شهر لار با قدمتی طولانی در جنوبی‌ترین نقطهٔ استان فارس و در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و خشک و در میان کوهستان‌های زاگرس واقع شده است. در اثر زلزله ۱۳۳۹ خورشیدی قسمتی از شهر ویران گشت و شهر جدید در جنوب شهر قدیم پایه ریزی شد.
کد خبر: ۶۵۷۹۵۹

جام جم سرا: شهر قدیم که دارای بناهای با ارزش بود به‌‌ همان پویایی و ظرافت خاص خود کماکان خاستگاه اصلی زندگی شهرنشینی وشهر تاریخی لارستان محسوب می‌شود. عمارت تاریخی باغ نشاط متعلق به دورهٔ افشاریه ۱۱۵۶ه- ق است.

این باغ درکنار رودخانهٔ خشک و در مجاورت پل شاه‌عباسی (پل بروند خیابان آیت الله خامنه‌ای فعلی) قرار دارد و اتفاقات مهم تاریخی زیادی را تجربه کرده است. ساختمان دستخوش تحولات زیادی شده، بنا شامل سه طبقه است و گچ بری زیبا از ویژگی جالب بناست. طبقهٔ دوم و بادگیر آن کاملاً تخریب شده است.

طبقه زیرین روی هم رفته دارای چهار اتاق است. اتاق مرکزی، درست زیر سالن ایوان قرار دارد که از بالا به کمک یک منفذ هشت گوش روشن می‌شود. زیر زمین این عمارت تبدیل به موزه مردم‌شناسی گردیده است. در وسط اتاق حوضچه‌ای از مرمر و هشت گوش قرار دارد. عمارت با گچبری‌های زیبا، مقرنس و حوض‌ هشت گوش با فواره سنگی، با جدول طویلی که توسط رودخانه فصلی جباغ حوض و برکه باغ نشاط که هم اکنون خارج از ساختمان می‌باشد آب آن تامین می‌شده است. در محوطه بیرونی باغ نشاط، آثاری از قنات‌هایی نیز وجود دارد.

باغ نشاط دارای آثار باستانی وتاریخی وفرهنگی متعددی است. در ضلع شمالی بنا عمارت زیبای «حمام» قرار دارد. عمارت «زاویه دراویش» اثری کم نظیر در کشور است که مربوط به قرن هفتم هجری می‌باشد. این اثر در وسط باغ نشاط در زیر زمین مدفون گردیده بود اما بعد از حفاری، ساختمان مربع شکلی که گنبد آن تخریب شده بود شناسایی و پیدا شده و هم اکنون با پوشش ایرانیت روی آن پوشیده شده است!
بعد از حمام ساختمان بزرگ فرسوده‌ای در ضلع شمال غربی بنا قرار دارد که به خلوت خانه مشهور بوده است. کنار این خلوت خانه چاه آب همراه باحوض مربع شکلی به چشم می‌خورد. مقبره محمد تقی عرب نائب سرهنگ که در هنگام انجام وظیفه در سال ۱۳۰۹ ه- ش به قتل رسیده در ادامه بنا قرار دارد.
باغ نشاط مقرحکومتی ایالت لارستان پس از دوران صفویه و بسیار سر سبز بوده است.|صحبت نو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها