استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در ایام نوروز باید در خرید تخمه و آجیل دقت کرد زیرا مصرف آجیل‌های آفت زده به دلیل آنکه «آلفا توکسین» تولید می‌کنند باعث سرطان کبد می‌شود.
کد خبر: ۶۵۶۹۷۴

محسن تقی‌زاده اظهار داشت: بیشتر مردم در ایام نوروز با کنار گذاشتن رژیم غذایی از آجیل و شیرینی استفاده می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به بالا بودن میزان چربی تخمه‌ها، مصرف کم و خام آن‌ها را ضروری دانست.
استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ارزش غذایی و روغن غیراشباع شده در آجیل‌ها، آن‌ها را منابع خوب کلسیم، منیزیم، ویتامین و پروتئین دانست و گفت: مصرف ۱۰ تا ۲۰ گرم آجیل در روز توصیه می‌شود.
تقی‌زاده تاکید کرد: مصرف آجیل و تخمه بصورت شور منجر به افزایش جذب قند شیرینی‌ها و در نتیجه افزایش قند خون می‌شود و خوردن آن‌ها در افراد مبتلا به فشار خون پیشنهاد نمی‌شود.
وی همچنین به کاهش آب دریافتی بدن در این دوران اشاره کرد و مصرف زیاد آب، سبزیجات و میوه‌های فیبردار برای جلوگیری از یبوست پیشنهاد می‌شود.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مصرف میوه‌های کم کالری مانند خیار را جایگزین مناسبی برای آجیل‌ها دانست و گفت: برای اصلاح انرژی دریافت شده بهتر است ازغذاهای ساده مثل سالاد، نان و پنیر، ماست و خیار و یا کدوی پخته برای ناهار و شام استفاده کرد و از مصرف غذاهای آماده پرهیز شود.
وی همچنین افزود: شیرینی‌های خشک با اندازه‌های کوچک، چربی و انرژی کمتری به نسبت شیرینی‌های‌تر و خامه‌ای دارند.

تقی‌زاده تصریح کرد: استفاده از میوه‌هایی مانند کیوی، سیب، موز، پرتقال که پوستشان قابل جدا شدن است جایگزین مناسبی برای مصرف خوراکی‌هایی نظیر پفک و شیرینی است.
وی به مسافران نیز توصیه کرد: در مسافرت‌ها به علت بی‌اطلاعی از نحوه شست و شو و تهیه مواد سالاد از مصرف آن خودداری کرده و بهتر است همراه غذا از آبلیمو، سرکه و یا آبغوره استفاده شود.|قدس آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها