آمار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده:

۱۹ میلیون مادر ایرانی در نقش پدر

شهیندخت مولاوردی در جمع فعالان زن:

درباره فرزندخواندگی منتظر جواب استفتائیم

معاون رییس جمهور در امور زنان گفت: بیمه زنان خانه‌دار بار مالی دارد اما درباره لایحه فرزندخواندگی، استفتائی انجام داده‌ایم که منتظریم جواب این استفتا بیاید و آن را دوباره به مجلس بفرستیم.
کد خبر: ۶۵۲۴۰۸

جام جم سرا: شهیندخت مولاوردی در جمع فعالان زنان و اعضای سازمانهای غیردولتی با اشاره به کارهایی مانند تعامل با مراجع دینی، حقوقی، سیاسی و مردمی گفت: فعالیت واحد حقوقی معاونت با پیگیری لوایحی که در کمیسیون‌های دولت متوقف مانده است و نیز پیگیری قوانینی که به تصویب رسیده و زنان در انتظار اجرایی شدن آنها هستند، در حال انجام است.
معاون رئیس جمهور از امضای تفاهمنامه همکاری با وزارتخانه های بهداشت، کشور، آموزش و پرورش، رفاه و جهاد کشاورزی هم در چارچوب ماده 230 برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: تفاهمنامه همکاری با هدف حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار، ارائه بسته حمایتی به دختران مدارس شبانه روزی و درخصوص سلامت و بهداشت باروری زنان منعقد خواهد شد.
مولاوردی همچنین درباره موضوعات دیگر هم به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد که خلاصه‌ای از آن را میخوانید:

بیمه زنان خانه
از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمیتواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه میدهیم.

حذف پست مشاوره زنان
آنچه از ابتدای کار دولت انجام گرفت لغو 10 بخشنامه بود که خارج از چارچوب اعلام شده بودند. یکی از این موارد، الزامی بود که برای ایجاد پست مشاوره گذاشته شده بود. در چنین موردی، صرفا الزام این کار برداشته شد و قرار بر این شد که ساختارهای موجود بررسی شود و اگر این وضع خوب است که ادامه پیدا کند و اگر نه، پیشنهاد ساختار جدید بدهند. درواقع این موضوع اصلا به این شکل نبود که پستهای مشاوره زنان در دستگاهها حذف شود بلکه تنها الزام آن برداشته شده بود.

لغو دورکاری
این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

افزایش مرخصی زایمان
افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

لایحه تامین امنیت زنان
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف شده سند حمایت از زنان و کودکان را تنظیم کند اما تا الان اتفاقی نیفتاده است. وزارت کشور پیش نویسی را آماده کرده بود و الان در دستور کار مشترک ما و آنها قرار دارد. مهلت سه ماهه ای داده شده که آن را نهایی کنیم اما ما وقت بیشتری خواسته ایم. ایرادی که به لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گرفته شد که با همکاری قوه قضاییه آماده شده بود و انواع خشونتها را شامل میشد این بود که بعضی از موارد آن جنبه مجازات پیدا میکرد و قرار است روی این موارد کار شود تا با ایرادی مواجه نباشد. ضمن این که در حال تدوین لوایحی برای ایجاد خانه های امن هستیم و این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

حذف بعضی از رشته های دانشگاهی برای دختران
حذف بعضی از رشته های دانشگاهی برای دختران هم یکی از موضوعاتی است که حتما آن را پیگیری میکنیم تا نگرانی کسانی که میخواهند در این رشته ها تحصیل کنند برطرف شود.

لایحه فرزندخواندگی
نظر بسیاری از افراد را در این زمینه گرفتیم و برای کمیسیون فرهنگی، فراکسیون زنان و مرکز پژوهشهای مجلس ارسال میکنیم. استفتایی را هم انجام داده ایم که منتظریم که جواب این استفتا بیاید تا آن را دوباره به مجلس بفرستیم و برای حذف این مورد اقدام شود.|خبرآنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها