برای گذرندان تعطیلاتی خوش، از قبل آماده شوید

۱۰۰ توصیه ضروری به آنها که قصد سفر نوروزی دارند

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است حوادث جاده‌ای در ایام نوروز چند دلیل عمده دارد که مهم‌ترین آنها خستگی و خواب‌آلودگی است. این عامل بیشترین تلفات را موجب می‌شود.
کد خبر: ۶۵۷۳۵۳

راننده باید با استراحت کامل پشت‌فرمان بنشیند و هر زمان که احساس کرد خسته و خواب‌آلود است به توانایی خودش در بیدارماندن اعتماد نکند و حتما خودرو را متوقف و استراحت کند و بعد از آن راه خود را ادامه دهد. همینطور مسافران نوروزی باید توجه داشته باشند که شب زمان مناسبی برای رانندگی نیست چون خستگی و خواب‌آلودگی چندبرابر می‌شود. نکته دومی که در خستگی و خواب‌آلودگی مهم است این است که خودروها معمولا در این حالت واژگون می‌شوند و در واژگونی خودرو کسانی که کمربند ایمنی نبسته‌اند بیشترین صدمه را می‌بینند. بیشترین تلفات پس از خستگی و خواب‌آلودگی و واژگونی‌ها مربوط به تجاوز به چپ و سبقت‌های غیرمجاز است بنابراین توصیه می‌شود رانندگان در طول مسیر از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها استفاده کنند و اگر مجبور هستند از جاده‌های دوطرفه استفاده کنند حتما در طول روز و در هوای روشن در این جاده‌ها تردد کنند و به هیچ عنوان وارد مسیر مقابل نشوند.
همچنین مسافران باید به خاطر داشته باشند سرعت خودرو در شدت حادثه بسیار‌بسیار موثر است بنابراین رانندگان باید سرعت مجاز را رعایت کنند تا سفری بی‌خطر داشته باشند.
نکته بعدی رعایت فاصله با خودرو جلویی است. هرچقدر راننده به وسیله نقلیه جلویی نزدیک‌تر باشد احتمال بروز خطر و تصادف بیشتر است به همین دلیل یکی از توصیه‌های مهم این است که رانندگان فاصله مطمئن را با خودرو جلویی رعایت کنند تا درصورتی‌که برای آن وسیله‌نقلیه اتفاقی رخ داد بتوانند خودرو خود را قبل از تصادف متوقف کنند.
نکته بعدی که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد، وضعیت فنی خودرو است. توصیه می‌شود رانندگان حتما قبل از سفر معاینه فنی بگیرند و وسیله نقلیه‌شان را کنترل کنند تا ترمز و چرخ‌ها سالم باشد. رانندگان باید دقت داشته باشند به‌طور معمول عیب و ایراد فنی خودرو در داخل شهر به دلیل اینکه سرعت پایین است و حرکت خودروها مداومت ندارد مشخص نمی‌شود اما همین ایرادات وقتی رانندگان وارد جاده می‌شوند خودش را نشان می‌دهد. این نواقص می‌تواند در ایمنی نقش موثری داشته باشد و باعث حادثه شود.
از سویی دیگر پلیس راه نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های ثابت و سیار خودروها را به صورت هوشمند کنترل می‌کند. علاوه براین سامانه تلفنی فوریت‌های پلیسی110 و فوریت‌های رانندگی 120 نیز اعلام شده است تا مسافران و رانندگان نوروزی بتوانند با پلیس راه ارتباط داشته باشند. به ویژه مسافران اتوبوس‌های بین شهری می‌توانند از این طریق با پلیس ارتباط داشته باشند و درصورتی‌که راننده تخلفاتی داشت موضوع را گزارش کنند تا پلیس رسیدگی کند. همینطور لازم است رانندگان و مسافران بدانند پلیس راه از بازرس‌های نامحسوس نیز استفاده می‌کند تا بتواند تخلفات را به صورت نامحسوس زیر نظر بگیرد و به تخلفاتی که اعلام می‌شود رسیدگی کند.|شرق|سردار محمدرضا مهماندار - رییس‌ پلیس راه کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها