حتماً در بین اطرافیان و آشنایان خود افرادی را دیده‌اید که مدام از درد زانو شکایت کرده و بالا و پایین رفتن از پله عذاب‌شان می‌دهد، در اکثر موارد علت این دردها بیماری آرتروز است. آرتروز یا استئوآرتریت نوعی بیماری از دسته التهاب مفاصل است، در این بیماری غضروف مفصل صدمه‌دیده و بر اثر ساییدگی بیش از حد، کم‌کم از بین می‌رود.
کد خبر: ۶۴۸۹۹۴

جام جم سرا: در واقع می‌توان گفت یکی از شایع‌ترین مشکلات جوامع امروز آرتروز مفصل زانو است؛ آرتروز مسأله غریبی نیست؛ بلکه روند طبیعی پیر شدن است. یک متخصص طب فیزیکی معتقد است زمانی که از جوانی و میان‌سالی به عرصه پیری پا می‌گذاریم؛ ناخودآگاه تغییراتی در ساختار بدن ایجاد می‌شود که علت اصلی آن شیوه زندگی افراد در ایام جوانی است.
امیرحسین یزدانی میگوید: در مورد آرتروز هم این نکته صدق می‌کند و طی سال‌ها استفاده از مفصل زانو، استهلاکی در این ناحیه ایجاد می‌شود. فردی که در سن ۲۰ یا ۳۰ سالگی است، نمی‌تواند دچار آرتروز شود مگر اینکه اتفاق غیر منتظره‌ای مانند تصادف یا شکستگی منجر به این بیماری در فرد شود.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه بر اساس باور عموم صدای زانو ناشی از آرتروز است، تأکید میکند: این تصور کاملاً اشتباهی است؛ صدای مفصل زانو دلایل زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به آزاد شدن دی‌اکسیدکربن و حرکت استخوان‌ها روی یکدیگر اشاره کرد؛ پس باید بگویم تشخیص آتروز به صدای زانو هیچ ربطی ندارد. ما از سنین ۴۰ تا ۵۰ سال انتظار داریم که فرد دچار آرتروز شود؛ اما در هر صورت اگر زندگی سالمی داشته باشیم، در سنین کهنسالی هیچگاه دچار درد ناشی از آرتروز نخواهیم شد. زندگی سالم یعنی فرد از نظر تغذیه، ورزش و تحرک همه اصول را رعایت کند.
وی علت اصلی درد را کمبود تحرک، غلط بودن شیوه زندگی و یا انتظار بیش از حد از توان بدن عنوان میکند: هر بدن، بسته به توان ژنتیکی، نوع تغذیه و میزان تحرک یک توان مشخص دارد که اگر بیش از آن از بدن انتظار داشته باشیم، بدن دچار آسیب و مشکل خواهد شد.
این متخصص طب فیزیکی به والدین توصیه میکند که پیش از شروع فعالیت در هر رشته ورزشی توان فرزندان خود را در نظر گرفته و حتماً با متخصص در زمینه انتخاب رشته ورزشی مناسب، مشورت کنند زیرا علاوه بر توان، هر فرد ظرفیت مشخصی دارد که باید متناسب با آن از بدن کار کشید: علت بسیاری از دردهایی که پس از ۴۰ سالگی شایع می‌شود، شیوه زندگی ما ایرانی‌ها است.
یزدانی ادامه میدهد: استفاده از توالت فرنگی، چهار زانو نشستن و تحرک نامناسب، تماس کشک زانو را با استخوان زیر آن زیاد کرده و باعث نرمی کشکک می‌شود. ما با تغییر شیوه زندگی، ورزش و تقویت عضلات چهار سر و پشت ران، به راحتی می‌توانیم دردهای زانو را از بین ببریم. دیگر باور اشتباهی که در بین مردم رواج دارد، نبود درمان قطعی برای آرتروز است؛ اما فردی که در سن ۵۰ یا ۶۰ سالگی دچار ساییدگی مفاصل است، نباید درد داشته باشد. فرد با روش‌های فیزیکی، لیزر و فیزیوتراپی باید درد خود را برطرف کند؛ زیرا درد منجر به کاهش تحرک و ضعیف شدن بیشتر عضلات شده و بیمار کم‌کم از کارافتاده می‌شود. از درمان آرتروز انتظار نداریم که فرد جوان شده و به وضعیت ۱۰ سال قبل برگردد، اما انتظار می‌رود سطح کیفیت زندگی فرد بیمار ارتقاء پیدا کند.
یزدانی می افزاید: تزریق داخلی مفصل از مواردی است که می‌تواند به درمان آرتروز کمک کرده و در بازگشت فرد به فعالیت‌های معمول روزمره موثر باشد.|روزنامه پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها