در پی انجام یک مطالعه جدید، پزشکان هشدار دادند که کمبود ویتامین D در ۲۶ هفته نخست بارداری ممکن است مادران را در معرض نوع جدی از فشارخون بالا قرار دهد.
کد خبر: ۶۴۳۵۰۹

جام جم سرا: در این بررسی، پزشکان مقدار ویتامین D را در نمونه‌های خونی ۷۰۰ زن باردار که به نوعی فشارخون بالا موسوم به «پری اکلامپسی» مبتلا شدند با ۳۰۰۰ زن باردار دیگر که با این شرایط تهدیدآور روبرو نبودند، مقایسه کردند و دریافتند که در مجموع خطر ابتلا به «پری اکلامپسی» شدید در میان زنان شرکت‌کننده در این مطالعه ۰. ۶ درصد بوده است. همچنین آشکار شد که بهره‌مندی از میزان کافی ویتامین D موجب کاهش ۴۰ درصدی خطر ابتلا به این نوع فشارخون می‌شود. علاوه بر این در این مطالعه مشخص شد بین سطح ویتامین D و خطر ابتلا به پری اکلامپسی «خفیف» ارتباطی وجود ندارد.
«لیزا بودنار» از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه پیتسبورگ گفت: طی چند دهه گذشته، ویتامین D ماده مغذی در نظر گرفته می‌شد که مصرف آن تنها برای سلامت استخوان مفید بود اما در بررسی‌های بیشتر مشخص شد ویتامین D غیر از حفظ استخوان‌ها خواص دیگری دارد که از آن جمله می‌توان به اهمیت آن در سلامت مادران باردار اشاره کرد.
پزشکان معتقدند پری اکلامپسی شدید و خفیف از عوامل ریشه‌ای متفاوت نشات می‌گیرند. به طور مثال پری اکلامپسی شدید ممکن است خطراتی را برای سلامت مادر و کودک داشته باشد بنابراین می‌توان آن را با کمبود ویتامین D فاکتوری که به راحتی قابل جبران است، ارتباط داد.
به نقل از هلث دی نیوز، محققان در این مطالعه اظهار داشتند با توجه به اینکه ارتباط بین کمبود ویتامین D با نوع شدید این فشارخون مشاهده شده، ضروری است که تحقیقات بیشتری برای تایید این رابطه انجام شود. |ایسنا|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها