افت قیمت میوه با بازگشایی رسمی میادین

حراج موز در وانت‌بارهای سطح شهر

با نزدیک شدن به پایان سال، میوه شب عید و تهیه آن تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شده است. از یک سو دولت با ممنوع کردن واردات میوه قصد حمایت از تولید‌کننده‌های داخلی را دارد و از سوی دیگر، دلالان با سو‌ءاستفاده از موقعیت پیش آمده و با انبار ‌میوه کنترل بازار میوه آخر سال را در دست گرفتند. قیمت‌ها‌ سر به فلک کشیده و هر چه به پایان سال نزدیکتر می‌شویم به مبلغ آن‌ها افزوده می‌شود.
کد خبر: ۶۵۷۲۸۲
بررسی وضعیت میوه در شب عید

از وعده دولت برای تأمین میوه شب عید نیز خبری به گوش نمی‌رسد. این در حالی است که دولت از دو ماه پیش همواره از ذخیره میوه برای روزهای پایان سال خبر می‌داد.
در طول سال‌های گذشته دولت با توزیع میوه شب عید آن هم با نرخ‌های مصوب بازار این کالاهای پرمصرف را در روزهای پایانی سال کنترل کرد. تجارب سال‌های پیش نشان داده که این اقدام به میزان قابل توجهی در امر مهار قیمت میوه شب عید موفق بوده است.اما امسال نه تنها این تجربه دوباره تکرار نشد، بلکه همزمان با توزیع گسترده میوه شب عید از روز 25 اسفند ماه در سراسر کشور نرخ میوه در مغازه‌های سطح شهر افزایش یافت.
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با انتقال وسیع مرکبات و سیب کشت‌وصنعت‌های تابعه به سردخانه‌های کشور،در تدارک تامین نیاز مردم در تعطیلات عید است. مسئولان این سازمان می‌گویند میوه را 30 تا 40 درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهند کرد.
بالاخره از یکشنبه هفته جاری توزیع میوه تنظیم بازاری از سوی دولت آغاز شد؛ میوه هایی که قرار بود بازار شب عید را کنترل کند اما تصمیم دولت در خصوص چگونگی نرخ‌گذاری میوه شب عید، قیمت سیب و پرتقال را بالا برد. بر اساس نرخ هایی که دولت در پایتخت اعلام کرده است، هر کیلوگرم پرتقال 1750 تومان، سیب ممتاز 3700 تومان و سیب دماوند 3000 تومان تعیین شده است. در سایر استانها نیز به تناسب، قیمت از سوی دولت تعیین شده است.
سال گذشته نیز این اتفاق رخ داد و به دلیل تصمیم دولت در تعیین قیمت بالا برای سیب و پرتقال، قیمت میوه در بازار بالا رفت. البته کیفیت سیب و پرتقال پارسال به نسبت سال جاری، از وضعیت بهتری برخوردار بود، اما امسال علاوه بر اینکه میوه های تنظیم بازاری که در برخی میادین میوه و تره بار نیز توزیع شده است، کیفیت مناسبی به تناسب قیمت آن ندارد، همین اعلام نرخ از سوی دولت، قیمت در بازار را بالا برده است.
در این میان، میوه ای که در میادین میوه و تره بار تا پیش از اجرای این طرح نوروزی دولت، عرضه می شد، با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه می شد و البته پرتقال نیز به خصوص کیفیت بسیار مرغوبی داشت. در مورد سیب البته به طور کلی امسال کیفیت به حد اعلا نیست، اما قیمتی که دولت هم اکنون برای عرضه سیب تنظیم بازاری تعیین کرده است، به نسبت کیفیت بسیار بالا است.
همین اعلام نرخ از سوی دولت، سبب شده تا از روز گذشته، قیمت در بازار بالا رود و پرتقال با کیفیت مناسب که تا پیش از این 1700 تومان در بازار به فروش می رسید، به حدود 2 هزار تومان رسیده است، برخی مغازه ها نیز قیمت هر کیلوگرم پرتقال مرغوب تامسون را تا پیش از این، 2500 تومان ارایه می کردند و حال با این اعلام نرخ‌ها، قیمت به 3000 تومان رسیده است.
این در حالی است که بر اساس گزارش میدانی همزمان با توزیع میوه شب عید با نرخ‌های مصوب نرخ میوه در مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر افزایش معناداری پیدا کرده است. در این راستا مسئولان زیربط در وزارت صنعت،‌معدن و تجارت قبل از توزیع میوه با نرخ مصوب خبر از کاهش 30 درصدی قیمت‌ها همزمان با توزیع گسترده میوه شب عید در بازار داده بودند اما شاهد هستیم که توزیع میوه شب عید تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شد.
براساس این گزارش؛ در خصوص کیفیت میوه‌های عرضه شده با نرخ مصوب می‌توان به این اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اکتفا کرد که کیفیت کلیه کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌های بهاره و نیز میوه‌های توزیع شده همگی متناسب با بودجه و جیب مردم متقاضی خرید این کالاها می‌باشد.
همچنین ناصر صالحی نسب، با اشاره به تعهدات وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص ذخیره سازی کافی و تأمین میوه و آجیل شب عید مردم، گفت: با توجه به اینکه ذخیره سازی میوه مصرفی مردم انجام شده است، تنش‌ها و آشفتگی قیمت در بازار نباید رخ می‌داد.ورود جدی دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار شب عید را ضروری خواند و گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی در این بازه زمانی که نوسانات بازار و تفاوت قیمت‌ها بسیار ‌است حرکتی کند، نه اینکه پس از پشت سر گذاشتن نوروز که بازار آرامش نسبی پیداکرد، تازه آغاز به فعالیت کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه این کمیسیون در راستای ضرورت نظارت و کنترل بازار هم برنامه ‌و هم از مسئولان مربوطه به دلیل نابسامانی‌ها و گرانی بازار میوه و آجیل توضیح می‌خواهد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت باید برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها برنامه میان‌مدت داشته باشند. وی افزود: باید وزارت جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت ظرفیت ذخیره‌سازی میوه‌ها در انبار را تا دو، سه سال افزایش دهد تا از این طریق از بخش کشاورزی و تولید حمایت شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه میزان تقاضا در آستانه نوروز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در حالی که میوه‌های موجود در بازار فصل زمستان کیفیت پایین تری دارند، دیده می‌شود قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و مردم هر ساله در آستانه نوروز با این موضوع روبه‌رو هستند و گله‌مندند.
بررسی های میدانی در میادین میوه و تره بار پرتردد شهر تهران حکایت از آن دارد که مردم قیمت میوه های تنظیم بازاری را به نسبت کیفیت آن بالا می دانند، البته برخی ها نیز معتقدند که پرتقال های عرضه شده در سطح شهر به خصوص وانت بارهایی که این روزها با تردد در کوچه و خیابان، میوه مرغوب و با قیمت مناسب عرضه می کنند، برای خرید با صرفه تر هستند.|خبرآنلاین|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها