راهکارهای مدیریت هزینه و اقتصاد خانواده

۸ راه مفید برای رساندن حقوق به آخر ماه

صرفه‌جویی‌ و مدیریت هزینه‌های خانواده، به هیچ عنوان به معنای گذراندن یک زندگی بدون تفریح و سرگرمی نیست، اما متاسفانه بعضی از افراد این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.
کد خبر: ۶۴۰۰۶۳

جام جم سرا: بعضی فکر می‌کنند اگر پولی برای تفریح و سرگرم‌شدن خرج کنند کاری خلاف قوانین پس‌انداز کردن انجام داده‌اند و برای همین وقتی حرف پس‌انداز کردن پول مطرح می‌شود، تصمیم می‌گیرند تفریحات زندگی‌شان را به حداقل برسانند. نتیجه چنین تصمیمی هم مشخص است؛ بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی بدون لذت و سرگرمی خسته می‌شوند و دیگر به پس‌انداز کردن فکر نمی‌کنند.
اما اگر بدانید مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز کردن پول چقدر راحت و ساده است، شاید تعجب کنید چون تنها چیزی که برای رسیدن به این اهداف نیاز دارید، صبر و شکیبایی است و البته برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده. در حقیقت، هر مبلغی که کنار بگذارید و پس‌انداز کنید، هر چقدر هم که کم و ناچیز باشد به مرور زمان می‌تواند به مبلغ قابل توجهی تبدیل شده و برای مخارج پیش‌بینی نشده زندگی، تفریحات بهتر و سفرهای متعدد، هزینه تحصیل بچه‌ها و... مورد استفاده قرار گیرد. پس بد نیست این روش‌ها را امتحان کنید و هر روز مقداری از درآمدتان را کنار بگذارید تا در زمان مناسب از آن استفاده کنید.
ـ ارزان‌ترین‌ها همیشه بهترین نیستند. خیلی وقت‌ها تصمیم می‌گیریم کالاهای ارزان‌تر را انتخاب کنیم و به اشتباه فکر می‌کنیم این کار به نفع‌مان است. در صورتی که خرید ارزان‌ترین اجناس همیشه بهترین انتخاب نخواهد بود. به عنوان مثال، وقتی که می‌خواهید هزینه‌های زندگی را کاهش دهید و برای همین یک جفت کفش ارزان را انتخاب می‌کنید چه فایده‌ای برای شما خواهد داشت اگر کفش پس از چند روز یا چند هفته و چند ماه پاره شود و دیگر قابل استفاده نباشد؟ مسلما در چنین شرایطی ناچار می‌شوید دوباره مبلغی از درآمدتان را برای خرید کفش جدا کنید و با این کار مجبورید هزینه بیشتری بپردازید. پس منطقی است کالاهایی را بخریم که جنس بهتری دارد و حتی اگر گران‌تر است و زمان بیشتری برای ما کار می‌کند.
نام‌های تجاری معروف می‌تواند هزینه‌های شما را افزایش دهد. کم نیستند کسانی که فقط به دنبال نام تجاری خاصی هستند و می‌خواهند کالاهایی معروف و مشهور را بخرند.

برای کاهش هزینه‌ها، شیوه مصرف مواد غذایی در خانواده باید اصلاح شود.

اگر شما هم در این گروه قرار دارید، خوب است یک بار به کالاهای مشابه دیگر هم توجه کنید. در بسیاری از موارد، کالاها چندان تفاوتی با هم ندارد، اما یکی از آنها با نام تجاری خاصی گران‌تر از بقیه است و می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. پس بهتر است برای خرید کالاهای مورد نیازتان بیشتر از این که به نام تجاری آنها توجه داشته باشید، به کیفیت و مواد اولیه آن فکر کنید. البته این موضوع در مورد بیشتر کالاها هم صدق می‌کند؛ مواد غذایی، پوشاک، شوینده‌ها و... خیلی فرقی ندارد و فقط باید یادتان باشد وقتی کالای خاصی را با نام مشخص و گران‌تر از اجناس مشابه آن می‌خرید، در بیشتر موارد تنها پول نامش را پرداخته‌اید و نه خود محصول را.
ـ برای کاهش هزینه‌ها، شیوه مصرف مواد غذایی در خانواده باید اصلاح شود. این پرسش را از خودتان بپرسید و به آن صادقانه پاسخ بدهید: چند درصد از مواد غذایی که می‌خرید و آنها را به خانه می‌آورید، نخورده باقی می‌ماند و دور ریخته می‌شود؟ بنابراین اگر می‌خواهید هزینه‌ها کاهش یابد و مواد غذایی دور ریخته نشود، خوب است هنگام خرید کمی بیشتر دقت کنید و روش خریدتان را تغییر دهید. بر همین اساس، توصیه می‌شود به جای این که فهرستی طولانی از مواد غذایی مختلف آماده کنید و به کمک آن خریدتان را انجام دهید، در طول هفته، مواد غذایی مورد نیاز برای وعده‌های اصلی و میان وعده‌های هفته بعد را یادداشت کنید و مقدار نیازتان را هم بنویسید تا هنگام خرید فقط براساس آنها مواد مورد نیاز را انتخاب کنید.|ضمیمه «چاردیواری»جام جم|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها