در محور کاشان ـ اصفهان صورت گرفت

توقیف سواری بنز با ۲۳۱ کیلومتر سرعت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودرویتان به دلیل توقف غیر مجاز در خیابانی یا بنا هر دلیلی توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به پارکینگ منتقل شده باشد؛ اما وقتی پس از تسویه خلافی و طی مراحل مختلف، برای ترخیص آن به پارکینگ مراجعه کرده‌اید، متوجه خط‌هایی روی بدنه خودرو یا شکستگی یکی از آینه‌های بغل و احتمالا وارد آمدن آسیب‌های دیگری شده‌اید که در آن فضای نسبتاً تاریک به چشمتان نمی‌آید. شاید هم متوجه شده‌اید که برخی از وسایل داخل خودرو شما نیز قبلا بوده، اما الان نیست!
کد خبر: ۶۴۷۳۶۸
حمل با جرثقیل، وضع حمل با زورگیری!

جام جم سرا: شوکه می‌شوید. از اولین نفری که جلوی چشمتان است در مورد چرایی این وضعیت می‌پرسید اما هیچ کس حتی مسئول پارکینگ مسوولیت اتفاق پیش آمده را نمی‌پذیرد. در ‌‌نهایت این شمایید که باید علاوه بر پرداخت جریمه توقف ممنوع، هزینه انتقال به پارکینگ، نگهداری چند روزه خودرو و همچنین ترخیص آن از پارکینگ، مبلغ زیادی را هم بابت تعمیر و مشکلات فنی و... که حین انتقال نادرست به پارکینگ به خودرویتان وارد شده یا در پارکینگ ربوده شده، بپردازید.
با اینکه بار‌ها و بار‌ها مسئولان امر صحبت‌ها و طرح‌هایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی بدنه فنی خودرو‌ها، هنگام انتقال به پارکینگ انجام داده‌اند اما مشاهدات شهروندان و بخصوص رانندگانی که نظاره گر انتقال خودرویشان توسط پلیس به پارکینگ هستند بیانگر مساله‌ دیگری است، موضوعی که چند سالیست در پایتخت آنهم با بکارگیری جرثقیل‌های خاص خودروبر برطرف شده است اما عملا در سایر نقاط کشور مشکل همچنان باقی است.
با اینکه جرثقیل‌های خودروبر شامل سبک، سنگین، نیسان وانت هستند که در بزرگراه‌ها و معابر نسبت به انتقال خودرو‌ها اقدام می‌کنند اما نکته قابل توجه آن است که نظارت و نرخ مشخصی هم در مورد جابجایی خودرو‌ها وجود ندارد و این را خیلی از مالکان خودروهایی می‌گویند که به دلیل نقص فنی یا تصادف خودرویشان با جرثقیل تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه یا پارکینگ حمل شده است و نقره‌داغ شده‌اند.
یکی از شهروندان در منطقه پردیس که برای ترخیص خودرویش مراجعه کرده است می‌گوید که برای طی کردن یک مسافت ۵ کیلومتری مبلغ ۸۰ هزار تومان از من اخذ شد و جای سوال است که این هزینه گزاف به چه دلیل است؟

خسارت‌ها پرداخت می‌شود؛ با ۱۹۷تماس بگیرید

یکی دیگر از موارد نارضایتی شهروندانی که خودرویشان هنگام انتقال و یا در مدت توقف در پارکینگ آسیب دیده، این است که پس از مشاهده موارد آسیب دیدگی خودرو چون نمی‌توانند این اتفاق را ثابت کنند و یا شاید هم دستشان به جایی بند نیست چاره‌ای ندارند جز اینکه بدون دریافت هیچ گونه خسارتی از حق قانونی خود بگذرند و این درحالیست که در اکثر پارکینگ‌ها تابلویی مبنی بر ثبت شکایات وجود ندارد و مردم نیز نمی‌دانند از چه کانالی باید اعتراض خود را اعلام کنند.
‌گلایه‌ها و نارضایتی شهروندان در ارتباط با مشکلات توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ به جایی رسید که سردار اسماعیل احمدی مقدم - فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که خسارت خودروهای منتقل شده به پارکینگ پرداخت می‌شود.
او گفت که نحوه حمل خودروهای متخلف به پارکینگ نباید موجب خسارت به خودرو‌ها شود و اگر فرد یا افرادی خودرویشان در این ارتباط خسارت دیده به پلیس راهور مراجعه کرده یا با ۱۹۷ تماس بگیرند. اما این تنها راه حلی برای مشکلات توقیف و انتقال بود و همچنان حل مشکلاتی که برای خودرو در داخل پارگینگ رخ می‌دهد در هاله‌ای ابهام است.

زورگیری محترمانه در پارکینگ‌ها

داستان دنباله‌دار ترخیص خودرو از پارکینگ بدین جا ختم نمی‌شود بلکه متفاوت بودن نرخ هزینه نگهداری در پارکینگ‌ها نیز فصل دیگری در این داستان است با اینکه بار‌ها مسئولان دخیل در این امر اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده، هزینه نگهداری خودرو در پارکینگ‌ها برابر تعرفه‌های تعیین شده باید دریافت شود و مالکان خودرو‌ها نباید هیچ‌گونه وجه اضافی را به پارکینگ‌دار‌ها بپردازند، اما واقعیت داستان چیز دیگری است چرا که برخی مراجعین می‌گویند که مسئولان پارکینگ‌ها به اسم پول شیرینی و یا اینکه بهانه اینکه نرخ مصوب برای آن‌ها نمی‌صرفد؟! اقدام به دریافت وجوه مختلف می‌کنند و مالکان علی رغم میل قلبی و غیرقانونی بودن، این مبالغ را پرداخت می‌کنند تا اصطلاحا کارشان راه بیفتد!
حسین یکی از مالکان خودرو که خودرویش در پردیس توقیف شده بود در این خصوص می‌گوید: زمانی که به پارکینگ برای ترخیص مراجعه کردم، پارکینگ‌دار مطالبه مبلغ ۵۰۰۰ تومان به ازای هر روز توقیف خودرو کرد که پس از اعتراضم نسبت به نرخ و اعلام اینکه نیروی انتظامی برای هر روز توقف ۳۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری کرده است با کمال تعجب گفت که این نرخ برای من مقرون به صرفه نیست و با بنیاد تعاون ناجا هم مکاتبه کرده‌ام و با آن‌ها هماهنگ کرده‌ایم!
حسین گفت که اعتراضش به جایی نرسید و مجبور شد که با نرخی که پارکینگ‌دار می‌گفت خودرو را ترخیص کند.
با اینکه پلیس تلاش کرده درباره نرخ پارکینگ‌ها یکسان‌سازی انجام دهد اما بنظر می‌رسد هنوز پارکینگ‌دارهایی هستند که از عدم نظارت دقیق سوءاستفاده کرده و مردم را نقره داغ می‌کنند.
در تهران این مشکلات کمتر و شرایط بهتر است زیرا به نظر می‌رسد پلیس پایتخت اخیرا اقدام به حذف دریافت وجه در محل پارکینگ کرده و هزینه پارکینگ را برابر نرخ مصوب در ستادهای ترخیص دریافت می‌کند. هرچند برخی پارکینگ‌دار‌ها نیز به بهانه‌های مختلفی از جمله اینکه «دشت اولم است»، «شیرینی ترخیص»، «از ماشینت بیشتر مراقبت می‌کنم» و... هنوز پول‌هایی را از مالکان خودروهای توقیفی مطالبه و حتی دریافت می‌کنند.
هرچند به گفته مسوولان پلیس راهور پایتخت مسوولیت این گونه تخلفات بر عهده شرکتی خصوصی است و از طرف دیگر طبق قوانین صنفی میز سازمان تعزیرات حکومتی در صورت شکایت مالکان خودرو‌ها با این دسته تخلفات برخورد می‌کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد به مالکان خودرو‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود.
تلاش ما برای دریافت پاسخ مسئولان بیناد تعاون ناجا و راهنمایی و رانندگی بی‌پاسخ ماند اما مسئولانی که پاسخ نمی‌دهند دقت داشته باشند که خودروهای توقیف شده مردم امانتی است در دست آن‌ها و باید در نگهداری، انتقال، حفاظت از اموال درونشان و... دقت لازم را داشته باشند.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها