نظر او تصمیم تنهایی را بگیرد. بعد از ازدواج دیگر چیزی به نام من وجود ندارد، کلمه «من» به «ما» تبدیل می‌شود. تمام تصمیمات را «ما» می‌گیرد نه «من»!

زندگی براساس رفتار مسالمت آمیز عوض می‌شود

قبل از ازدواج، زن و مرد انتظار دارند همه چیز وفق مراد آنان باشد و برای اینکه به خواسته خودشان برسند گاهی سرسختانه ایستادگی می‌کنند تا‌‌ همان اتفاقی بیفتد که دلشان می‌خواهد، اما زمانی که متاهل می‌شوند، سرسختی در روابط مشترک به خاطر چیزی که دلشان می‌خواهد و دوست دارند، پایه‌های زندگی مشترک آنان را سست می‌کند. در زمان تاهل دیگر زن و مرد نمی‌توانند خیلی راحت روی خواسته‌های خودشان مقاومت کنند و هر کاری را دوست دارند انجام دهند تا به هدف برسند، بلکه باید از خودشان نرمش نشان دهند، وارد مصالحه شوند و چیزی بدهند تا بتوانند چیزی به دست بیاورند. ازدواج، یعنی توجه کردن به «خود و همسر» به جای کسی.
در زندگی مشترک یا مرد و زن هر دو می‌برند، یا هر دو می‌بازند و به این جهت، هر عقل سلیم مصالحه و رفتار مسالمت آمیز را در روابط مشترک پیش می‌گیرد، زیرا حفظ زندگی مهم‌تر و ارزشمند‌تر از هر چیزی دیگری است.

به این ترتیب زن و شوهر جوان یاد می‌گیرند روی خواسته‌هایشان با هم مصالحه کنند. زن یاد می‌گیرد برای دریافت آرامش و محبت بیشتر باید به نظرات همسرش اهمیت بدهد. زندگی بار دیگر دستخوش تغییر می‌شود. هنگامی که بچه وارد زندگی می‌شود شگفت آور است که چطور یک موجود کوچولو و ناتوان تا این حد زندگی زن و شوهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خواب، خلق و خوی، خواسته‌ها، روابط، نوع تغذیه، رفتار همه چیز در زندگی در اولویت بعد از او قرار می‌گیرد.

اولویت‌ها با جابجایی زندگی تغییر می‌کند

زمانی که پسر و دختری پیوند زناشویی می‌بندند، اولویت‌ها و خواسته‌های آن‌ها تغییر می‌کند و باید بیشتر در مورد خانواده و مسئولیت‌هایی که به آنان سپرده شده فکر کنند. وظایفشان در خانه، بچه‌ها، آرامش، تامین مخارج زندگی و... بیشتر از علایق، سرگرمی‌ها، کار و عاداتی که داشتند، برایشان مهم خواهد بود. تعدیل کردن تماشای برنامه‌های تلویزیونی، تفریحات دوستانه و... یکی از اصول مهم در آغاز زندگی مشترک است.

احساس امنیت با ازدواج محکمتر می‌شود

بعد از ازدواج، هر فردی به دلیل اینکه همیشه کسی در کنار او هست، احساس امنیت بیشتری می‌کند تا به عنوان یک تکیه‌گاه و حامی در هر شرایطی بتواند روی او حساب باز کند. همیشه شانه‌ای هست برای اینکه سرش را روی آن بگذارد، همیشه کسی هست که با او راحت حرف بزند، راحت در مقابل او اشک بریزد و... همه این‌ها یعنی امنیت خاطر، برای ادامه بهتر زندگی.

نحوه گفت‌وگو تغییر می‌کند

با ازدواج زن و مرد متوجه می‌شوند که باید چه کنند تا گفت‌وگوی دو نفره خوب و موثری داشته باشند. به این ترتیب شیوه گفت‌وگوها بعد از ازدواج کاملاً تغییر می‌کند و به طور معمول افراد آرام‌تر، نرم خو‌تر و انعطاف پذیر‌تر از قبل می‌شوند و زن و شوهر یاد می‌گیرند مسائل و خواسته‌هایشان را خوب بیان کنند. آن‌ها اختلاف نظر‌ها را با گفت‌وگوی خوب و عاقلانه‌تر حل می‌کنند. اگر بخواهند مثل زمان قبل از ازدواج حرف بزنند و تنها هدفشان این باشد که ثابت کنند حق با آنهاست یا از حرف زدن برای حل مسائل طفره بروند، بی‌شک زندگی مشترکشان آسیب خواهد دید و ناچارند شیوه گفتگوی درست را بیاموزند. به این ترتیب با خوب شنیدن، احترام و محبت را به دیگری القاء خواهند کرد و زندگی مشترک لذت بخشی را تا پایان عمر تجربه می‌کنند. ازدواج کمک می‌کند تا افراد صبور‌تر، بخشنده‌تر و با گذشت‌تر از قبل با دیگران برخورد کنند.

رفت و آمد‌ها، دید و بازدید‌ها تغییر می‌کند

ازدواج تنها پیوندی عاطفی بین دختر و پسر نیست. بلکه دو خانواده نیز با هم پیوند می‌خورند. حتی در فرهنگ و عادات. به این ترتیب، دید و بازدید و رفت و آمد‌ها با ازدواج تغییر می‌کند. بعد از ازدواج دختر انتظار دارد همراه شوهرش به دیدار خانواده خود برود و همین طور، برعکس. لازم است زن و شوهر توازنی درست در رفت و آمد‌هایشان یا خانواده‌ها برقرار کنند. هر قدر طرفین با خانواده‌ها با محبت و احترام بیشتری برخورد کنند، از بودن در کنار هم بیشتر لذت خواهند برد.

آرزوهای شخصی تغییر می‌کند

اهداف، رویا‌ها و سرگرمی‌های شخصی با ازدواج تغییر می‌کند یعنی با ازدواج زن و شوهر امیال و خواسته‌های خود را با توجه به زندگی مشترک تعیین کنند. گاهی همین تغییر آن‌ها را عصبی و نگران می‌سازد. برای داشتن زندگی موفق و خوشبختی گاهی لازم است تا اهداف و آرزوهای خود را کمی به تعویق بیندازند و هرگز اجازه ندهند تاثیر منفی برای نرسیدن به آرزو‌ها روی روابط مشترکشان اثر بگذارد.

مسئولیت‌ها تغییر می‌کند

ازدواج، براستی رابطه حساس و ظریف و مملو از مسئولیت‌پذیری است. از دختری که ازدواج می‌کند و شریک زندگی مردی می‌شود انتظار می‌رود از لحاظ فیزیکی و عاطفی اعضای خانواده را مورد حمایت قرار داده و وظایف خانه داری و شوهرداری را به خوبی انجام دهد، از مرد‌ها نیز انتظار می‌رود مخارج زندگی مشترک را تامین کنند. تکیه‌گاه خوب و محکمی برای خانواده باشند و هر روزی که از زمان ازدواج می‌گذرد، مسئولیت آن‌ها بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود تصمیمات درست و عاقلانه تری بگیرند و برای استحکام روابط، آرامش و خوشبختیشان بیشتر تلاش کنند.

سلامتی تغییر می‌کند

ثابت شده افراد متاهل سالم‌تر می‌مانند و عمری طولانی‌تر نسبت به مجرد‌ها دارند. خواه این گفته درست باشد خواه نادرست، ازدواج سبک زندگی افراد را عوض می‌کند. با عوض شدن سبک زندگی سلامتی نیز تغییر می‌کند. ازدواج سطح فعالیت، برنامه غذایی و ترشح هورمون‌ها را دگرگون می‌کند. شیوه‌ای که هر زن و مرد بعد از ازدواج در پیش می‌گیرند بر سلامت روانی و جسمانی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و روح و جسم سالم می‌تواند روابط مشترک طولانی‌تر، بهتر و شادتری را تجربه کند.|افکارنیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها