همیشه احساس می‌کنم آن زنی که شوهرم می‌خواسته است نیستم و وی دارد نقش بازی می‌کند. دوست داشتم آن طوری باشم که او می‌خواهد و از زندگی با من راضی باشد.
کد خبر: ۶۴۱۸۵۱

جام جم سرا: بعضی از جوانان با رویاهایی ناممکن و توقعات غیرواقع بینانه ازدواج می کنند. معنای ضمنی ازدواج هر چه باشد، در واقع نوعی مشارکت و اشتغال است. بدیهی است انتظاراتی (هم آشکار و هم پنهان) که اشخاص از ازدواجشان دارند، تأثیر بسیار عمیقی در زندگی مشترک شان می گذارد.
این دسته از زوجین با بیان شکایت های خاصی مدعی هستند که این ارتباط آنچه را امید و انتظار داشتیم، برایمان مهیا نمی کند. گاهی این انتظارات غیرمنصفانه یا غیرواقع بینانه است.

افکار ناکارآمد و باورهای مربوط به ذهن خوانی، آثار منفی بر تعارضات زناشویی می گذارد و تداوم این افکار باعث تشدید تعارضات زناشویی و احساس استرس بیشتر می شود

برخی اوقات هم اگر چه انتظارات همسر منصفانه به نظر می رسد، اما به طور واضح و مشخص مطرح نمی شود. بسیار دیده شده است که ریشه مشکلات زناشویی در نوع تفکرات زوج ها درباره یکدیگر و زندگی مشترکشان نهفته است.
افکار ناکارآمد و باورهای مربوط به ذهن خوانی، آثار منفی بر تعارضات زناشویی می گذارد و تداوم این افکار باعث تشدید تعارضات زناشویی و احساس استرس بیشتر می شود. در فرآیند رابطه مشترک، زوجین در باورها و انتظارات خود دچار خطاهای شناختی مختلفی می شوند که مهم ترین آن ها خطاهایی همچون فرضیه سازی، درشت نمایی، برچسب زدن، سفید و سیاه دیدن، نتیجه گیری شتابزده، استدلال اشتباه درباره کنترل و تقصیر به گردن دیگران انداختن است. یکی از ناخوشایندترین خطاهایی که بیشتر اشخاص مرتکب می شوند این است که مسئولیت احساسات همسرشان را می پذیرند. "تقصیر من است که همسرم ناراحت است" ، " من نمی دانم چطور همسر خوبی برای او باشم"، " من هر کاری می کنم که او را خوشحال کنم، اما تاثیر عکس دارد". در واقع تعبیر و تفسیر ما از اتفاقات و رویدادها است که دنیای ما را می سازد. این خطاهای شناختی روابط و نحوه نگرش ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
انتظارات خود را از ازدواج و زندگی مشترک بیان کنید و آن ها را به چالش بکشید. درباره این احساسات با همسرتان صحبت کنید. از خودتان بپرسید نقش من در ازدواج و رضایت از زندگی مشترک چیست؟ انتظارات همسرتان را نیز از زندگی مشترک جویا شوید.
گفتید که احساس می کنم همسر خوبی نیستم و شوهرم نقش بازی می کند؛ اما نگفتید این احساس بر چه پایه‌ای به وجود آمده است. کدام رفتار همسرتان باعث شده است که چنین نتیجه ای بگیرید؟ آیا تا به حال این احساستان را با همسرتان در میان گذاشته اید؟ با همسرتان درباره این انتظارات بحث و گفت‌وگو کنید و انتظاراتی را که مشکل‌زاست، حذف یا اصلاح کنید. فراموش نکنید که بیان و تبادل راحت خواسته ها و انتظارات به حل تعارضات و بهسازی باورهای غیرمنطقی کمک می کند.|خراسان|اعظم متین نژاد - روان شناس بالینی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها