شما لابد جملاتی نظیر درمان قطعی سفیدی مو، افزایش قد، رفع چین و چروک پوست، درمان تضمینی لکهای صورت، درمان تضمینی اعتیاد، درمان تضمینی ناتوانی جنسی، و بسیاری جملات مشابه را به دفعات از کانالهای ماهواره‌ای شنیده‌اید. بسیاری از پزشکان در واکنش به این دست جملات، نام و اصطلاح «طب ماهواره‌ای» را داده‌اند. با این نوع طبابت در ادامه مطلب بیشتر آشنا شوید.
کد خبر: ۶۵۷۹۳۶
طعمه‌هایی عالی برای طب ماهواره‌ای

جام جم سرا: تبلیغات بخش اعظمی از برنامه‌های ماهواره‌ای را به خود اختصاص داده است (در بعضی موارد تا حدود ۹۰ درصد) منتهی سمت و سوی تبلغات شبکه‌های ماهواره‌ای بسته به مخاطبین آن و فرهنگ جامعۀ مورد هدف متفاوت است و در تمامی فرهنگ‌ها و جوامع یکسان نیست. تبلیغات شبکه‌های فارسی زبان بیشتر بر حول محور محصولات و کالاهای جنسی، ترک اعتیاد، کاهش وزن، افزایش قد و چند موضوع دیگر می‌چرخد.

این طب از طریق ماهواره و توسط شبکه‌ای درهم تنیده از افراد مختلف که‌گاه در نقش پزشک ظاهر می‌شوند، ارائه می‌گردد. این طب، واقعی، علمی و آکادمیک نیست، بلکه طبی مبتذل، مبتنی بر دروغگوئی و عوام فریبانه است. بسیاری از افرادیکه خود را پزشک معرفی می‌کنند، اگر هم پزشک باشند، از حوزه طبابت دور شده‌اند و به تجارت و «برنامه سازی» روی آورده‌اند و در برنامه‌ها و تبلیغات خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند که غیر واقعی، پرفریب و بر خلاف موازین پزشکی است. این پزشکان را هم در اصطلاح «پزشک ماهواره‌ای» می‌گویند.

واقعیت حاکی از آن است که در بسیاری از موارد، سوابق علمی و تحصیلی پزشکان ماهواره‌ای، مدارک تحصیلی، نوع تخصص، اسم دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده‌اند و محل کار آن‌ها نامعلوم است.

اصولاً نمی‌توان گفت که مشتریان طب ماهواره‌ای اکثراً افرادساده لوح هستند. گاهی افراد به سرعت فریب تبلیغات را می‌خورند و کالایی را خریداری می‌کنند و با‌‌ همان سرعت نیز آن را کنار می‌گذارند. البته فاجعه موقعی اتفاق حادث می‌شود که سلامتی انسان‌ها به مخاطره می‌افتد. به عنوان مثال، بیماری مبتلا به دیابت است و تحت تأثیر تبلیغات ماهواره‌ای داروی اصلی دیابت یا‌‌ همان انسولین را کنار می‌گذارد و به جای آن، فلان داروی مکمل را مدت‌ها مصرف می‌کند و در این مدت دیابت وی کنترل نشده باقی می‌ماند و زمانی متوجه اشتباه خود می‌شود که دیگر دیر شده است و دیابت عوارض تمام عیار خود را بجای گذاشته است. این از نتایج نسخه پیچی طب ماهواره‌ای است.

فاجعۀ بزرگ‌تر را ما از بیمارانی می‌شنویم که از طریق ماهواره، با فلان جراح آشنا شده و به امید درمان و یا دستیابی به رویاهای خود، راهی یک کشور همسایه شده‌اند و تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، تعداد قابل توجهی از آن‌ها بعد از مراجعت به ایران یا دچار عوارض شدید شده‌اند و یا مشکلشان حل نشده است و اکنون نیز به پزشک مذکور دسترسی ندارند.
نکتۀ بسیار مهم و در خور تأمل این است که از طریق ماهواره، تلویزیون، رادیو، اینترنت و روزنامه و غیره نمی‌توان و نباید برای مخاطب نسخه نوشت. این‌‌ همان کاری است که «طب ماهواره‌ای» انجام می‌دهد. طب ماهواره‌ای عبارت از خود درمانی از طریق یک شماره تلفن همراه روی صفحۀ تلویزیون و دریافت دارو توسط یک پیک موتوری است. باید به خاطر داشته باشیم اگر دچار عوارض آن دارو و یا آن دستگاه شویم، آیا می‌توانیم ردپای آن پیک موتوری یا آن شماره تلفن را پیدا کنیم؟ در اکثر موارد این تلفن‌ها یا قطع است و یا واگذار شده‌اند.

حجم انبوه تبلیغات روی دسته‌ای از محصولات متمرکزند که بیشترین عایدی اقتصادی را دارند ولی از نظر علمی پوچند. در رأس این محصولات کالاهای جنسی (دارو، مکمل‌ها، دستگاه‌ها و غیره) قرار دارند. تبلیغات کالاهای جنسی از طریق ماهواره‌ها یک تجارت چند صد میلیارد دلاری در سطح جهان است. اگر چه نمی‌‌توان آمار مناسبی از مبتلایان به اختلالات جنسی در مردان و زنان در ایران ارائه کرد، اما می‌توان یک حساب سرانگشتی نمود: حدود ۵۰ میلیون از ۷۵ میلیون جمعیت ایران در سنی هستند که ممکن است مسائل زناشوئی برای آن‌ها مهم باشد. در تمامی جوامع مختلف حداقل ۲۰ درصد مردم از یکی از مشکلات جنسی رنج می‌برند که البته میزان شیوع آن بر حسب سن متفاوت است. اگر فرض کنیم که از این افراد مبتلا به اختلالات جنسی فقط ۲۰ درصد آن‌ها دنبال برطرف کردن مشکل خود باشند، رقم ۲ میلیون بدست می‌آید که رقم قابل ملاحظه‌ای است. اما این روز‌ها بسیاری از مردم که از این اختلال شایع رنج می‌‌برند بی‌آنکه بتوانند راه علاجی برای آن پیدا کنند، به دلایل فرهنگی و اجتماعی، بیماری خود را مسکوت نگه می‌‌دارند و از عواقب آن که گاه طلاق است، غافل هستند. طبیعی است در این شرایط چون عامۀ مردم دسترسی به کار‌شناسان و متخصصان ندارند، عملاً منبع کسب آگاهی آن‌ها رسانه‌های ماهواره‌ای یا مجلات زرد خواهد بود که اکثراً داروهای غیرمجاز و ممنوع هم از طریق همین رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند.

آگهی‌های محصولات جنسی این روز‌ها بسیار بیش از پیش خبر ساز شده و موج تبلیغات داروهای عجیب و غریب افزایش توان جنسی در شبکه‌های ماهواره‌ای پایش به داروخانه‌ها هم باز شده است. افزایش این گونه تبلیغات به دلیل عدم آگاهی عمومی مردم ما از مسایل جنسی یقیناً باعث سوء مصرف و مشکلات دیگری خواهد شد که به مراتب از ناتوانی‌های جنسی پر خطر‌تر است.

این فروشندگان داروهای قاچاق، غیربهداشتی و تقلبی که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند با خیالی آسوده در حال جولان دادن هستند و مردم نا‌آگاه به استفاده از این کالا‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

اگرچه تبلیغ دارو‌ها و دستگاههای رفع مشکلات جنسی از‌‌ همان ابتدای راه اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان آغاز شد، اما تبلیغات این داروهای از مدتی پیش نمود بسیار بیشتری به خود گرفته تا جایی که پیش‌تر فروشندگان کالاهای جنسی شماره تلفن‌های خطوط اعتباری را برای فروش محصولات خود معرفی می‌کردند، اما اکنون این افراد شماره تلفن‌های همراه و ثابت شهری را برای نمایندگان فروش خود معرفی می‌کنند.

امروزه آنچه که بیش از پیش موضوع مصرف کالاهای جنسی را با اهمیت می‌سازد دو نکته است: نخست آنکه رواج استفاده از آن‌ها به دلیل حجم وسیع تبلیغات و سهولت دسترسی و نیز به دلیل تنوع و جذابیت برنامه‌ها، از قشرهای مرفه به عموم جامعه و از کلان شهر‌ها به شهرهای کوچک، شهرستان‌ها و حتی روستا‌ها کشیده شده است، دوم آنکه بر خلاف اینترنت، محصولات شبکه‌های ماهواره‌ای غالباً در جمع خانواده و در محافل خانوادگی و جمعی عرضه می‌شوند و این بدان معنا است که استفاده از این کالا‌ها در فضای جمعی و خانوادگی مشروعیت می‌یابد و در خانواده مهر تایید می‌خورد و توسط شبکه‌ای از مفاهیم توجیه، و حمایت می‌شود.

به خاطر داشته باشید که اختلالات جنسی در زن و مرد علل مختلفی دارند و نکات علمی هرگز با آنچه که در این تبلیغات مطرح می‌ شوند، هم‌خوانی ندارند. شبکۀ توزیع و خواص واقعی این فرآورده‌ها مبهم است، بطوری که مشخصات کالا، کشور تولید کننده، کارخانه یا کمپانی سازنده و شرکت وارد کنندۀ این محصولات غالباً در تبلیغات ماهواره‌ای ارائه نمی‌شوند یا اگر بشوند در واقع این فرآورده‌ها به هیچ وجه به صورت صریح و روشن معرفی نمی‌شوند و خیلی راحت سبب گمراهی افراد ساده لوح و غیر متخصص می‌شوند.

متاسفانه افراد ساده لوح و نا‌آگاه که در دام این تبلیغات فرینده می‌افتند، کم نیستند: خانم میانسالی پس از مصرف کرم‌های پوستی تقلبی ماهواره‌ای در دام یک پزشک قلابی می‌افتد، خانم جوانی با مصرف داروهای لاغر کنندۀ غیر استاندارد راهی بیمارستان می‌شود، دختر جوانی تحت تأثیر تبلیغات ماهواره‌ای پس از عمل جراحی بینی و مصرف بوتاکس، قربانی مواد تقلبی می‌شود... بالاخره جوان ۲۰ ساله‌ای تحت تأثیر تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای پس از مصرف داروی افزایش قد، دچار مسمومیت شدید شده و روانۀ بیمارستان می‌شود. این گول خوردن‌ها در حالی اتفاق می‌افتند که پزشکان، متخصصان، مسئولین بهداشت و درمان کشور و حتی پلیس، همواره نسبت به این تبلیغات گمراه کننده و فریبنده هشدار داده‌اند.

باید متذکر شد که تبلیغات ماهواره‌ای توانبخشی جنسی، بیشتر از همه گمراه کننده هستند و سبب فریب مردم می‌شوند. به زبان دیگر می‌توان گفت که تبلیغات دارو‌ها و کالاهای جنسی در شبکه‌های ماهواره‌ای، قربانگاه زودباوران است.|دکتر محمد رضا صفری نژاد - اورولوژیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد.. شریف
-
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
۰
۰
با سلام... فرمایش آقای دكتر بجا و منطقی.. ولی متاسفانه این نوع اطلاع رسانی به مردم ( عموما بی اطلاع از مباحث پزشكی ) بسیار كم و محدود و و .. انجام میشود . چه خوب است ارگان های مسئول طی برنامه های متعدد اطلاع رسانی كنند . تا از صدمه به سلامت افراد جلو گیری . و دكان این فریبكاران بسته شود..
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها