نمایشگاه‌های عرض مستقیم کالا در شهر‌ها راه اندازی شد

نمایشگاه بهاره: خرید نیازهای نوروزی از یک جا [مجموعه عکس]

گزارش از بازار خرید شب عید

هزینه نو نوار کردن لباس عید در تهران

شهر هر روز شلوغ تر می‌شود و مردم برای سال آینده خود را آماده می‌کنند. برخی به خرید لوازم هفت سین و ماهی قرمز مشغولند، برخی هم به رخت و لباس نو برای نوروز. تقریبا بیشتر مغازه‌ها و پاساژها پر از مشتری است و در این میان دستفروشان جلوی مغازه‌ها هم فرصت سر خاراندن ندارند و باید جوابگوی مشتریان خود باشند. این ازدحام خبر خرید نوروز را می‌دهد که همه افراد قصد خرید لباس نو را دارند.
کد خبر: ۶۵۳۸۹۱
هزینه نو نوار کردن لباس عید در تهران

این گزارش میدانی حکایت از آن دارد که افرادی که می‌خواهند با لباس نو به استقبال نوروز بروند لزوما پولدار نیستند و ماشین‌های مدل بالا سوار نمی‌شوند. بیشتر آنها یارانه دریافت می‌کنند و با پولی که قرار است هزینه آب، برق و گاز خود را بپردازند لباس نو تهیه می‌کنند.


تاثیر یارانه در خرید شب عید
حضور چشمگیر زنان و کودکان در مراکز خرید این روزها به شدت خودنمایی می‌کند. یکی از خانم‌هایی که برای خرید لباس به خیابان بهار مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: برای تهیه لباس فرزندم به این خیابان آمدیم اما قیمت‌هاخیلی بالاست . مثلا یک تی‌شرت معمولی را به قیمت 70 هزار تومان می‌فروشند وقتی می‌پرسیم چرا می گویند ترک است . وی گفت: اطمینان کافی ندارم اما وضعیت قیمت همه جا همین طور است . برای همین مجبورم لباس کمتری بخرم امابچه‌هارا برای شب عیدی نونوار کنم . وی با اشاره به اینکه دو فرزند دارد، گفت: به هر کدام قول یک دست لباس را داده‌ام . وی با اشاره به اینکه همسرش که کارمند یک شرکت خصوصی است هنوز عیدی نگرفته است، گفت: کاش یارانه‌هارا این ماه زودتر می‌‌ریختند تا ما می‌توانستیم برای خرید لباس شب عید از آن استفاده کنیم. این طوری خیلی بهتر می‌شد اما حالا باید بچه‌هار ا راضی کنیم از بعضی خواسته هایشان چشم بپوشند . وی در پاسخ به این سوال که مگر یارانه‌هار ا برای پرداخت قبض‌هایتان مورد استفاده قرار نمی‌دهید، گفت: هر وقت یارانه را بدهند ما خرج می‌کنیم . فرقی ندارد کی باشد.حالا یا قبض یا لباس شب عید .


قاچاق لباس
هر چند بسیاری از رئیس‌های اتحادیه‌ها وصنف‌های مرتبط با پوشاک می‌گویند تا پایان سال 92 افزایش قیمت نداریم اما قیمت‌های بازار خبر دیگری را می‌دهد. حبیب طهماسبی‌نیک رئیس اتحادیه صنف خیاط زنانه و مردانه تهران چندی پیش اعلام کرد که واحدهای دارای جواز کسب در ابتدای هر سال نرخنامه اتحادیه را دریافت و بر طبق آن عمل می‌کنند. همچنین جواد درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان اعلام کرد که قیمت مناسب پیراهن بین 50 تا 60 هزار تومان با کیفیت مناسب است که این اجناس در نمایشگاه بهاره تهران عرضه می‌شوند. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که شاید همه افراد امکان بازدید از نمایشگاه بهاره را ندارند و به همین دلیل باید چند برابر این قیمت‌ها را به فروشندگان مغازه‌ها بپردازند. درودیان می‌گوید: عرضه کالا در این نمایشگاه 30 درصد به نفع مصرف کننده است. به این دلیل که بنکدار 15 درصد دریافت می‌کند تا کالا را به دست فروشگاه‌دار برساند. فروشنده هم برای سود خود 15 درصد قیمت محصول را افزایش می‌دهد و همه این مبالغ را مصرف‌کننده باید بپردازد. اما با حذف این واسطه‌ها مصرف‌کنندگان می‌توانند تا 30 درصد کالای مورد نظر خود را ارزان‌ترخریداری کنند. این واحدها زیر نظر اتحادیه با رعایت استانداردهای لازم کالاهایشان را می‌توانند توزیع کنند.


حراج واقعی اینجاست
حراج کلمه ای است که برای جذب مشتری استفاده می‌شود و مغازه‌داران با یک بنر بزرگ یا کاغذهای آچهار فراوان روی شیشه این موضوع را به خریداران اطلاع می‌دهند. سوال اینجاست که آیا واقعا فروشندگان از قیمت محصولات خود می‌کاهند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. بررسی‌های سه ماهه اخیر «قانون» نشان می‌دهد که این حراج‌ها تنها برای جلب توجه است و هیچگونه تغییرات قیمتی در خصوص محصولات رخ نمی‌دهد. جالب است که همان محصولاتی که فروشندگان در طول سال بی‌نام و نشان به دست مشتریان می‌دهند در ماه پایانی سال جنبه وارداتی به خود می‌گیرد و بیشتر آنها از ترکیه وارد می‌شوند. این موضوع نشان دهنده عدم اطمینان مصرف کنندگان به محصولات با نام ایرانی است و همان محصولات با نام خارجی به آنها فروخته می‌شود.


هزینه کامل پوشاک یک فرد
اما نو شدن سر تا پا چقدر هزینه دارد؟ برای اینکه لباس عید بپوشید احتیاج به یک پیراهن دارید که بر خلاف نظر رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان قیمت آن بین 80 تا 200 هزار تومان است. البته بخشی از قیمت آن مربوط به مکان خرید پیراهن است که اگر از فروشگاه‌های بالای شهر خریداری کنید باید مبلغ بیشتری را بپردازید. بررسی «قانون» از بازار پوشاک شب عید نشان می دهد قیمت شلوار جین بین 70 تا 250 هزار تومان است. اگر قصد خرید کفش دارید نیز باید برای آن مبلغی حدود 100 تا 150 هزار تومان را کنار بگذارید.


بازار شبانه
پاساژها و فروشگاه‌های کشور زمان معینی برای فعالیت دارند و اگر خلاف قانون عمل کنند توسط اداره اماکن جریمه می‌شوند اما شهر بعد از تعطیلی مغازه‌ها هنوز شلوغ است. این شلوغی به دلیل دستفروشانی است که حدود ساعت 23 شب ساعت کاری‌شان آغاز می‌شود و تا نیمه‌های شب ادامه دارد. این افراد اجناس خود را روی یک زیلو پهن می‌کنند و در زیر چراغ کم فروغ زرد رنگ خیابان فعالیت می‌کنند. برخی برای دید بهتر اجناس از موتورهای برق استفاده می‌کنند و به آنها دو لامپ متصل است که در میان لباس‌ها قرار دارد. مشتریان یکی یکی اجناس را می‌بینند و به دلیل اختلاف قیمت با مغازه‌ها خرید خود را انجام می‌دهند تا پول کمتری بپردازند. برای خرید شلوار از دستفروشان در بازار شبانه خیابانی باید بین 30 تا 50 هزار تومان پرداخت که اختلاف قیمت آن با شلواری که در مغاره عرضه می‌شود حدود 100 تا 150 هزار تومان کمتر است. شاید این سوال پیش بیاید که افراد برای پرو شلوار یا پیراهن کجا می‌روند؟ به طور معمول عرضه کنندگان پوشاک در ساعات شبانه وانتی را برای اتاق پرو اختصاص می‌دهند تا مشتری دست خالی از جلوی زیلوی آن‌ها رد نشود و ماشین‌های بیشتری جلوی بساط ترمز بزند. در این میان لبو فروشان و باقالی فروشان هم کمی‌آن طرف‌تر می‌ایستند و کاسبی خود را با لبو داغه باقالی داغه گسترش می‌دهند. بررسی‌های «قانون» نشان می‌دهد که این موضوع تنها به یک خیابان منحصر نمی‌شود و در همه جای گوشه‌ و کنار این شهر دستفروشان محصولات گوناگونی را عرضه می‌کنند. فلکه دوم صادقیه، سعادت‌آباد، عباس آباد، خیابان مطهری، خیابان معلم، خیابان سبلان، چهار راه نظام آباد، میدان هفت حوض، چهار راه دردشت،میدان رسالت و تهرانپارس خیابان‌هایی هستند که بازار شبانه پایتخت را بر پا نگه داشته‌اند.|قانون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها